tweede dag van de 6e Heuvelland wandel4daagse 1993 overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 6e Heuvelland vierdaagse van 12 t/m 15 augustus 1993
De vierde en laatste wandeldag, zondag 15 augustus 1993
Vierdaagse Heuvellandwandelingen Het had 's-nachts geregend en het was nog zwaar bewolkt bij de start. Wel was het al 16°, dus al behoorlijk warm. Over een lange bergweg daalden we af naar de Geul. Hier volgden we het pad langs de Geul tot in Valkenburg. We liepen daarbij langs een aantal bezienswaardige gebouwen. O.a. langs een oud kerkje waarin nu een Grieks restaurant was gevestigd. Via kasteel Oost kwamen we, via de St. Jansbron, bij de Drie Beeldjes. We staken de Geul over en langs kasteel Schaloen bereikten we Oud-Valkenburg. Voorbij Oud-Valkenburg sloegen we af en volgden het lange Gerendal naar de eerste rustpost in één van de schuren van De Schaapskooi.
Verder liepen we door de bossen. Het parkoers was opnieuw flink heuvelachtig. Verder dwaalden we, veelal over grintwegen, naar Gulpen. Langs het grote kasteel Neubourg verlieten we Gulpen weer. Voorbij het attraktiepark Foreldorado bereikten we de tweede rustpost in Euverem.
Na buurtschap Pesaken stegen we steil over een holleweg opnieuw de bossen in. We betraden de gemeente Wittem en bereikten de 200m grens. Door het Groote Bosch werd Slenaken bereikt. Hier zaten we maar een km af van de Belgische grens. We volgden de Gulp tot de Helenahoeve. Hier was de derde grote rust. Hier begon het net wat te regenen. Maar de regenhoeveelheid was niet voldoende om de paraplu op te zetten.
Opnieuw volgden we even de Gulp. Over af en toe smalle paadjes werd bij een doorwaadbare plaats door de Gulp een extra verzorgingspost bereikt. Hier kregen we een blikje EXTRAN aangeboden. Door de bossen langs buurtschap Beutenaken en Billinghuizen werd de vierde rustpost in Euverem bereikt.
We verlieten Euverem en liepen door een tunnel. Vlak hierna sloegen we af en door een draaipoortje betraden we een weiland. Wel moesten we eerst een paar koeien opzij sturen. Ons pad slingerde weer flink, ook langs maïsvelden. Via buurtschap De Hut en Ingber werd Scheulder bereikt. Hier volgden we even het parkoers van de eerste dag in tegengestelde richting. We verlieten Scheulder over een smal pad, recht tegenover de kerk. Opnieuw liepen we het Gerendal in. Voorbij de Orchideeëntuin was in De Schaapskooi de volgende rustpost.
Over een andere weg als de heenroute liepen we weer een eind door het Gerendal, maar nu in tegengestelde richting. Achteraf redenerend begrepen we nu ook dat we hier 's-ochtend al wandelaars hadden gezien. Verder voerde ons pad langs maïsvelden naar het St. Jansbosch. Hier zagen we een groep ruiters. Door het Biebosch werd Valkenburg bereikt. Hier was het flink druk. Nadat het meer dan een uur had geregend, klaarde het weer op en liep de temperatuur tot boven de 20° op. Na een stoeltjeslift volgden we een weg die de Cauberg opliep. Op een gegeven moment werd het autoverkeer tegengehouden en staken enige misdienaartjes de weg over, gevolgd door een priester die een kruis vasthield.
Over een stijgend asfaltweggetje bereikten we de toegang tot een prehistorisch monstergrot. In deze verwarmde grot bevinden zich diverse opgezette prehistorische monsters op ware grootte, Verder is er een prehistorisch landschap met Neanderthalers en fossielen uit het krijttijdperk. Uiteraard is een bezoek aan deze grot niet te combineren met een loodzwaar wandelparkoers dat we toch wel van deze wandelvierdaagse mogen zeggen. Het asfaltweggetje ging na de grot over in een grintpad. Boven op de Cauberg kwam ons pad bij een camping uit. Via Vilt werd de finish bereikt.
Na het afmelden wisten we niet hoe gauw we weg moesten lopen (hollen), want de muziek stond hier kei en keihard aan. Jammer dan zo'n mooie wandelvierdaagse door de natuur met zo'n domper "uit" moest gaan. Hierdoor zijn we ook vergeten om te kijken hoeveel wandelaars er de laatste dag meededen. Van de eerste drie dagen hadden we het wel bijgehouden. Maar omdat het overzicht incompleet was, hadden we besloten dat niet te vermelden. De totale afstand bedroeg de laatste dag 43,0 km.