Vorig verslag van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 Volgend verslag van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 terug naar het overzicht van de Salzsteig-Weitwanderweg 09 Terug naar het overzicht van buitenlandse tochten op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor Salzsteig-Weitwanderweg 09
datum donderdag 16 september 1993
traject Turracher Höhe - Schafalm - Winkleralm - Pragatscharte - Nockalmstraße - Ebene Reichenau - Patergassen - Wiedweg.
wandeltijd 8 uur
overnachtingadres Gasthof - Pension Wiedwegerhof van Ingo en Marie Steiner, Wiedweg, A9584 Patergassen/Karnten. ( 04275-239
Overnachtingprijs 640
uitgaven Turracher Höhe overnachting 640, Ebene Reichenau 190, Wiedweg warm eten 514

Ebene Reichenau Ebene Reichenau wapen Het ontbijt was vanaf 8 uur. Toen wij om 8.05 uur de eetzaal in Alpengasthof Siegel in Turracherhöhe binnenkwamen, zaten daar al 2 echtparen te ontbijten. Het ontbijt was overvloedig en je kon kiezen wat je wilden eten. Rond kwart voor negen begaven we ons op weg. Rond negen uur wilde ik wat Labello op mijn liepen smeren en constateerde dat ik nog de sleutel van de kamer op zak had. Die bracht ik, zonder rugzak, nog even terug. Daarna kwam ik langs de VVV en haalde nog een prospectus van Turracherhöhe en een sticker. Eerst liepen we naar de Schafalm (1842m). Dit ging over een goed pad. Hier stonden bordjes verboden toegang om op het omheinde terrein van de Schafalm te komen. Eventjes werd het wat steiler. Het was flink bewolkt, maar droog en af en toe erg winderig. Uiteindelijk kwamen we bij de Winkleralm (1823m). Deze bleven we een tijdlang zien, want we liepen met een boog om de Winkleralm heen. Af en toe liepen we vlak langs koeien. Het was hier wel eenzaam.
Ebene Reichenau Op de Pregatscharte kwamen we een wandelaar tegen. Hij vroeg aan Coos, die voorop liep, iets maar dat verstond Coos niet. Het bleek dat hij gewoon uit belangstelling vroeg waar we naar toe gingen. We daalden verder af en kwamen op de Nockalmstraße uit, een geasfalteerde weg. Later bleek dit een tolweg was. We besloten de hoofdroute te verlaten en wilden een paar km verderop een ander pad volgen. Toen we die zijweg opliepen was ons pad gestremd wegens een zeer goed afgesloten slagboom en een bord verboden toegang. Daarop volgden we de verkeersweg verder naar beneden. We kwamen langs de post waar toegang werd geheven voor auto's. Coos zag in de berm nog een sticker van die tolweg liggen. Het was iets nat, maar nog goed bruikbaar. We volgden de verkeersweg tot even voor Ebene Reichenau. Hier volgden we een wandelpad naar Ebene Reichenau.
In Ebene Reichenau aangekomen, kochten we brood bij de bakker en deden bij de Spar nog andere inkopen. Gesterkt liepen we verder en net buiten Ebene Reichenau pakten we weer een wandelpad op dat naar Patergassen liep. Dit was best een mooi pad langs de Gurk-beek. In Patergassen uitgekomen liepen we door naar Wiedweg. Hier overnachtten we in Gasthof - Pension Wiedwegerhof van Ingo en Marie Steiner. Hier moesten we 70 minuten wachten voordat we de sleutel van de kamer kregen. Bij het eten 's-avonds kwam een man en vroeg of hij aan de tafel mocht zitten. Maar later stak hij ook 3 sigaretten aan en dat vonden we minder geslaagd. Er kwam ook een Hollands echtpaar of vader en dochter eten. Het enige contact dat we hadden was dat we bij het verlaten van hen Goedenavond zeiden. De vrouw bemerkte dat wel, maar er volgde geen contact.