Vorig verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Volgend verslag van de Voralpiner Weitwanderweg 04 terug naar het overzicht van de Voralpiner Weitwanderweg 04 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Voralpiner Weitwanderweg 04
datum zondag 1 september 1996
traject Gresten(407) - Richtereck(833) - St. Leonhard am Walde(726) - Schobersberg(751) - Windhag(711) - Waidhofen an der Ybbs(362).
hoogten 362 - 833 meter
wandeltijd 8˝ uur
weer hele dag zwaar bewolkt
overnachtingadres Mathilde Höritzauer, Ybbstorgasse 9, ( 07442-2174, Waidhofen an der Ybbs
Overnachtingprijs 2 x Osch. 250
uitgaven Gresten: overnachting + warme maaltijd Osch. 800, St. Leonhard am Walde: Gasthof Osch. 100, Waidhofen an der Ybbs: warme maaltijd in Café Restaurant Pension Ziller Weinstube Hubert Moshammer, 3340 Zell/Ybbs. Kirchenplatz 3 Osch. 356. Dagtotaal Osch. 1256; totaal Osch. 8657.

Onze was was nog niet opgedroogd. Dat namen we daarom maar mee in een plastik zak. Na het verlaten van ons overnachtingadres liep ons pad door het dorp Gresten steil omhoog. De eerste km's liepen we over asfalt. Daarna volgden we leuke paden door bossen en over weilanden. Daarbij moesten we verschillende keren door hekken. Eerst moesten we de hekken openen en daarna ook sluiten. Bij weilanden waren soms zogenaamde overstapjes. Maar vaak was er schrikdraad met een handvat om er door heen te gaan.
Daarna volgden we zeker 3 km asfaltwegen. Maar het was een rustige asfaltweg. En het was een weg met vergezichten. Bij Brandstatt verlieten we de asfaltweg en liepen weer door bossen en over weilanden. We hadden nog een rust op een bankje op een wat tochtige plaats. Inmiddels had ik de regenjas al aangedaan wegens de kou. Hier trok ik tijdens een rust op een winderig plaatsje ook nog mijn trainingsjas aan.
In St. Leonhard am Wald bezichtigden we de kerk en aten en dronken wat in Gasthof Hubert und Erika Harreither. We volgden weer zo'n drie km asfaltwegen. Op dit traject werd af en toe flink hard gereden met auto's. Dit kwam o.a. doordat het zondag was en er mensen met een slok op wel eens harder willen rijden. We kwamen nog door het plaatsje Windhag. Daarna daalden we definitief van 711m naar 362m.
Een eind voor Waidhofen kwamen we nog vrij dicht langs een, voor ons niet zichtbaar, gerestaureerde watermolen. Later hoorden we op het komende overnachtingadres, van de eigenaar, die gepensioneerd was en deze watermolen had gerestaureerd. In Waidhofen hadden we bij het eerste adres, een gasthof, waar we informeerde naar een kamer geen succes.
Daarna liepen we naar een adres waar volgens onze informatie een Privatzimmer was. Op dit adres deed een dame open. Ze zei kom binnen. Ze had wel een kamer, maar de kamer was pas een uur tevoren verlaten door een student en moest schoon worden gemaakt. Wij waren echter blij dat we wat gevonden hadden. Daardoor duurde het zo'n twee tot drie kwartier voordat wij er terecht konden. Tijdens het wachten kregen we nog limonade en wat zelf gemaakte koekjes met kokos voorgeschoteld. Na het douchen dineerden we in de buurt. We hadden deze dag nog drie reeën gezien.