1e dag Nijmeegse 4-daagse, dinsdag 17 juli 2001 3e dag Nijmeegse 4-daagse, donderdag 19 juli 2001 terug naar het overzicht van de Nijmeegse wandel4daagse Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Nijmeegse vierdaagse 2001, tweede wandeldag, woensdag 18 juli 2001

Het regende toen wij ons op weg naar de start begaven. En het regende nog steeds toen wij om 4.27 uur startten. Nu konden we bij de start vrijwel zo doorlopen. Door het later starten konden we aanvankelijk beter doorlopen. De eerste vijf km's voerde mevrouw Klaver, oudste deelnemer het parkoers over brede wegen. Na 50 minuten lopen zagen we het eerste verwijsbord. Tot die tijd liepen we gewoon achter de stroom wandelaars aan. En door de regen was het nog donkerder dan normaal. Terwijl ik dit schrijf hoor ik wandelaars praten over de perikelen inzake het bezoek aan de vlaggenparade. Deze parade vond op maandagavond plaats, voorafgaand aan de vierdaagse. Met de bus werden veel wandelaars naar het Govertstadion vervoerd. Maar na afloop van de vlaggenparade was het uitermate moeilijk om een bus terug te bemachtigen. De wandelaar die hierover sprak is toen maar terug gewandeld in drie kwartier. Daardoor kwam hij rond halftwaalf op zijn overnachtingadres aan. En dat terwijl veel wandelaars om 10 uur naar bed gingen. We verlieten Nijmegen door de wijk Galgenveld, langs NS-station Heyendaal, langs het Academisch Ziekenhuis Sint Radboud en door de wijken Brakkenstein, Hatertse Hei en Hatert. Voordat we het Maas-Waal kanaal overstaken kwamen de 40 km militairen erbij. Vervolgens kwamen we door de wijk Weezenhof. Daarna staken we de A73 snelweg over. Grappig waren steeds de vele vrachtauto's, die luid toeterend het viaduct passeerden. Voor Alverna kwamen we nog door buurtschap Heiveld (gemeente Wijchen). De wandeling door het rustige vengebied bij Alverna wordt tot het mooiste gedeelte van deze dag gerekend. Dat gold echter niet voor de 50 km lopers, omdat het voor hen nog te donker was om er goed van te genieten. Daarna bereikten we Alverna. Hier hadden we onze eerste rust. Hier regende het even heel hard. Het tentdoek van de verzorgingspost waaronder wij dekking hadden gezocht, bleek niet geheel waterdicht.
We vervolgden ons pad en kwamen nu in Wijchen. Niet het Wijchen met de vele belangstellenden in het centrum. Later zouden we daar nog wel doorkomen maar nu beperkten we ons tot de buitenwijken van Wijchen. Daarbij liepen we langs het Wijchense Meer, een oude zijtak van de Maas. Via de wijken Ververt en Hoogmeer verlieten we Wijchen weer. Nu kregen we wat meer open terrein voorgeschoteld. We staken de Balgoijsche Wetering over en Balgoy was nu de eerstvolgende doorkomstplaats. Tussen Balgoy en Niftrik ging het parkoers ongeveer 5 km over de winterdijk langs de Maas en langs de Loonse uiterwaarden, genoemd naar buurtschap Loonse Waard. Op de dijk kon je de schapen haast aaien. De schapen schurken langs het gaas, boven aan de dijk in het bruine gras. Rokers worden hier gewaarschuwd voor hun brandende sigarettenpeuken. In de verte zagen we het viaduct van de A50 over de Maas. Vlak voor het viaduct sloegen we af en doorkruisten nu het plaatsje Niftrik. We kwamen bij de spoorlijn Nijmegen-Den Bosch ter hoogte van de Vormersche Plas, maar staken de spoorlijn niet over. Hier kwam ons een wandelaar achterop, die ons nog foto's gaf waarop wij stonden van een Euraudax wandeltocht te Oudergem bij Brussel. We bereikten het centrum van Wijchen via de wijken Blauwe Hof, Alsburg en Alendries. In het centrum was het een drukte van belang. Doordat ik niet precies wist waar onze verzorgingspost zich in Wijchen bevond, had ik meer oog voor die verzorgingspost als voor de omgeving. Hier hoorde ik dat Coos, net als de eerste dag, deze verzorgingspost nog niet was gepasseerd.
Buiten Wijchen staken we de A326-snelweg over. Dat is een verbindingssnelweg tussen de A50 en het centrum van Nijmegen. Het was al weer aardig droog geworden en de zon had zich ook al menigmaal laten zien. We staken de Nieuwe- en Oude Wetering over. Voordat we Beuningen bereikten werd de A73-snelweg nogmaals overgestoken, gelegen in het Beuningsche Veld. Ook een leuk plaatsje na Beuningen was buurtschap Weurt. We kregen weer uitzicht op de Waal elektriciteitscentrale. We staken het Maas-Waal kanaal over. Het parkoers voerde ook door de buitenwijk Waterkwartier van Nijmegen. Het Waterkwartier was te herkennen aan een zee van rood-, witte-, blauwe- en oranje vlaggetjes. In de voortuinen stonden talrijke partytenten. Via een deel van het centrum van Nijmegen bereikten we de finish.
Statistisch behoort de tweede wandeldag tot de zwaarste van deze vierdaagse. In werkelijkheid is dit niet de zwaarste dag. Dit omdat de gelegenheidswandelaars, de wandelaars die niet of zeer weinig getraind hebben, de eerste dag het nog wel halen, maar het daarna voor gezien houden. En deze niet starters worden gerekend tot de uitvallers van de tweede dag. Bij de aanvang van iedere wandeldag wordt namelijk niet gecontroleerd hoeveel wandelaars daadwerkelijk starten. Het aantal wandelaars dat daadwerkelijk start is ook lager dan het totaal aantal ingeschreven wandelaars. Want er zijn (theoretisch) wandelaars die maandags wel hun startkaart ophalen maar de dag erop niet starten.