Vorig verslag van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein Volgend verslag van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein terug naar het overzicht van het traject Hainburg an der Donau - Eisenstadt - Mariazell - Nebelstein Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Österreichischer Weitwanderweg 02, Zentralalpenweg,
Hainburg an der Donau - Eisenstadt
datum maandag 22 augustus 1994
traject Neusiedl am See - Weiden - Podersdorf - Illmitz - Apetlon - Podersdorf - Weiden - Neusiedl am See
hoogten 120 meter
fietstijd 8½ uur
weer In de ochtend onweer op afstand, maar geen regen. 's-Avonds onweer met wat regen, overigens vrij zonnig met wolkenvelden.
overnachtingadres Jeugdherberg Neusiedl am See
Overnachtingprijs
Adres diner Heurigen Restaurant Pizzeria Tittler, Obere Haupstraße 13, Neusiedl am See, ( 02167/2504.
uitgaven Spar (560), Podersdorf (16), Apetlon (40), Podersdorf (560), overnachting van 21 op 22 augustus + fietshuur (610), 2 ansichtkaarten bij jeugdherberg (20), warme maaltijd (353).

Neusiedlersee Illmitz am Neusiedlersee We hadden om 7 uur ontbijt. Deze dag stond in het teken van het fietsen. De fietsen hadden we gehuurd in het pensionnetje waar we overnachtten. Eerst reden we naar de Spar en kochten er melk, karnemelk en sinaasappelsap. Daarna begon onze echte fietstocht.
Eerst fietsen we Neusiedl uit langs het gelijknamige meer. Door de droogte, die ook hier was, zagen we veel minder van het meer. We vonden op een gegeven moment dat mijn achterband meer lucht kon gebruiken. Een poging met de eigen fietspomp lukte niet goed. In Weiden am See vroegen we waar we een fietspomp konden lenen bij de VVV. Daarbij maakte ik de opmerking die we in het begin van het dorp hadden gelezen dat Weiden een fietsvriendelijk dorp is.
De VVV verwees ons naar een fietspension. Dat was geen succes. Verderop in Podersdorf probeerden we het, maar de pomp werkte niet goed omdat een slangetje niet meer goed was aangesloten. Daarop verwees de zaak ons naar een ander adres in Podersdorf. En daar hadden ze een automatische pomp. Nu konden we rustig verder fietsen in de richting van Illmitz. We fietsen veelal over grintwegen. Af en toe zagen we kleine meertjes met veel vogels .
We reden om Illmitz heen en beklommen nog een toren tot de eerste verdieping. Verder ging het niet. Toen we Illmitz weer naderden zagen we een weiland vol met grote, opgerolde balen hooi . Uiteindelijk kwamen we in Apetlon en vroegen naar een supermarkt. Deze was echter dicht (van 12.00 - 15.00 uur). Hier zagen we op een schoorsteen een groot nest. Op het nest zat een ooievaar en op een naastgelegen schoorsteen zat er nog een. Coos vroeg zich af of het een paartje was, waarop ik zei dat het misschien wel twee homo's waren. In een café/bakkerij konden we ieder twee gekoelde blikjes Almdudler kopen. Tijdens het opdrinken hiervan, buiten op een stoeltje, ging de winkel dicht. We hadden dus geluk gehad.
De geplande tocht om nog een aantal meertjes ging niet door vanwege zadelpijn, te kleine fietsen, de hitte en vermoeidheid. We bezochten nog de Rosalienkapelle die in 1975 en 1976 was gerenoveerd. We vervolgden een eind een asfaltweg waarop door weinig auto's hard gereden werd. We waren blij toen we de asfaltweg verlieten. Over een rustige asfaltweg bereikten we Podersdorf weer. Hier brachten we nog een bezoek aan een spar. Nu reden we dezelfde weg terug, als dat we heen waren gereden. Maar omgekeerd ziet het er tocht anders uit.
In Neusiedl am See reden we nog door de Kalvarienstraße op zoek naar overnachtingsmogelijkheden, maar vonden er geen. We brachten onze fiets terug en rekenden af. We begaven ons op weg met onze rugzak, want we konden niet meer overnachten in het pension van de voorgaande nacht. Met behulp van informatie van de VVV bezochten we nog twee Privatzimmers, maar deze waren beiden bezet. Daarop besloten we in de jeugdherberg te overnachten . Ik sliep op de jongenskamer met drie andere jongens uit Feldkirch. Coos sliep alleen.
Illmitz am Neusiedlersee 's-Avonds aten we in hetzelfde restaurant als de vorige dag een pizza. Alleen zaten we nu binnen vanwege dreigende regen. Tijdens het eten heeft het inderdaad nog wat geonweerd en geregend. Maar toen we weer terugliepen naar de jeugdherberg was het droog. Evenals de voorgaande dagen hebben we opgebeld naar Nederland vanwege de slechte toestand van mamaatje. Daarbij belden we wisselend naar de fam. Verburg, Gerda of Kees en Hanneke. Hoewel we hadden afgesproken het meest met de familie Verburg te bellen, belden we echter meestal met Gerda of Kees en Hanneke, omdat zij regelmatig het laatste nieuws over mamaatje hadden.
Deze dag probeerden we Kees & Hanneke te bellen om Maaike te feliciteren met haar verjaardag, maar we kregen de ingesprektoon. Daarop belden we Gerda. We hoorden dat er bij mamaatje een boekje was neergelegd om wat in op te schrijven. Daarop heb ik ook wat geschreven toen we op zaterdag 11 september weer terug in Nederland waren. In de jeugdherberg waren opvallend goede douches. Per kamer met 4 slaapplaatsen waren 2 douches met 2 wasbakken terwijl er op de gang toiletten waren. Ook was er een grote groep jonge kinderen met leiding.