tweede dag van de Apeldoornse Vierdaagse 1996 Terug naar het overzicht van de Apeldoornse Vierdaagse Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor eerste wandeldag Apeldoornse Vierdaagse, dinsdag 9 juli 1996
medaille 20 km Even na half zeven gingen we op pad. Dit jaar was er een 20 km parkoers bijgekomen. Gebruikelijk bij deze 4-daagse is, dat we dan eerst de parkoersbeschrijving van de kortste afstand volgen, nu dus het 20 km parkoers en daarna steeds overspringend naar de 10 km langere parkoersbeschrijving tot de 50 km. Al na een halve km lopen, bij punt 6, liepen we verkeerd. Maar iedereen liep verkeerd, want je loopt gewoon achter de ander aan. Bij de MacDonalds aan de Hoofdstraat zaten we weer op het goede parkoers. Op een gegeven moment staken we de Oude Beekbergerweg over en volgden hier een smal pad tussen sprengen door. Door een bosgebied achter een ziekenhuis werd de eerste verzorgingspost op 7 km bereikt.
Via buurtschap Engeland liepen we naar en door Beekbergen. Buiten Beekbergen kwamen we langs halte Immenbergweg, een treinstation van de Veluwse Stoomlocomotief Maatschappij. Daarna zetten we koers naar de Vrijenbergspreng en volgden deze enige tijd aan beide zijden. Daarna volgden we een fraai parkoers door de Loenermark. Daarbij kwamen we langs een schaapskooi, die heel mooi gelegen was aan een heel groot grasveld in de bossen. Het deed een beetje denken aan een almweide in de bergen. De bergen waren hier maar enkele tientallen meters hoog. Evenals voorgaande jaren kwamen we ook dit jaar weer over de Zilvensche Heide met zijn ijkbasis. Hier worden lengtemetingen geijkt ten behoeve van de landmeetkunde. Dat geschiedt met behulp van lichtinterferentie (werking van lichtgolven op elkaar bij samentreffen) tot 0,05 mm nauwkeurig. De totale lengte van de ijkbasis bedraagt 576,09226 meter. De bepijling was dit jaar beter dan het voorgaande jaar.
Vooral de 20 en 30 km parkoersen waren goed gepijld. Op de 40 en de 50 km parkoersen was de bepijling minder. Met maakte gebruik van zwarte pijlen op gele achtergrond. Maar naast elke pijl zat een rechthoekig open vakje waarin het corresponderende nummer van de routebeschrijving had kunnen staan. Dit werd helaas nog niet benut. De pijlen waren lang niet altijd even handig opgehangen. Vaak na een splitsing in plaats van ervoor. Ook werden pijlen nogal eens op dunne ijzeren palen van verkeersborden bevestigd. Hierdoor was niet goed te zien op de pijl naar links of naar rechts wees.
Bij een verzorgingspost, waar de lus van de 50 km begon werd een wandelaar tegengehouden om nog aan die lus te beginnen. Hij had anders nog 30 km moeten lopen in 4¾ uur. Hij was om 8 uur begonnen en had dus over de eerste 20 km ruim 4 uur gedaan. Verderop kwamen we nog langs de grote begraafplaats Ereveld Loenen. Dit is het Nationale erekerkhof voor de Nederlandse slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Opnieuw zetten we koers naar de Vrijenbergspreng en volgden deze nu geruime tijd. Bij de Kleine Waterval was een waterrad gemonteerd. Door het stromende water draaide het scheprad flink. Het geluid dat dit maakte deed je veronderstellen alsof er een sterke stroming in het water zat.
Even voor de Grote Waterval was op een parkeerplaats weer een verzorgingspost. Langs een vennetje en heideveld Klein Zwitserland liepen we naar camping De Hertenhorst waar opnieuw een rustpostmogelijkheid was. Via buurtschap Engeland werd de eerste verzorgingswagen opnieuw bereikt. De totale afstand bedroeg deze dag 52,2 km.
naar de top van deze pagina

Henri Floor & Coos Verburg