Vorig verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Volgend verslag van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg terug naar het overzicht van de Niederösterreichische Landesrundwanderweg Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Niederösterreichische Landesrundwanderweg
datum zondag 31 augustus 1997
traject Laimbach am Ostrong - Gmaining - Pisching - Ysperklamm - Weinsberg - Bärnkopf - Schönbach
hoogten 525 - 1041 meter
wandeltijd 9 uur
weer overwegend zwaar bewolkt. Enige keren zonneschijn, vooral het eerste uur
overnachtingadres Gasthof zur Taverne Rössl, 3633 Schönbach 3, ( 02827-240
Overnachtingprijs 2 x Osch. 240
uitgaven Laimbach am Ostrong: Overnachting en avondeten 913, Forellenhof 95, Schönbach: avondeten 443, subtotaal 1461, totaal 6908.

We konden om half acht ontbijten. We hadden TV op de kamer gehad en hoorden dat ‘s-nachts Lady Diana en haar vriend de Egyptische miljardair bij een auto- ongeluk om het leven waren gekomen in Parijs. Rond half negen begaven we ons op pad in de zonneschijn. Net buiten het dorp kwam ik ten val, maar ik viel in het zachte gras. We kwamen langs een nieuw kruisje .
Over asfalt- en veldwegen liepen we naar Gmaining , een buurtschap. Daarna liepen we langs het dorp Pisching. Daarna volgden we een asfaltweg naar het Forellenhof Ysperklamm, Fam. Hasreiter, Klaus 74, 3683 Yspertal, ( 07415-349 . Hier dronken we Almdudler om onze dorst te lessen. Het was zondag en daardoor konden we geen boodschappen doen.
Bärnkopf Nu kwam een heel mooi stuk door de Ysperklamm . Dit was een nauwe doorgang in een berg. Er liep hier een beek en er waren hier erg veel trappetje, enkele bruggetjes en verder waren paden verzekerd met palen en dergelijke . Daarna volgden we lange tijd grintwegen door bossen. Bij een schuur met voeder-voorraden hadden we een rust. We aten hier brood en dronken Almdudler-limonade. De ondergrond van deze bossen was mooi met onder andere varens. We bestegen nog de Weinsberg (1041 meter) maar het uitzicht viel tegen door de vele wolken in de verte. Naar - en door Bärnkopf was de doorgaande weg niet geasfalteerd.
In Bärnkopf kwamen we rond half drie aan en we besloten door te lopen naar Schönbach . Voor het nu volgende trajekt had ik een alternatieve route ingetekend omdat ik verwacht had, dat de aangegeven wegen verhard waren. Maar dat bleek niet het geval te zijn. Daarop besloten we toch de hoofdroute te lopen. We zagen regelmatig verwijzingen voor Mountainbike trajekten. Op een niet MTB trajekt kwam een echtpaar ons tegemoet op de MTB. Ze waren verdwaald en waren op weg naar Bärnkopf.
Bij Dürnberg was de hoofdroute afgezet met takken. Verderop stond het pad onder water door een nieuw aangelegd stuwmeer, de Durnbergstausee. Bij Reitern was een hond (Bello) die hinderlijk dichtbij kwam en bleef blaffen. We volgden hier een weg die op de kaart gemarkeerd was, maar niet meer in het veld. Dankzij mijn kaartkennis kwamen we goed in Schönbach. We konden naar een frühstückpension gaan, maar het werd een Gasthof .
We bezichtigden de plaatselijk kerk, die erg indrukwekkend was. We troffen hier een echtpaar. Later sprak ik hen bij de telefooncel toen ik bezig was de schoenen te poetsen. Zij hadden 4 dagen vrij om een trajekt van de Nord Sud Weitwanderweg te lopen. Ze waren bij de Nebelstein begonnen. Later troffen we ze in hetzelfde Gasthaus als wij overnachten. Zij kwamen er warm eten. Tijdens het schoenen poetsen sprak een ouder dametje mij aan. Ze zei tegen me: “ben je er weer”, alsof ze me meende te herkennen. Zo dacht dat ik in hetzelfde hotel sliep als zij. Maar dat was niet het geval. Het was een vrouw, die een paar weken op bezoek was bij familie, maar niet helemaal toerekeningsvatbaar meer was.