tweede dag van de Apeldoornse Vierdaagse 2000 vierde dag van de Apeldoornse Vierdaagse 2000 Terug naar het overzicht van de Apeldoornse Vierdaagse Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Apeldoornse Vierdaagse 2000, derde wandeldag, donderdag 13 juli 2000

medaille 40 km 47e Internationale Vierdaagse Wandeltochten te Apeldoorn, Holland van 11 - 14 juli 2000, georganiseerd door de Nederlandse Wandelsport Bond
3e wandeldag
Als één van de eersten verlieten we de start. Deze dag verlieten we Apeldoorn in westelijke richting. Door buitenwijken kwamen we in de fraaie Berg en Bosch-bossen. De eerste verzorgingswagen was al op 6,2 km. Vlak hierna was op 6,4 km de splitsing met het 20 km parkoers. Na de spoorlijn Apeldoorn-Amersfoort overgestoken te hebben, dwaalden we weer door de bossen, hier Asselsche Veld genaamd. Door bosgebied Alkenschoten bereikten we het viaduct over de A1-snelweg. Hierna was de splitsing met het 30 km parkoers op 11,3 km. Nu zetten we koers naar Hoog-Buurlo. Op weg naar de splitsing met de 40 km was over een lengte van ongeveer één km een weg met oude bomen gekapt. Nu waren hiervoor in de plaats jonge boompjes geplant. Na de splitsing, waar tevens een verzorgingspost was op 13,1 km volgden we de lus van de 50 km. Het parkoers voerde hier door het Van der Hucht- en Ugchelsche Bosch. Heel mooi was het Napoleonsgat. Hier voerde het parkoers dwars doorheen, waarbij het de helling op zeer steil was. We moesten er niet aan denken hier met regen en modder tegenop te moeten lopen. Even verder kwamen we langs een stenen bank met onder andere het opschrift “Oranjebond”. Hierop besloot ik mijn eerste grote rust door te brengen. Doordat ik deze ochtend minder goed had ontbeten (geen trek) had de trek zich nu eerder aangediend. Later bleek dit een goede keus te zijn geweest. Dit omdat het een half uur later begon te regenen. Weliswaar maar één bui, maar die duurde verder wel de hele dag door. We bereikten de bosrand voor de Hoog Buurlosche heide. We gingen een paar meter van het parkoers af en beklommen een heuvel met daarop de Willem Wensinkbank op 82 meter boven N.A.P. Het was weliswaar al gaan regenen, maar het zicht was wel redelijk. We zagen enige wandelaars over voornoemde heidegebied lopen. Daar zouden wij later ook in de regen lopen. Via het Gorselingskolkje werd weer een verzorgingspost bereikt, ditmaal op 23,3 km. Op de Hoog Buurlosche Heide, op weg naar Radio Kootwijk, was het afzien geblazen. Het regende veel intensiever dan voorspeld was. Ditmaal troffen we op de heide geen schaapskudde aan. Op 29,4 km was een rust in de kantine bij Radio Kootwijk. Hier troffen we nog flink wat bekenden.
Midden op de Veluwe staat op grondgebied van de gemeente Apeldoorn een interessant industrieel monument: het zendstation Radio Kootwijk begint in de tijd, dat het toenmalige Nederlands-Indië nog een Nederlandse kolonie was. Contacten met de kolonie liepen van 1923 via Radio Kootwijk door middel van radiogolven. De ontwikkelingen stonden echter niet stil en zo kon men vanaf 1928 een telefoonverbinding via radiogolven tot stand brengen. Daardoor kon men vanuit Nederland rechtstreeks gesprekken voeren met familie in Nederlands-Indië. Radio Kootwijk zorgde voor het doorzenden van deze gesprekken.
Daarna zetten we koers naar de "zandwoestijn" van Kootwijk. Maar eerst was er nog de samenvoeging met het 30 km parkoers op 31,8 km. In het Kootwijkerzand was nog een parkoerswijziging ten opzichte van voorgaande jaren. Daarbij voerde het pad iets meer de zandwoestijn in. Maar bij een paar bomen/struiken op een zandheuvel, waar we haaks afsloegen richting het bos, hadden we een fraai panorama over het Kootwijkerzand. Heel weinig wandelaars hebben dit stuk parkoers gelopen. Dat konden we afleiden uit de voetsporen in het zand. Door de haakse bocht in dit parkoers konden achter op komende wandelaars makkelijk afsnijden. Ze hebben hierdoor wel een mooi panorama-uitzicht gemist. Wijzelf zijn echter ook niet vies van afsnijden. Toen wij in de parkoersbeschrijving lazen dat het eerste traject na de rust bij camping Kerkendel dezelfde was als er naar toe, besloten we dit stuk over te slaan omdat we hier toch niet rustten. Na deze rust op 36,1 km volgden we opnieuw een zwaar en mul zandpad. Bij Halte Assel aangekomen hadden we opnieuw een rust op 41,1 km. Door het sombere en regenachtige weer waren hier geen toeristen. Slechts een enkele 4-daagse wandelaar zat er nu. Daarna volgden we een lang stuk over een asfaltfietspad, maar wel door een heel mooi gebied. Na nog een mooi bosparkoers werd Hoog-Soeren bereikt op 44,4 km. Door de late doorkomst zagen we praktisch geen wandelaars meer. Opnieuw volgde er een mooi parkoers door de bossen en aan de bosrand met buitenwijken van Apeldoorn was de laatste verzorgingswagen op 48,3 km. Toen wij er kwamen was men bezig met opruimen. De verzorgingswagen stond op het punt om aan de auto gekoppeld te worden, maar we konden nog wel koffie krijgen. Nog voordat we de koffie was opgedronken, zagen we dat de verzorgingswagen werd weggereden. Na 10 uur en 23 minuten lopen, arriveerden we bij de finish in schouwburg Orpheus. De afgelegde dagafstand bedroeg 52,9 km