Vorig verslag van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein terug naar het overzicht van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Niederöstereichischer Mariazellerweg, Mariazell - Nebelstein
datum zaterdag 10 september 1994
traject Groß Schönau - Harmannstein - Walterschlag - Sulz - St. Martin - Nebelstein - St.Martin
hoogten - 1017 meter
wandeltijd 7 uur
weer aanvankelijk was het licht bewolkt, later ook half bewolkt en even zwaar bewolkt.
temperatuur 18°.
overnachtingadres trein
Adres diner stationsrestauratie Linz
uitgaven ADEG Groß Schönau (119), ADEG St. Martin (20), Nebelsteinhut (52)

Groß Schönau Doordat de overnachting zo duur was, hadden we besloten om de vorige avond niet warm te eten. We aten een paar boterhammen en dronken wat water. Het ontbijt was ruim. Voor de eerste keer dit jaar lopend ontbijt. Om 7 uur 's- ochtends waren wij de eersten. De dame, die het ontbijt klaar maakte, zei dat ze ons de vorige dag had gezien, toen we bij haar liepen bij een dame in een rolstoel bij een kruisje. Dat herinnerden we ons ook nog wel.
St. Martin Na de inkopen begaven we ons op weg, na eerst nog een foto gemaakt te hebben van het punt waar de scheiding loopt van het water dat naar de Noordzee stroomt en het water dat naar de Zwarte Zee stroomt, de zogenaamde waterscheiding . We liepen weer mooi door de bossen. Voorbij Harmannstein beklommen we de 839 meter hoge Johannesberg . Hier bovenop stond een kerk die echter gesloten was. We daalden af naar Walterschlag. Een eind verderop, in het plaatsje Sulz , regende het even licht.
St. Martin Uiteindelijk bereikten we St. Martin. Hier kochten we wat drank in A&O Kaufhaus-Tankstelle Andreas Steffel, 3971 St. Martin 6,
( 02857-430 en begaven ons toen op weg naar de Berg Nebelstein op 1017 meter hoogte. Daar deden we 2½ uur over, heen. Op de top, iets boven de hut , hadden we prachtige vergezichten op Tsjechië en Oostenrijk en ook op de Nebelsteinhütte . De pächter van de hut is Peter Glaser, Maissen 55, A-3971 St. Martin, ( 02858-293. Vlak onder de top zagen we Coos op de top staan .
We aten in de Nebelsteinhut soep en dronken Almdudler. Buiten de hut, op weg naar de WC zagen we een hele, vieze kabouter staan. Van de Nebelsteinhut liepen we naar St.Martin terug in ongeveer een uur. Onderweg zagen we nog een boomstronk met mooie paddestoelen er op . Daar wachtten we tot ongeveer 17.00 uur. Toen kwam de bus er aan die ons in 2 uur naar Linz bracht.
St. Martin wapen Rond 18.00 uur kwamen we door Freistadt en zagen dat daar een wandeltocht was gestart van de IVV. In Linz aten we op de stationsrestauratie warm, dronken onze laatste Blaufrankischer Rotwein en sloten af met een ijsje. Onze trein vertrok om 20.39 uur. Het was erg onduidelijk, omdat de trein werd aangegeven als de Donauwalzer naar Oostende. Maar aan de trein zaten wagons naar Amsterdam. De steward van de slaapwagen deed dit traject voor de eerste keer. Evenals de heenreis reden en sliepen we terug ook eerste klas.

Zondag 11 september 1994.
In Arnhem kwamen we om 7.40 uur aan in de ochtend. De stationsrestauratie was nog niet geopend. Daarop dronken we koffie in het buscafé. Om 9.20 uur kwamen we, lopend vanaf station Driebergen\Zeist thuis.