Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum vrijdag 8 september 2000
traject Springe - Bad Münder - Gaststätte An der Bergwiese - Sintelturm - Unsen - Hameln
wandeltijd 7 ¾ uur
hoogtes 70 - 437 meter
weer hele dag droog; een groot deel van de dag somber weer. De zon hebben we niet gezien.
temperatuur 15°-17°
overnachtingadres Privatzimmer
Overnachtingprijs DM 2 x 60

Bad Münder Met de gedachte dat het een rustige dag zou worden deden we het ook rustig aan. We maakten een aantal foto's (nr. 89-97) van de plaats Springe. Daarvoor hadden we ons overnachtingadres nog vereeuwigd (foto 88). Bij een supermarkt deden we onze dagelijkse inkopen. Over een andere route dan de vorige dag verlieten we Springe. Aan de stadsrand en tevens bosrand troffen we de E1 markering aan. Spoedig zagen we daarop in het bos 2 reeën lopen. We wandelden weer een tijd door bossen totdat we uitzicht op Bad Münder am Deisterberg kregen.
Hameln marktHameln markt

rattevanger van Hamelen Door het sombere en nevelige weer maakten we hier geen panorama foto. Bad Münder was best een mooie plaats. Van de binnenstad maakten we nog een aantal foto's (foto's 98-104). We maakten nog een extra lus door de stad. Voor het Rathaus (foto 102) lunchten we op een bankje en bij een apart fonteintje . Toen we Bad Münder weer verlieten zagen we een man in zijn voortuin staan langs het trottoir. Hij begroette ons en hij zei dat hij ons al eerder op de markt had gezien. Buiten de plaats Bad Münder betraden we de bossen weer.
Eerst kwamen langs Gaststätte "An der Bergschmiede". Uiteindelijk bereikten we het hoogste punt bij de Süntelturm (437,1). De Gaststätte was gesloten en tegen de muur hing een bord met de tekst "geen picknickplaats". Aan een tafeltje zaten twee dames te picknicken. Ook zagen we hier twee wielrenners. Verder kwam net een echtpaar aangelopen. We daalden weer af en kwamen in het plaatsje Unsen. We zagen hier 1 hotel en 3 pensions. We volgden nu de verkeersweg door het plaatsje Unsen.
vakwerkhuis te Hamelenvakwerkhuis te Hamelen

Buiten Unsen staken we een land over en kwamen weer in de bossen uit. Na een aantal stijgingen en dalingen kwamen we bij de Bismarckturm. Even later betraden we de plaats Hameln (foto 105). Bij een eerste hotel was alles vol. In het centrum lukte het niet. Daarop belde we naar een paar pensions in de buurt op. Maar deze waren ook vol. Toen dat ook niet lukte vroegen we aan een politieman in het politiebureau (foto 106) naar overnachtingsmogelijkheid. Daarop verwees hij ons naar het stadhuis. Daar werd een privatzimmer voor ons geregeld. Echter wel voor een prijs van 120 mark.
Tijdens het telefoneren op het stadhuis naar het privatzimmer vingen we nog een glimp op van de rattenvanger van Hameln. Daarop liepen we naar ons overnachtingadres en bezichtigden Hameln nogmaals (foto 107, ansichtkaartnummer 15) en keken naar een geschikt restaurant. We zagen de rattenvanger nogmaals (foto 108). Hij begeleide een groepje mensen als gids en speelde op een fluit. Op de grond was met verf de wandelroute aangegeven middels witgekleurde ratten.
wapen van Hamelenwapen van Hamelen

Opnieuw maakten we verschillende foto's (foto's 109 en 110). Daarna douchten we. Na een wandeldag met rugzak wachten we altijd eerst een uur met douchen omdat het zweetproces niet meteen ophoudt als we de rugzakken afdoen. Daarna gingen we de stad weer in voor het diner. We hadden een restaurant uitgekozen waarvan de beheerder van Kroatische afkomst was. Het duurde erg lang voor het eten klaar was. Het betrof Hotel Zur Krone GMBH, Osterstraße 30, 31785 Hameln, ( 05151-9070