Vorig verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Volgend verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 terug naar het overzicht van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Voralpiner Weitwanderweg 04
datum woensdag 5 september 1996
traject Molln(396) - Frauenstein(503) - Steyrdurchbruch - Klaus(466) - Preisegg(493) - Steyerling(520)
afstand 20½ km
hoogten 396 - 520 meter
wandeltijd 5 uur
weer tot 12 uur zwaarbewolkt en regen. Daarna zwaarbewolkt, droog en enige keren zonnige perioden
temperatuur 16°.
overnachtingadres Gasthof Klausner, Fam Pölz, 4571 Steyrling 58, ( 07585-8204
Overnachtingprijs 2 x Osch. 260
uitgaven Molln: overnachting Osch. 580, koffie Osch. 44, Spar Osch. 39, ansichten Osch. 15, Klaus: Adeg Osch. 35. Subtotaal Osch. 713; Totaal Osch. 12338

Molln We ontbeten om 7 uur. Vlak voordat we met het ontbijt begonnen, begon het te regenen. Rond elf uur werd het wat beter en besloten we het te wagen. Gestoken in regenkleding en met paraplu gingen we op weg. Spoedig zaten we op het parkoers en herkenden we trajecten van de Weitwanderweg 09, die we enige jaren tevoren hebben gelopen. Onderweg was de asfaltweg gesperd door twee melkwagens voor doorgaand verkeer. Eén melkwagen was te ver van de weg geraakt en was met zijn as vastgeraakt. De tweede melkauto was de melk aan het overhevelen.
Verderop hadden we op een bankje onze lunch. Dat was verhoudingsgewijs vrij snel, omdat we zo laat waren begonnen aan de wandeling deze dag. Op de bank legden we nog de reddingsdeken. Deze was zowel bestemd tegen de natte bank als om te voorkomen dat koude zou optrekken. Daarna kwamen we bij de kerk in Frauenstein. Daar troffen we een man van 72 uit Hamburg. Hij bleef maar praten. Nu werd ons pad smaller. Althans ons parkoers ging over van een asfaltweg in een breed wandelpad. We zagen hier langs nog twee reeën. De reeën vielen op doordat ze voor ons wegvluchten. En daarbij kraakte het hout waarop zij wegsprongen.
Even voor Klaus kwamen we weer op een asfaltweg uit, die ons naar de stuwdam in de Steyr bracht. We herkenden dit punt van onze 09 wandeling. We vroegen in Klaus naar het vertrek van een bus, omdat een zeer oninteressant traject van 3 a 4 km kwam. Maar het duurde ruim 1½uur voordat de volgende bus reed. Daarop besloten we toch maar te gaan lopen. Eerst was er langs deze drukke verkeersweg een voetpad. Daarop kwamen we bij een afslag die naar een kasteel omhoog voerde. Dit was nu een luxueus hotel. Daarna daalden we weer af en kwamen weer op de drukke verkeersweg uit. Hier was geen voetpad meer langs. Een paar maal liepen we een brug over. Daar was dan een vangrail langs. En dan liepen we tussen de vangrail en de brugleuning. Later kwam de afslag naar Steyrling. Deze was een rustige asfaltweg.
We zagen deze dag verschillende keren grote kabouters in tuinen staan in de hoogte van een halve meter. Toen we Styrling inliepen zagen we een infobord met overnachtingsmogelijkheden. Het eerste Zimmer was bezet. Het twee Zimmer deed niet open. Het derde Zimmer had een heleboel kleinkinderen op bezoek. Daarop besloten we naar Gasthof Kaiserin Elisabeth te gaan.
Op weg daarheen zagen we ook nog Gasthof Pension Klausner. En dat werd het. Het was een Gasthof annex boerderij. Net toen we binnenkwamen begon het heel hard te regenen. We moesten nog wel een halfuurtje wachten, voordat we op onze kamer konden. De kamer moest nog gereed worden gemaakt.