Vorig verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg terug naar het overzicht van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Niederösterreichische Landesrundwanderweg
datum zaterdag 13 september 1997
traject Manhartsbrunn - Königsbrunn - Hagenbrunn - Gasthaus Gamshöhe - Langenzersdorf.
hoogten 170 - 358 meter
wandeltijd 5 uur
weer aanvankelijk licht bewolkt overgaand naar zwaar bewolkt, maar droog.
overnachtingadres slaapcabine in de Donauwalzer
uitgaven Manhartsbrunn overnachting 640 supermarkt 50, Langenzersdorf trein 34, Wenen ondergrondse 34, Wenen Westbahnhof CD’s 450, drank 117, kranten + blaadje 117, arm eten 517, kaarten 25. Dagtotaal 1984, totaal 19.979

Langenzersdorf Langenzersdorf wapen We konden al om 6 uur ontbijten. Dat vonden we voor de laatste dag te vroeg. We besloten om 7 uur te ontbijten. Na het uitgebreide ontbijt met onder andere muesli deden we weer de gebruikelijke inkopen. We verlieten Mannhartsbrunn over een asfaltweg. Maar spoedig sloegen we af en liepen een bospad in. Later troffen we pijlen op ons pad van een uitgezette wandeling. Maar we troffen geen wandelaars, wel 2 ruiters (amazones).
Boven Königsbrunn was een weg opgeheven, waardoor ons pad langer over asfaltwegen liep. Even voorbij Königsbrunn kleden we ons om in de korte broek. Hier stonden weer verschillende wijngaarden. stoomlokomotief Na een half uur lopen trokken we net buiten Hagenbrunn de trainingsbroek weer aan omdat er regen dreigde. De nader komende bewolking zag er donker uit omdat de zon er op scheen. Het viel gelukkig mee. Op de Bisamberg kwamen we om de 5 minuten 2 wandelaars tegen. Even voorbij Gasthaus Gamshöhe lunchten we op de Elisabethhöhe.
We hadden hier een fraai uitzicht op de Donau en het Over Donause . Daarna daalden we af naar Langenzersdorf. Op het station aangekomen namen we de trein naar Florisdorf. In Florisdorf stapten we over op de U6 ondergrondse naar Wien Westbahnhof. Hier zaten we een kleine vier uur in een café restaurant op de trein naar Nederland te wachten. We aten hier ook warm.