overzicht van de Heuvelland wandel4daagsen Terug naar het overzicht van driedaagsen en vierdaagsen op de homepage van Henri Floor Terug naar de homepage van Henri Floor 5e Heuvelland vierdaagse van 13 t/m 16 augustus 1992
De laatste dag, zondag 16 augustus 1992, wilden we tijdig startten omdat we na afloop van de wandeltocht weer huiswaarts wilden gaan en de tent ook nog moesten inpakken.
Vierdaagse Heuvellandwandelingen We liepen eerst onderlangs Vilt en kwamen daarbij vrij dicht langs Camping Centraal, ons overnachtingsadres. In het Biebosch, vlakbij Valkenburg voerde pad leuk over smalle paden met af en toe flinke hoogteverschillen. Door een draaipoortje betraden we een smal pad dat over een weiland naar Sibbe voerde. Hier kwamen we langs een glazen kapelletje waar we weer eens een kaarsje konden aansteken. Even verderop was in café aan de Kirk de eerste rust.
Daaropvolgend leide ons pad naar het Gerendal, waarnaar deze dagetappe genoemd was. Eerst voerde ons pad naar en door het Sint Jansbos. Toen we dit bos verlieten hadden we fraaie vergezichten op Strucht, Schin op Geul en Oud-Valkenburg. Ook de kastelen Schaloen en Genhoes waren duidelijk zichtbaar. Af en toe stonden we stil om van de verrukkelijke bramen te genieten. Bijna aan het einde van het Gerendal doken we het naastliggende bos in en over enige steile trappen en bospaden liepen we verder. In het bos zagen we veel varens staans. Net buiten het bos werden we gepasseerd door vijf ruiters. Langs maïsvelden bereikten we buurtschap Ingber. Hier was de tweede rustplaats. Omdat mijn wandeltempo wat tanende was, besloot Coos haar eigen tempo te houden en liep vooruit.
Langs het plaatselijke kapelletje verlieten we Ingber weer en zetten koers naar buurtschap De Hut gelegen aan de verkeersweg Maastricht-Gulpen-Aken. Eerst door weilanden, later door het Ozebosch bereikten we Euverem met zijn grote forellenkwekerij. Via het Pesaker Hofke stegen we naar buurtschap Crapoel met zijn mooie vakwerkhuis. Over het Landsraderveld kwamen we bij de uitgestrekte Schweibergerbossen. In dit bos is ook een golfterrein gelegen. De paden hier waren erg rustig en ook hier zagen we veel varens. Maar aan alles komt een eind en zo ook aan dit bos. In Overgeul bij Mechelen hadden we weer een rustpost. Hier waren erg veel wespen. We zagen verschillende wandelaarsters de vreemdste bewegingen maken voor het wegslaan van een wesp. We hoorden wandelaars hier zeggen dat ze in het bos nog een ree hadden gezien.
16e Heuvelland wandelvierdaagse 2003 - dag 3 16e Heuvelland wandelvierdaagse 2003 - dag 4 Op korte afstand van de Geul liepen we naar Hoeve De Bek. Deze hoeve zou aan de Romeinse weg van Maastricht naar Aken hebben gelegen. Voordat we Gulpen betraden voerde ons pad nog over de 157 meter hoge Gulpener berg. Over leuke smalle paadjes en aangelgde trappepaadjes daalden we af naar Gulpen. Na Gulpen voerde ons pad over af en toe hele smalle paadjes weer terug naar Ingber. Eén van de paadjes was zo smal en hol dat het niet goed mogelijk was om je schoenen plat op de grond te zetten. Op de vierde rust te Ingber stond Coos op het punt om de rust te verlaten. Ik besloot om in ieder geval nog minimaal een kwartier te rusten waardoor ik haar pas bij de finish weer zag.
Het was nu een stuk rustiger hier de de rustplaats in Ingber. Mijn oog viel op de aanbieding "Spijker slaan, 50 cent". Op mijn vraag daarover werd gezegd dat dit vandaag niet te doen was en dat je daarvoor maar een andere keer moest terugkomen. Over paden die praktisch niet op een 1 op 25.000 kaart te zien waren dwaalden we verder. Dit keer naar Scheulder. Ter hoogte van de R.K. kerk, waarvan de deur op slot was, voerde het pad verder over een, bij wijze van spreken, een minuscuul smal paadje Scheulder uit. We daalden hier weer een eind af in het Gerendal. Even voor de Orchideeëntuin doken we weer het bos in. Via IJzeren bereikten we Sibbe. Bij de ingang van het dorp stond een duitssprekende wandelaars te wachten, omdat hij geen pijlen meer zag. Hij had een blackout want 30 meter en 40 meter verderop hingen weer pijlen. Maar ja, vier keer 42 km lopen is ook geen kleinigheid. En het was deze dag ook al weer aardig warm, de warsmte dag van de vier dagen. Deze dag lag de maksimum temperatuur op ± 21°. In Sibbe was de laatste rust.
Sfeerverlagend hier vonden we dat ze al om half vier begonnen met het opruimende van de stoelen. Weliswaar mochten wij op onze stoelen blijven zitten, maar het gesleep was niet bevorderlijk voor het rustproces. Het laatste stuk voerde over het Plateau van Margraten. Daarbij hadden we verschillende keren uitzicht op de Tienhoven molen. Ook kwamen we er nog vrij dicht langs. Nu volgde nog zo'n 800 meter de vrij drukke Bemelerweg. Of is dit een normale weg en lijkt het alleen maar druk doordat je zoveel door de stilte hebt gelopen ? Over nog een smal paadje langs maïsvelden en weilanden werd de finish bereikt.
Hier werden we binnengepraat door omroeper Jan Hendriks. Hier stond Coos al drie kwartier op me te wachten. In de grote feesttent, waar de Original Berghöfer Musikanten uit Zuid-Limburg hun noonschoppen vertolkten, was de uitreiking van het diploma en het afhalen van de medailles. Het zag er hier heel gezellig uit maar voor ons hoeft dat "lawaai" niet zo nodig. Mede daarom waren we spoedig vertrokken. Niet eerst nadat we ook de nodige statische gegevens hadden verzameld die hierna nog zullen volgen.
Alles bij elkaar was het weer een groot wandelfestijn geworden. Voor ons persoonlijk is deze meerdaagse tocht gestegen naar een eerste plaats. Vonden wij de eerste dag de mooiste dag voor wat betreft de parkoersen, ondanks de regen, de tweede dag vonden we de minst mooie. Maar smaken verschillen. Van anderen hoorden we weer dat zij juist de tweede dag de mooiste vonden. Het vele asfalt was een verademing na de modder van de eerste dag en ook de vele vergezichten die dag.
Elke dag stonden er bij elke rusten hoeveel km je al gelopen had, hoeveel km het naar de volgende rust was en hoeveel km je die dag al in totaal had gelopen. Een overzicht is samengevat in onderstaand schema:

Overzicht van de afgelegde  km's per post resp. totaal
             1e post      2e post      3e post      4e post      5e post      totaal
1e dag       6,9 km       14,2 km      20,8 km      27,2 km      34,8 km      42,1 km
2e dag       7,6 km       13,5 km      19,9 km      26,3 km      33,1 km      40,3 km
3e dag       7,1 km       14,4 km      22,1 km      27,3 km      34,6 km      41,5 km
4e dag       6,9 km       14,6 km      22,3 km      28,9 km      35,8 km      43,5 km

Overzicht van het aantal deelnemers