Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten Terug naar de homepage van Henri Floor Met WS78 in het recreatieschap Spaarnwoude

embleem WS78 Dit is het wapen van Velsen waartoe Driehuis behoort.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm

Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Op zaterdag 29 januari 2000 organiseerde WS78 een tocht vanuit Driehuis. Dit plaatsje ligt ten noorden van Haarlem en behoort tot de gemeente Velsen. De start was vanuit het muziekcentrum Soli. Dit is gelegen op slechts 50 meter vanaf NS Driehuis. Ditmaal moesten wandelaars die met de auto kwamen verder lopen dan de treinreizigers. Er was een lage opkomst (240) want er was erg slecht weer voorspeld. Er was veel en langdurige regen voorspeld en veel wind. De harde wind is uitgekomen. Maar de eerste fatsoenlijke regenbui (voor zover je in dit verband van fatsoenlijk kan spreken) viel pas om 15.30 uur. De bui duurde hooguit een half uur, maar was wel zo intens, dat je zonder regenkleding doorweekt geraakte. Wij hadden gelukkig goede regenkleding bij ons en deze ook op tijd aangetrokken, zodat wij niet nat van betekenis zijn geworden. Maar terug naar het begin.
Het eerste traject was min of meer een aanlooproute
We liepen eerst langs Santpoort-Noord. We staken de A208-snelweg over. We kwamen langs een oude boerderij, Hofgeest genaamd met een hele grote schuur. Deze zag er oud uit en werd gerenoveerd. Daarna liepen we langs de rand van een nieuwbouwwijk van Velserbroek. Leuk was het om bij de verschillende huizen naar binnen te kijken. We zagen hoe verschillend diverse huiskamers waren ingericht. Aansluitend ronden we voor het helft recreatieplas De Westbroek. We verwisselden van gemeente en liepen nu in Haarlem. We volgden een fietspad parallel aan de Vondelweg waarbij we een wijds uitzicht hadden op de Oude Spaarndammer Polder. We kwamen uit bij de Noorder Buiten Spaarne, een brede rivier. De harde wind zorgde er voor dat het water tegen de oevers beukten en er gedeeltelijk overheen spoelden. Vlak voordat we de soeppost op 10 km bereikten, kwamen we nog langs het dieselgemaal van Spaarndam. Duidelijk zagen we de schoepen in het gemaal draaien, die door de stroming van het water werden voortbewogen.
Hansje Brinkers voorkwam met één vinger een dijkdoorbraak
Na de soeppost liepen we langs het beeldhouwwerk Hansje Brinkers. Zij zorgde er in het verleden voor dat enkel door haar vinger in de dijk te stoppen een overstroming werd voorkomen. Daarop betraden we Spaarndam. Ligt Spaarndam-West nog in de gemeente Haarlem, Spaarndam ligt in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude. Voor het Noordzeekanaal sloegen we af. We liepen nu weer in de gemeente Velsen en bereikten het recreatieschap Spaarnwoude.
Het recreatieschap Spaarnwoude
Spaarnwoude is de groene buffer tussen Haarlem, Velsen en Amsterdam. Het recreatiegebied is verdeeld in verschillende deelgebieden is in totaal 2750 ha groot. In de randen van Spaarnwoude liggen de gebieden die zijn ingericht met wat wij noemen "basisvoorzieningen", zoals wandel-, fiets-, en ruiterpaden, en speel- en ligweiden aan het water. Dit zijn de gebieden Houtrak, Veerpolder en Westbroek.
De gebieden Oosterbroek, Buitenhuizen en Westhoffbos zijn ook ingericht met deze basisvoorzieningen, maar ook nog met specifieke voorzieningen zoals de golfbaan, de klimwand, de skibaan, het wielercircuit en de manege.
In het midden van Spaarnwoude liggen de natuurrecreatiegebieden Dijkland en de Houtrak- en Inlaagpolder. In deze gebieden kunt u al fietsend en wandelend van de prachtige natuur genieten.
Goed beheer leidt tot een rijkere natuur. Door natuurontwikkeling en natuurbeheer doet het recreatieschap veel voor de dieren en planten die in Spaarnwoude voorkomen.
In het recreatiegebied zijn een aantal natuurbegrazingsgebieden. In deze gebieden grazen koeien, pony's en schapen. Hierdoor ontstaat meer variatie in hoogte en soort begroeiing. Andere dieren, zoals kleine zoogdieren, vogels, reptielen en vlinders vinden hier dan weer hun verblijf- of schuilplaats.
Het open middengebied van Spaarnwoude is een zeer vogelrijk gebied. Enkele soorten die regelmatig te zien zijn, zijn de kievit, de grutto, de scholekster, de tureluur en de veldleeuwerik. Ook de watervogels zoals de fuut, de waterhoen en de watersnip komt u in Spaarnwoude tegen.
Spaarnwoude biedt u talloze mogelijkheden om uw tijd in de buitenlucht door te brengen.
Er zijn zonneweiden, volop water, visoevers, een golfbaan, een klimwand en maneges. U kunt wandelen, fietsen, zwemmen, skeeleren. Er is een ATB-parcours, een skibaan, modelvliegtuigterrein en een modelbootvijver.
Vanaf het uitzichtpunt op de uitzichtheuvels in Oosterbroek heeft u een wijds uitzicht over het gebied van IJmuiden tot Amsterdam. Op de uitzichtheuvels ligt de skibaan.
Dance Valley is een inmiddels jaarlijks terugkerend festival dat op de heuvels wordt georganiseerd.
Via het Westhoffbos en het Noorderbos kwamen we in Buitenhuizen. Hier was een groot golfterrein, waar we maar enkele golfers ontwaarden. Op 20 km was de grote rust in Hotel Restaurant Buitenhuis, gelegen in het recreatiegebied.
Surfivallen met WS78
Na de rust kwamen we bij een plas. Hierin lag eerst een lange smalle brug, gevolgd door een heuse hangbrug. Ik zag dit traject voor mijzelf niet zitten. Met een niet gepijlde variant kwam ik met een omweg van ruim een km weer op de hoofdroute uit. Coos had er geen problemen mee. Door de vele regen die in de voorgaande nacht was gevallen, waren bijna alle graspaden omgetoverd in blubberpaden. Er werden dan ook menige schuivers gemaakt. Sommige trajecten konden beter met ski’s worden begaan. We kwamen later wel langs een skibaan maar deze was niet in gebruik. Verderop liepen we langs een werkplaats van een kunstenaar die bouwsel vervaardigt van stukken scheepsromp. Daarna werd een heuse berg beklommen. Bovenop stond nog een uitkijktoren, die we ook nog beklommen. Je kon hier bovenop met hooguit 3 man staan, zo klein was het platform. Van hier hadden we een wijds uitzicht. De harde wind werd hier extra hard gevoeld, waardoor het hoogste punt ook weer snel werd verlaten. We daalden af. Op 29 km werd de fruitpost bereikt. Later hoorden we, dat toen een van de allereerste wandelaars, die hier aankwamen tevergeefs zochten naar pijlen, die hier massaal waren weggehaald. De persoon in kwestie kwam na 300 meter verkeerd lopen weer bij de grote rust uit. Dit omdat deze twee posten zo dicht bij elkaar lagen.
Spaarnwoude lijkt wat op het Amsterdam Waterleidingduingebied
Opnieuw stond de beklimming van een berg op het (wandel)programma. Ook hier stond een uitkijktoren op, zij het wel veel kleiner. Hier vanaf had je opnieuw een mooi uitzicht op het recreatiegebied Spaarnwoude. Nu vielen de vele sloten en kanalen goed op. Het had wat weg van het Amsterdamse Waterleidinggebied, dat ten zuiden van Zandvoort ligt. Op 35 km lag de koffiepost. Normaal krijg je bij WS78 eerst de koffiepost en dan de fruitpost. De faciliteiten die WS78 voor een koffiepost stelt waren niet in het recreatiegebied te vinden, waardoor de verwisseling ontstond. Daarna liepen we nog door oud Velzen en passeerden o.a. Restaurant Oud Velzen en het park bij Museum Beeckesteijn.
In Beeckesteijn bevindt zich een waaierkabinet met ongeveer 450 verschillende waaiers. De totale afstand bedroeg 40,060 km.