Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum woensdag 29 augustus 2001
traject Altastenburg - Kahler Asten - Hoher Knochen - Westfeld - Oberkirchen - Schanze - Bad Berleburg
wandeltijd 10½ uur
weer Hele dag droog
overnachtingadres Gästehaus Kirchner, eigenaar Elfriede Kirchner, Espeweg 12, 57319 Bad Berleburg, tel.02751-7726,
Overnachtingprijs DM 63

Kahler Asten Officiëel was het ontbijt om 8.30 uur, maar wij konden om 8 uur ontbijten. In onze kamer zat een wasbak en een aparte badkamer met douche. Na het ontbijt liepen we weer terug om de route op te pakken (foto 16). We volgden een grintweg door bosgebied tot Hotel Nordhelle aan een verkeersweg. We staken de verkeersweg over en korte tijd later bereikten we de bergtop Kahler Asten (840,7 meter hoog, ansichtkaart 5) met bovenop een groot restaurant met toren.
Voor het restaurant stond een Nederlandse bus geparkeerd. Bij een kiosk kochten we een ansichtkaart over de ontstaangeschiedenis van de Kahler Asten. We zagen hier een mooie wandelwegwijzer (foto 17). We verlieten de top en keken nog een keer om naar het restaurant (foto 18). Buiten het bosgebied hadden we een waar panorama in zuidelijke richting (foto 19). We liepen nu lange tijd door bosgebied over veelal grintwegen. Via hotel Hoher Knochen kwamen we in het plaatsje Westfeld ( ansichtkaart 6).
We doorkruisten het gehele plaatsje met zijn mooie vakwerkhuizen (foto's 20 - 22) en liepen daarbij langs het beekje de Lénne. In het centrum van Westfeld kochten we bij een supermarkt nog sinaasappels en twee ansichten. Buiten Westfeld steeg ons pad door bossen en kwamen nog langs een kapelletje. Rond kwart voor twee bereikten we het centrum van Oberkirchen (foto 23).
Hier hadden we een rust en aten wat. Volgens plan moesten we nog 16 km in 5 uur lopen. We hadden de vorige avond een reservering gedaan. Derhalve liepen we verder. Over een rustige asfaltweg liepen we naar Lüttmecke. Daarbij haalden we een meisje in dat een paard en twee ponnies begeleidde. Nu steeg ons pad flink. We kwamen langs een plek genaamd Hexenplätz. Enige tijd later bereikten we het plaatsje Schanze (foto 24).
Hier was een Gasthof en aan de overkant een privatzimmer. Als we geen reservering hadden gedaan, dan hadden we hier waarschijnlijk overnacht. Het was trouwens behoorlijk warm. We liepen hier op ongeveer 740 meter hoogte en hadden hier weer mooie vergezichten. We dwaalden verder door bossen tot aan Kühhude.
Hier was een grote boerderij. Verderop kwamen we langs de 628 meter hoge Bärenköpchen en over de 608 meter hoge Lauberg. Voor de 586 meter hoge Windbrachekopf was een hekwerk, waarbij we de toegangshek goed moesten sluiten. Toen we uitzicht kregen op Bad Berleburg (ansichtkaart 7) voerde een asfaltweggetje naar beneden, waarna we opnieuw de bossen ingingen. Op een gegeven moment besloten we van de route af te gaan, want de route liep niet langs ons overnachtingsadres foto 25). Dit overnachtingsadres lag enigszins tegen een winkelcentrum annex industriegebied aan.
's Avonds aten we warm in Pub Restaurant Britannia Inn, Am Breidenbach 11, 57319 Bad Berleburg, tel. 02751-7004, vlak in de buurt van ons overnachtingsadres.