Vorig verslag van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein Volgend verslag van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein terug naar het overzicht van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Burgenländischer Mariazellerweg, Eisenstadt - Mariazell
datum zondag 28 augustus 1994
traject Puchberg am Schneeberg - Schneeberg - Klosterwappen
hoogten 600 - 2076 meter
wandeltijd 5 uur
weer zonnig
temperatuur boven 18°-20°, beneden 26°
overnachtingadres Restaurant Pension M. u. M. Hausmann, Schneebergstrasse 2, 2734 Puchberg/Schneeberg, ( 02636-2231
Overnachtingprijs -
Adres diner Gasthof Schwarzer Adler van de Familie Schanner, ( 02636-2275.
uitgaven 2x retour Schneeberg (360), sticker Baumgarten (20), koeken Baumgarten (50), Servische bonensoep (76), almdudler+sticker Fischerhütte+gift Elisabethkirchlein (?), Damböckhütte (79), ansichten Puchberg (28), warme maaltijd Gasthof Schwarzler Adler (344)

Puchberg am Schneeberg Deze dag bracht een bergtreintje ons over een tandradbaan van 580 m hoogte naar 1795 m. In 1897 werd deze smalspoorbaan gebouwd. Daartoe konden we al in ons overnachtingadres even voor half acht uur ontbijten. Bij het station van Puchberg am Schneeberg aangekomen bleken al zo veel mensen te zijn dat we de eerste trein van 8 uur niet meer konden nemen. We hadden in ons hotel een biljet gekregen waarmee we 25% korting kregen op de rit. Per locomotief reden er 2 treinstellen . De treinstellen werden geduwd zodat de locomotief achteraan stond.
Met de tweede trein reden we om 8.20 uur weg. De trein reed vrij langzaam, zo'n 10 km per uur. De locomotief was nog zo'n ouderwets model die met kolen en water gestookt werd. Onderweg was er ook een waterstop. In Schutzhütte Baumgarten kochten we een speciale koek. De trein hield hier 15 minuten stil . Vanaf het eindpunt bezichtigden we eerst het Elisabethkirchlein. Daarna liepen we naar het Damböckhaus (1810 m) en hadden fraaie vergezichten op het dal Foto 32 laat rechts de Damböckhütte en links boven de Fischerhütte zien.
Puchberg am Schneeberg Verder liepen we door naar de Fischerhütte. Hier aten we Servische bonensoep en dronken een glas Almdudler. Vanaf het topje vlakbij de Fischerhütte hadden we opnieuw een mooi uitzicht op het Dal Puchberg am Schneeberg . Daarna liepen we door naar de Kaisersten op 2061 m en verder door naar het Klosterwappen op 2076 m. Hier zaten we een tijd in de zon en zo goed als mogelijk uit de wind. We raakten nog even aan de praat met een man die daar met zijn zoon zat. We raakten aan de praat nadat anderen aan deze persoon hadden gevraagd of hij wist hoe een bepaalde berg heette. En van het één kwam het andere.
Daarna daalden we weer af naar het Damböckhaus. Hier dronken we een groot glas Almdudler. Hier vlakbij was nog een topje van 1888 m dat we beklommen en gingen toen weer een tijd in de zon zitten en min of meer wachtten tot 4 uur opdat het treintje ons dan weer naar beneden zou rijden. Toen we uitgezeten waren daalden we af naar het Schneeberghaus op 1810 m. Hier hadden we nog uitzicht op de kapel Elisabethkirchlein en in de verte zagen we Neunkirchen liggen. Nadat het treintje ons weer naar beneden had gebracht kochten we in de trafik enige ansichten. We hadden al eerder geconstateerd dat ze hier relatief goedkoop waren. We aten warm in Gasthof Schwarzer Adler omdat het eigen hotel een rustdag had.