Vorig WS78 verslag Volgend WS78 verslag Terug naar de overzicht van alle WS78 wandeltochten Terug naar de homepage van Henri Floor Verrassende tocht vanuit Pijnacker met WS78

embleem WS78 Dit is het wapen van Pijnacker.
Dit wapen is te vinden op de lokatie www.ngw.nl/indexgb.htm
Deze site is mogelijk gemaakt door de
Bank Nederlandse Gemeente te Den Haag Op zaterdag 23 januari 1993 liepen wij een WS78 wandeltocht na vanuit Pijnacker, die op 16 januari 1993 werd georganiseerd. Vanaf het NS-station liepen we het dorp in en pak-ten het parkoers bij punt 6 op.
Een fazant zette het op een lopen
Over een smal asfaltpad door buitenwijken bereikten we de zuidrand van Pijnacker. Hier hadden we uitzicht op de Oude polder van Pijnacker. Een fazant zette het op een lopen bij onze aanwezigheid. Door nieuwgebouwde buitenwijken verlieten we het dorp. Op zo'n 5 km liepen we op de verharde Strikkade, die bij boerderij de Frederikshoeve eindigde. O-ver het erf bereikten we een hek voor een weiland. Nu vervolgden we het onverharde deel van de Strikkade. Deze voerde eerst over een weiland. Hier hadden we flinke verge-zichten. Aan het einde van de met gras begroeide Strikkade volgden enige km's verharde wegen. Nu dwaalden we door nieuwbouw van Zoetermeer. Heel statig stond daar nog een oude watertoren, De Tien Gemeenten. Bij NS-station Zoetermeer Oost liepen we onder de A12-snelweg en de spoorlijn Den Haag-Gouda door.
Kynologenclub van Zoetermeer
Even verderop liepen we langs de kantine van de Kynologenclub (een mooi woord voor hondenclub) van Zoetermeer. Gelukkig voor ons waren er op dat moment bijna geen hon-den in de kantine zodat we rustig konden genieten van een kopje koffie. Door wat groen-stroken bereikten we NS-station Zoetermeer CS. Daarna dwaalden we lange tijd door het mooie Westerpark. Er waren hier enige meertjes omzoomd met rietkragen en bospartijen. Een onduidelijke omschrijving deed ons even verkeerdlopen. Bovendien scheen de zon mooi en liepen we lekker, waardoor we wat dromerig werden en last hadden van concen-tratieverlies. Want het blijft de gehele tocht goed opletten als je een tocht naloopt. Opeens hoorde we gekraak in het omringende struikgewas. Een hond zat een konijntje achterna. Bij een golfterrein werd het zelfs even wat heuvelig. Met het uitzicht in de verte op het Prins Clausplein (gemeente Leidschendam) sloegen we af naar Nootdorp. We liepen in Nootdorp langs een grote kerk. Het leek op een R.K. kerk met een aangebouwd klooster. Maar op de kerktoren stond een haan ten teken dat het een protestantse kerk zou zijn. In de kantine van voetbalvereniging RKDEO hadden we een tweede rust. Hier had WS78 ook hun grote rust. We zaten inmiddels op 20 km.
We maakten rechtsomkeert bij een hoog hek
Over een graskade verlieten we Nootdorp. Voor een molen sloegen we van de verharde weg af, klommen over een hek en liepen verder over gras. Aangekomen bij een hoog hek met prikkeldraad er boven op zagen we geen geschikte plek om er overheen te klimmen. Gelukkig hadden we een ingetekende roete bij ons. We liepen weer terug naar Nootdorp en verlieten het dorp nu op een andere plaats. Weer uitgekomen op het parkoers dwaalden we verder over een relatief nieuw aangelegd rekreatieterrein in de Polder van Biesland. Het was hier flink drassig, waardoor het goed oppassen geblazen was waar je je voeten neerzette. Na een aantal vlonders overgestoken te hebben bereikten we de doodlopende Twee Molentjesvaart. Hier stonden verschillende donkergroen gekleurde tentje waarin vissers uit de wind zaten.
Fraai arboretum van Delft
Na een stratenparkoers van een paar km door Delft bereikten we het arboretum. Hier was het opnieuw goed oppassen geblazen vanwege de vele afslagen en splitsingen. We liepen hier veel over houtsnipperpaden. Net buiten het arboretum, met uitzicht op een weiland hadden we op een bankje nog een derde rust. Door het warme weer, het was rond de 10(, konden we korte tijd op een bankje onze meegebrachte appel en mandarijn opeten. Na het weiland, Klein Delfgauw, kwamen we bij een groot vierkant boskompleks, waar-over een paar leuke smalle paden liepen. Na een groot volkstuinenkompleks volgden we net buiten Delftgauw een grappig één tegelig breed pad met aan onze rechterhand af en toe een huis, en aan onze linkerhand eerst een brede sloot met daarnaast een verkeersweg. Bij de bebouwde kom van Pijnacker sloegen we nog even af (om de 40 km vol te maken). De totale afstand bedroeg 38,655 km
Wetenswaardigheden
Nadat de dag bewolkt was begonnen was spoedig daarop de zon doorgebroken. Vanaf 3 uur 's-middags kwam bewolking opzetten. Vanaf half vier regende het af en toe licht. Het laatste half uur regende het. We hadden 81/4 uur over de tocht gedaan.