Vorig verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Volgend verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 terug naar het overzicht van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Voralpiner Weitwanderweg 04
datum vrijdag 6 september 1996
traject Steyerling(520) - Bernerau(622) - Ringhütte(717) - een spiegelglad bruggetje met een spiegelgladde leuning over een diepe beek met steile zijkanten - Ringhütte(717) - Bernerau(622) - Zösenbach(578) - Finsterriegler Jagdhütte(695) - Langscheidalm(792) - Jh. Seeleithen(695) - Gasthof Jagersimmerl/Habernau(577).
hoogten 520 - 900 meter
wandeltijd 8¾ uur
weer zwaarbewolkt, 's-ochtends lichte regen, 's-middags enkele zonnestralen.
temperatuur 9°.
overnachtingadres Gasthof Jagersimmerl, Fam. Redtenbacher und Bergbaur, A4645 Grünau 6, ( 07616-8505
Overnachtingprijs 2 x Osch. 390
uitgaven Steyrling: avondeten en overnachting Osch. 940, Nah & Frish Osch. 137, avondeten Osch. 466. Subtotaal Osch. 1543, Totaal Osch. 13881

Het regende weer eens toen we wilden vertrekken. We vertrokken uiteindelijk om 9 uur. Eerst deden we nog wat inkopen. Ook kochten we nog wat postzegels bij een postkantoortje. Hier belden we ook nog naar huis. Rond half tien verlieten we Steyrling. Het regende.
Eerst liepen we naar Hobach. Hier liep een pad langs de rechteroever van de Steyrling. Maar na een km liep een beek in de lengte van ons wandelpad. Daarop maakten we rechtsomkeert en volgden de linker oever van de Steyrling. Later kwam de markering weer bij ons pad, hier een asfaltweg. We liepen het Brunnental verder in en kwamen langs Huize Bernerau. Hier naartoe versmalde het dal zich en liepen we over een grintweg langs vrij steile wanden. We zagen hier nog (een gedeelte van) een hert wegrennen. Ik zag alleen het gewei, terwijl Coos ook de kop en de hals zag.
Verderop kwamen we bij de Ringhütte. Hier hadden we onze lunch op een plank. Toen we de hut, die op slot was, wilden verlaten, kwamen net twee wandelaars aangelopen, een echtpaar. Wij informeerden naar het verdere traject voor die dag. Zij informeerden later ook naar het verloop van hun geplande wandeltocht. Zij volgden hier globaal ook de 04 wandeling. Zij vertelden, dat zij de vorige dag tot twee maal toe een beek hadden doorwaad, waarbij het water tot iets boven hun knieën kwamen. We liepen verder. Ons pad steeg en we kwamen bij een bruggetje over een beek die door een rinne liep. We durfden hier niet over het bruggetje, maar wel door de beek. Maar even later kwam een tweede bruggetje en hier durfden we ook niet over. Hier durfden we ook niet door de beek te lopen omdat de wanden te steil waren. Daarop besloten we rechtsomkeert te maken. We kwamen weer langs de Ringhütte en later langs Huize Bernerau.
Hier informeerden we bij de boswachter naar een alternatieve wandelroute. Die alternatieve route had ik al op de kaart uitgeplozen, maar ik vroeg aan hem of we die route ook daadwerkelijk konden lopen. En dat kon. Deze route voerde via Finsterriegler Jagdhütte, Langscherdalm en Jh. Seeleiten. Daarop besloten we dit te doen. We moeste daarvoor van Bernerau eerst nog wel een flink stuk teruglopen. Op een driesprong sloegen we links af en verlieten de grintweg langs de beek.
Grünau In de buurt van de Finsterriegler Jagdhütte stond op een splitsing een bord Spergebiet vanwege boswerkzaamheden. Er waren hier twee dames aan het werk. Wij informeerde bij de dames naar het Spergebiet. Zij zeiden, dat de weg inderdaad was afgesloten wegens boswerkzaamheden. zij stelden een andere wandelmogelijkheid voor. Daarop zeiden we, dat we voorinformatie hadden dat langs die andere wandelroute veel koeien liepen. En ik meldde dat ik daar niet zo dol op was. Toen zeiden ze dat we dan toch maar beter onze oorspronkelijk geplande wandelroute moesten volgen.
En wat betreft het Spergebied meldden ze dat alle arbeiders van die boswerkzaamheden weg waren naar een feest. Dus we konden er wel doorheen. Daarop liepen we zonder problemen verder. Uiteindelijk kwamen we op de weg van het Almtaler Haus maar Habernau. Hier liepen we ook nog ruim een uur over, alvorens Gasthof Jagersimmerl te bereiken. Het was hier wel duur. We hadden geen fut meer om naar iets anders te kijken. Later bleek er trouwens ook niets anders te zijn.