Vorig verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Volgend verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg terug naar het overzicht van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Niederösterreichische Landesrundwanderweg
datum dinsdag 9 september 1997
traject Langau - Riegersburg - Felling - Hardegg - Merkersdorf (omweg) - Ruïne Kaja - langs Niederfladnitz - Hofern - Retz
hoogten 250 - 460 meter
wandeltijd 10 uur
weer half tot zwaar bewolkt
overnachtingadres Leopold und Maria Trimmel, Dr Gregor, Kornergaße 10, 2070 Retz, ( 02942 - 28523
Overnachtingprijs 2 x Osch. 200
uitgaven Langau overnachting plus warm eten 826, Kaufhaus 65, Merkersdorf 29, Hardegg 92, Felling 56, warme maaltijd Retz 396. Dagtotaal 1444. Totaal 14.990

Retz We hadden om 7 uur ontbijt en rond 8 uur vertrokken we naar het Kaufhaus. Hier troffen we een dame, die aan ons vroeg of we wandeling nummer 630 liepen. Ze vroeg waar we deze dag naar toe liepen. Ze vertelde, dat er tussen Hardegg en Retz geen overnachtings mogelijkheden waren. Ze had de tocht zelf ook al eens gelopen.
Half negen vertrokken we echt. Net buiten Langau zagen we 2 reeën lopen. We staken een weg over en kwamen langs een groot meer. Daarna dwaalden we door bossen en kwamen op de weg naar Riegersburg uit. We maakten een foto van het grote slot. Vervolgens een foto van een muurschildering van een brandweerkazerne . Daarna liepen we door naar Felling. Hier dronken we wat bij een winkeltje. Nu volgden we weer ruim 2 km asfaltweg. Over een grintweg daalden we af naar de Thaya en Hardegg . We zagen een paar maal verbodsborden met in het Duits en Tsjechisch verboden paddestoelen te plukken.
Retz In Hardegg kwamen we weliswaar net na 12 uur, na sluitingstijd aan bij een kleine supermarkt. Maar we troffen het dat de winkel nog open was vanwege het uitladen van een vrachtauto. Op een bankje daar vlakbij dronken we de drank die we gekocht hadden en lunchten er. Op een pleintje stond een vrouw te wachten op haar dochtertje, die door een busje van school werd gebracht. Op een gegeven moment werd ons pad smal en liep vlak langs de Thaya . Ik vond het op een gegeven moment niet meer verantwoord verder het pad te volgen en we besloten om te keren.
Retz Kellergaße Daarna liepen we naar Merkersdorf en dronken wat in Gasthaus Weber zur Forelle, 2082 Hardegg Merkersdorf, ( 02949-8253. Daarna liepen we naar - Ruïne Kaja. Maar verder dan de ingang kwamen we niet omdat deze niet toegankelijk was. Nu volgden we lange tijd grintwegen door bossen. Later werd het pad weer mooier en smaller. Dit was ter hoogte van Niederfladnitz. Even voorbij Hofern volgden we een lange rustige asfaltweg die uitkwam bij de molen van Retz . Hier vandaan hadden we een mooi uitzicht op Retz . We zagen hier vele wijngaarden.
In Retz ben ik ruim een uur bezig geweest op zoek naar overnachting. We vonden twee mogelijkheden. De ene kosten 1000 en de anderen 1150 shilling. Dat vonden we uiteraard te duur. Op een terras in het centrum zaten 4 dames die ik aansprak naar informatie over overnachtings mogelijkheden. Uiteindelijk bracht één van hen ons naar een privatzimmer met haar auto. Het eerste was vol (met fietsers) en het 2e was hetzelfde als een vorige keer dat we hier waren.
Daarna douchten we ons en aten in de buurt warm in Weinschlößl Otto Axenkopf, 2070 Retz,
( 02942-3224. Na de bestelling van een lekker glas “Blaue Portugieser” moest een wijnvat worden verwisseld. Dit gaf problemen, waardoor uiteindelijk een ander vat gepakt moest worden. We hadden deze dag in de verte nog een ree gezien.