Europäischer Fernwanderweg E1 / E6

datum maandag 30 augustus 1999
traject Klingberg - Schürsdorf - Parnsdorf - Techau - Rohlsdorf - Pariner Berg - Groß Parin - Ratekau - Kreuzkamp
wandeltijd 7½ uur
weer halfbewolkt en droog
overnachtingadres Pension Hof Offendorferfelde, Erika Kohrs, Kreuzkamp, Offendorfer Straße 28, 23626 Ratekau, ( 0451-395380
Overnachtingprijs DM 70

kerk van Ratekau

Voor de jeugdherberg stond een soort houten totempaal (foto 31). De jeugdherberg lag aan de route van de E6. Even verderop sloegen we af bij een kerk en kwamen even la­ter langs een gedenkteken uit de 1e en 2e wereldoorlog.
Daarna kwamen we in Schürsdorf. Hier zagen we een Nederlandse auto staan bij een ho­tel­le­tje. De eigenaars kwamen toevallig net aan­lo­pen. We maakten een praatje met ze. Ze wa­ren op weg naar Putgarden. Ze waren pas 1 dag op vakantie. Omdat de o­ver­nach­ting zo duur was DM160, moesten ze even geld pinnen. Buiten Schürsdorf stond een grote houten man bij een tuincentrum (foto 32). Door een bos bereikten we een spoorlijn.
Deze volgden we tot Pans­dorf. Hier staken we de spoor­lijn over. Door bos­sen dwaalden we naar Te­chau en Rohlsdorf. Opnieuw lie­pen we door een bos. Toen de weg waar wij op lie­pen te ver naar links boog, ging de route over een smal pad rechtsaf. We kwa­men op een asfaltweg uit. Bij restaurant de Pariner Berg stond op een bordje of we ons in een boek in het restaurant wilden schrijven. Dat hebben we niet gedaan. Vooral vanwege het extra oponthoud dat ons kan kosten.
In Gross Parin lunchten we op de bank van een bushalte. Deze keer bestond onze lunch uit een pak müsli (noodrantsoen, 370 gram). Bij de afslag naar Bad Schwartau volgden we per ongeluk deze even. Daarna was ons pad even heuvelachtig en konden we kiezen tussen een voralpinroute of een alpinroute.
We staken achtereenvolgens een spoorlijn en een drukke verkeersweg over alvorens de plaats Ratekau te bereiken. Bij een Sky-supermarkt - SKY Markt 361, Rosenstraße 2, 23626 Ratekau, ( 04504/5168 - deden we uiteindelijk onze inkopen. Opnieuw kruisten we een spoorlijn en een snelweg.
omgeving Ratekau

Bij buurtschap Kreuzkamp liepen we eerst een hotelletje voorbij, nadat een mevrouw die met de was bezig was aan ons vroeg of we naar overnachting zochten. We zeiden, dat dit niet het geval is, maar meteen daarop besloten we toch naar zoiets uit te kijken. Even verderop hing aan een deur bij een Privat Zimmer een bordje, dat de eigenaar in de tuin zat. Maar daar zat hij of zij niet toen wij daar keken. Even verderop stond bij een kast van een huis opnieuw Zimmer.
En dat namen we. Ik maakte nog de schoenen schoon en poetste deze. ’s-Avonds aten we warm in Motel Kreuzkamp, In Kreuzkamp, am Hammelsdorfer, Besitzer: Fam. Preh,