Terug naar het overzicht van de Ronde van Zuid-Limburg Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen Terug naar de homepage van Henri Floor Ronde van Zuid-Limburg van 15 t/m 17 mei 1993
Tientallen Stegeltjes
wandelaar met stok man leest boek Op 15, 16 en 17 mei 1993 werd voor de 50e keer de Ronde van Zuid-Limburg te Heerlen georganiseerd.
Door andere verplichtingen op de eerste wandeldag werd deze tocht voor mij een tweedaagse. We hadden onze tent op de hoogstgelegen camping van Nederland neergezet. Met een doorlopend koekoek-koekoek werden we op zondag 16 mei 1993 wakker. Met de auto was het een kwartier rijden naar de start. Na de officiële start van 8 uur bereikten we de startplaats, waardoor we de meeste deelnemers niet zagen. Toch bleven we nog tot half negen wachten om zodoende volop van de rust te kunnen genieten.
Eerst liepen we op parallelwegen en -paden langs de N281. Langs vijvers en beken bereikten we buurtschap Benzenrade. Voor een kapel moesten we het bos in. Maar eerst brachten we een bezoekje aan de kapel. Er gingen net wat wandelaars weg en er stonden enige kaarsen te branden. Wij staken er ook één aan. Aan de rand van Benzenrade liepen we om een grote boerderij met vijver heen het Imstenraderbos in. Hier kwamen we door de eerste draaipoortjes.
60 jaar Ronde van Zuid-Limburg In Limburg worden deze stegeltjes genoemd. volgens het Nederlands woordenboek is een stegel een trapje om over een heining te komen. Het was hier flink klimmen geblazen want in korte tijd gingen we van 30 meter hoogte naar 190 meter hoogte. Na het voornoemde bos kwamen we in het gelijknamige buurtschap. Hier stond een hele grote boerderijcomplex. We staken de A76 snelweg over en volgde deze even parallel. We bleven stijgen. We liepen naar Huls om hier het hoogste punt voor die dag te passeren, namelijk 231 meter hoogte. Aan de rand van Huls lag Restaurant Bellevue, waar desgewenst gerust kon worden. Hiervandaan hadden we één van de mooiste vergezichten.
We daalden naar Simpelveld af, staken de begroeide spoorlijn over en liepen een tijdje parallel aan de spoorlijn. Over een veldweg, later een bosweg, bereikten we buurtschap Baneheide. Hier in Baneheide, gemeente Simpelveld, waren we hemelsbreed maar 1 km van de Duitse grens. Door een fraai dal daalden we af naar Nijswiller waar de eerste verzorgingspost was. De betaling geschiedt met bonnen á 85 cent per stuk, die bij de start te verkrijgen waren.
Daarna ging het weer berg opwaarts. Voor buurtschap Hilleshagen sloegen we af. We volgden een halve km een asfaltweg in de richting van Vijlen, sloegen af richting buurtschap Melleschet om vervolgens door een stegeltje een pad door een weiland te volgen. Nu hadden we regelmatig een prachtig uitzicht op de hoogstgelegen kerk van Nederland te Vijlen. We liepen langs restanten van een cementfabriek die daar in 1875 was gebouwd. Opnieuw steeg ons pad na Vijlen het Kerperbos in. Hier bereikten we het hoogste punt van de hele tocht, namelijk op 245 meter hoogte. Op een gegeven moment waren we maar 700 meter verwijderd van de Belgische grens. Door en langs het Vijlenerbos bereikten we de grote rust in Restaurant Camping Rozenhof te Camerig, gemeente Vaals.
We daalden af naar de Geul en volgde deze ongeveer een km. Het was behoorlijk druk. Behalve "onze wandeltocht" voerde hier ook de Volmolenwandeltocht langs. Bovendien zorgde het zonnige en warme weer voor vele toeristen. Langs de Forellenhof en buurtschap Hurpesch liepen we naar Mechelen. Hier, op de kruising van de Mechelbeeklaan met de Malleziep ontbrak een pijl. We zagen wandelaars twijfelen. Wij volgden het parkoers steeds aan de hand van de parkoersbeschrijving en wisten gauw de juiste route te nemen. Langs de Mechelder- of Lombergbeek verlieten we Mechelen door weilanden.
Bij een huis was een extra wagenrust ingelast vanwege de warmte. Later bleek dat we deze dag ook aardig verbrand waren. 's-Ochtends was het bewolkt en fris geweest. Daardoor waren velen in trainingspak gestart. Rond het middaguur had de een na de ander zijn trainingspak uitgedaan, zonder echter zich in te smeren. Het volgende plaatsje waar we doorheen liepen was Wahlwiller. We staken de N278 over en even later de Selzerbeek. Op de Kruisberg hadden we weer een vergezicht met een oriëntatieplateau. Verderop kwamen we langs kasteel Goedenraad te Overeys. We staken de Eyserbeek over. Via buurtschap Bulkemsbroek bereikten we Simpelveld weer bij de zuiveringsinstallatie. Hier was de tweede verzorgingspost op 33 km.
Over de flanken van de 195 meter hoge Klingeleberg liepen we naar de rand van Huls, om vervolgens weer af te dalen langs de Keverberg en de Putberg
Er wordt een onderzoek ingesteld waar de rest van dit verslag is gebleven. Met excuses voor dit ongemak.