Voralpiner Weitwanderweg 04
datum zondag 25 augustus 1996
traject Hinterbrühl(254) - Anninger Schutzhaus(646) - Richardshof(370) - Rudolf Proksch Hütte(541) - Ruïne Rauenstein - Baden(380)
afstand 17½ km
hoogten 254m - 646 meter
wandeltijd 8½ uur
weer Bij aanvang tot ca. 1 uur regen. Daarna werd het droog, maar later regende het opnieuw ruim een uur. Na 4 uur bleef het verder droog.
temperatuur tot een uur of vier 15 graden. Daarna 15 tot 20 graden.
overnachtingadres Haus am Weberberg, Frühstückpension, Helly Schlögl, Albrechtsgasse 28, A-2500 Baden, ( 02252/8167
Overnachtingprijs 2 x Osch. 300
uitgaven Hinterbrühl: overnachting Osch. 1311, Anningerhaus Osch. 72, Rudolf Proksch Hütte Osch. 70, Baden: zwemmen Osch. 110, warme maaltijd Heurigen Osch. 277. Subtotaal Osch. 1840. Totaal Osch. 1993.

We konden al om 7.15 uur ontbijten in Gasthof Zum Letzten Groschen. We stonden om 6 uur op. Ik deed eerst mijn oefeningen, terwijl Coos zich dan ging douchen. Op de TV, die bij ons op de kamer stond, waren al uitzendingen. Toen we om 6 uur opstonden was het nog droog, maar later begon het te regenen. Als ontbijt hadden we kwark met muesli en vruchtensap.
Rond half negen gingen we echt op pad. We kwamen een meisje tegen, die aan een soort trimloop bezig was en zij vroeg ons naar een adres waar we net langs waren gekomen. Even volgden we de Hauptstrasse door Hinterbrüuhl, maar spoedig sloegen we af en liepen lange tijd door de bossen naar het Anningerhaus. Het was een steile klim en we zweette enorm in onze regenpakken. We liepen ook steeds met een paraplu. In het Anningerhaus dronken we een Almdudler, onze favoriete limonade tijdens vakanties in Oostenrijk.
Daarna volgden we het pad naar het Richardshof. Dit was een groot hotel restaurant complex. Het was fraai gelegen in de bossen met mooie vergezichten. We hadden hier wat oriënteringsproblemen, maar kwamen uiteindelijk goed uit. We kregen uitzichten op Gumpoldskirchen . Daarna liepen we naar het Rudolf Proksch Hütte op de Pfaffstetnerkogel. Hier en van de naastgelegen uitkijktoren hadden we totaal geen uitzicht. De Hüttenwirtin zei: vandaag 13 graden en de vorige dag 30 graden. Toen waren er mensen uit Tjechië, Slowakije en Hongarije.
Onderweg zagen we mooie bloemetje zoals wilde cyclaampjes. Ook zagen we bloemetjes in de vorm van een omgekeerde paraplu met oranje balletjes met een zwarte stip en paarse bloemetjes met opzij gele bloemetjes. We kregen uitzichten op Baden . Daarna daalden we af via Einöde naar een verkeersweg, liepen hier even langs en dwaalden naar de ruïne Rauenstein. Hier liepen we even rond, maar hadden geen zin om alles te bekijken .
Daarna daalden we af naar een verkeersweg en liepen verder naar Pension Elfy. Dit pension was vol, maar zij verwees ons naar Haus am Weberbergl. Hier werden we attent gemaakt op het Terminaalbad met watertemperaturen tussen de 26 en 36 graden. Hier gingen we ook inderdaad naar toe en verbleven hier ruim een uur. Het was hier echt heerlijk.
s-Avonds gingen we warm eten in een Heurigen. De baas en bazin gaven ons een hand. De baas was een komisch figuur. Hij was dik en liep in korte broek. Na verloop van tijd vroeg hij of we al wat besteld hadden. Toen we daarop negatief reageerden liep hij naar de balie en informeerde daar hoe het er meer zat. We dronken er een liter Portugieser rotwijn. Ik at wat vlees en een toast met beleg. Coos at twee toasten met beleg. Het nagerecht leek op een appelflap, maar er zat jam in.