Voralpiner Weitwanderweg 04
datum zaterdag 24 augustus 1996
traject Perchtoldsdorf(265) - Kammersteiner Hütte(575) - Wh. Kügelwiese - Hinterbrühl(254)
hoogten 265m - 582 meter
wandeltijd 4½ uur
weer Hele dag zon
overnachtingadres Gasthof Zum Letzten Grosschen, Familie Lehenbauer, Gaadner Strasse 40, 2371 Hinterbrühl, ( 02236-26648,24820
Overnachtingprijs 2 x Osch. 450
uitgaven koffie in de trein Osch. 50, metro Osch. 34, trein Meidling - Perchtoldsdorf Osch. 34, Perchtoldsdorf: Spar Osch. 29, kaarsje Osch. 6. Totaal Osch. 153.

We waren op vrijdag 23 augustus 1996 te voet naar het station in Driebergen gelopen. Daar pakten we de trein naar Arnhem. Hier stapten we over op de sneltrein die ons naar Wenen - Westbahnhof bracht. Bij het uitstappen in Wenen bleek, dat ons treinstel de achterste was. We namen hier de metrolijn U6 naar halte Philadelphiabrücke. Hier was tevens treinstation Meidling. Hier namen we de trein naar Perchtoldsdorf Haltestelle.
Hier begon de wandeling officieel. In een half uurtje liepen we van het treinstation Perchtoldsdorf naar het centrum van Perchtoldsdorf . Hier kochten we wat bij de Spar. We bezichtigden de plaatselijke kerk en staken er een offerlichtje aan. Er werden net bloemen naar binnen gebracht. Het waren heel veel en hele mooie bloemen. De meeste ramen van de kerk hadden glas in lood kleuren en afbeeldingen. We hadden het eigenlijk te warm om de kerk goed te bekijken. Bij de kerk stond een grote steen. Deze leek op een menhir uit de Asterix en Obelix stripverhalen. Op de steen stond Europ. Fernwanderweg 4, Ost. Weitwanderwege 01, 04, 06 en Oö Rundwanderweg. Bovenin de steen was een afbeelding van een edelweis met daarin de letters OAV .
Over grintwegen en later ook smalle bospaden bereikten we de Kammersteiner Hütte . De kleine hut was van 1/8 tot 3/9 gesloten, dus ook deze dag. Naast de hut stond een uitkijktoren, de Josefwarte . Van hier hadden we een fraai uitzicht op Wenen met zijn voorstadjes. We liepen even verkeerd. Doordat het pad zo steil omlaag liep zag ik aan de ingetekende route dat we verkeerd liepen. Daarop moesten we weer steil terug naar de hütte lopen.
Over een grintweg liepen we verder naar Wh. Kugelwiese. Hier vroegen we of we konden overnachten, maar dat kon vermoedelijk pas het volgende jaar. Daarop liepen we door. Bij een piknikbank hielden we een rust en aten en dronken wat. Aan de overkant van de grintweg waar wij pauzeerden, lag een rots en hier hing een touw in een spleet, waardoor het mogelijk was hier (makkelijker) naar boven te klimmen. We vervolgden ons pad en kwamen verderop onder een snelweg door.
Vlak daarna kwamen we langs het SOS kinderdorp en daarna op de Hauptstrasse te Hinterbrühl. Hier vroegen we aan een dame de weg naar een overnachtingadres. We zeiden dat we niet beslist daar hoefden te overnachten. Daarop verwees ze ons naar een ander adres. Het was hier wel duur, maar we besloten het toch te doen omdat we eigenlijk geen zin meer hadden verder te zoeken. We kregen een kamer met toilet en douche en een groot terras. Toen Coos op het terras in slaap dreigde te vallen, zei ik dat ze net zo goed op bed kon gaan leggen. Nadat ik me ook gedouchd had, ging ik ook op bed liggen en sliep ongeveer 2 uur. Tegen half zeven gingen we eten en daarna begon ik aan dit verslag.