Vorig verslag Volgend verslag Terug naar de homepage van Henri Floor Terug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E1

Europäischer Fernwanderweg E1

datum woensdag 6 september 2000
traject Otternhagen - Bordenau - Poggenhagen - Steinhude - Hagenburg - Mesmerode - Idensen - Idensermoor - Haste.
wandeltijd 9½ uur
hoogtes 38 - 53 meter
weer 's ochtends wat lichte regen; 's middags 2 of 3 maal de regenpakken aangedaan.
overnachtingadres Hotel und Restaurant Seegers, Hauptstraße 10, 31559 Haste, ( 05723-8887.
Overnachtingprijs DM

SteindhudeSteindhude

Na het ontbijt van 7 uur verlieten we om 8.15 uur ons overnachtingadres. Ditmaal deden we geen boodschappen omdat de dichtstbijzijnde winkel op ruim 2 km afstand lag. Door het Staatsforst Hannover bereikten we de Bundesstraße 6 met daaraan liggend Hotel Dambruch. Voor de rivier de Leine sloegen we af en door bossen en langs weilanden liepen we verder naar Bordenau.
Steindhuder meer natuurpark In Bordenau kwamen we langs een winkel, waar alleen drank werd verkocht. Tijdens het vullen van de veldflessen met limonade raakten we in gesprek met een mevrouw en een meneer uit de buurt. Zij maakten ons attent op een supermarkt. Daar haalden we ook nog brood en dronken nog een beker Mühlermilch. We verlieten Bordenau en staken de Leine over. We liepen door het plaatsje Poggenhagen alleen door buitenwijken. We staken een spoorlijn over en liepen nu ruim 2½ km langs een militair vliegveld. Het vliegveld was afgeschermd met bomen, maar het geluid werd niet afgeschermd. We sloegen af bij een bosgebied en volgden nu een grintweg. Via buurtschap Hoe Holz kwamen we in Steinhude.

Eerst liepen we een tijd in buitenwijken van Steinhude. We liepen langs een huis met het wapen van Steinhude (foto 76). Verderop troffen we een tuin met flink wat kaboutertjes er in (foto 77). Opnieuw troffen we weer vele vakwerkhuizen (foto's 78 en 79). Steinhude was een mooi plaatsje. Het was jammer dat het voor het fraaie centrum ging regenen. Maar daardoor kwam Coos wel op het idee om een nieuwe paraplu te kopen. Bij de 3e of 4e winkel lukte het een geschikte paraplu te vinden. Langs de waterkant van het Steinhudermeer verlieten we de plaats. Even buiten de plaats besloten we de regenkleding weer uit te doen. Het slot te Hagenburg misten we door het ontbreken van juiste markering. En op de ingetekende route zaten we wat van het thuis ingetekende route af.
wapen van Steindhuderwapen van Steindhude

In een buitenwijk van Hagenburg verliep de markering totaal anders als ingetekend. Op een splitsing voor Mesmerode stond geen markering. We namen naar later bleek de verkeerde afslag. Maar we liepen niet terug. We keken al wat te verlangend uit naar een overnachtingadres. In het centrum van Mesmerode troffen we weer onze markering. Langs een verkeersweg liepen we naar Idersen. Bij een afslag vroegen we aan een vrouw of er overnachtingsmogelijkheden waren. Deze was er inderdaad. Maar het Deutsches Haus zat vol met bezoekers voor de Expo te Hannover. We vervolgden onze weg en buiten Idensen, dat al ruim 850 jaar bestond, aten we nog wat brood in een schuilhutje.
wapen van Steindhuder Luthewapen van Steindhude Luthe

Na een bospassage staken we het Mittellandkanaal over. Op een splitsing in een volgend bos ging de markering naar links, maar wij naar rechts. Op een gegeven moment zij Coos, dat we goed moesten opletten waar we het bos hadden verlaten opdat we de volgende dag dit punt goed zouden kunnen vinden. Ik zei echter tegen Coos dat we dit maar moesten laten zitten omdat we het pad op een ander punt zouden oppakken. In Haste aangekomen vroegen we bij een restaurant naar een overnachtingsmogelijkheid. Deze verwees ons naar het hotel, dat het ook is geworden. De hotelkamer viel wat tegen ten opzichte van wat we er voor kregen, maar we waren blij dat we wat hadden gevondene, want we dachten al aan een overnachting in een jeugdherberg in Hannover. Hier moesten we wel eerst naar toe bellen en vervolgens hadden we er dan ook met de trein naar toe moeten rijden.