Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nord Süd Weit Wanderweg 05

E6, trajekt Nord Sud Weit Wanderweg (NSWW 05)

datum maandag 10 september 1990
traject Gleinalmhaus - Rotbachkogel - Zeißmannhütte - Oskar Schauer Sattelhaus - Stierkreuz - Gaberl Altes Almhaus - Salzstiegelhaus
hoogtes 1394 - 1988 meter
afstand 25,1 km
wandeltijd 9½ uur
weer Over het algemeen half tot zwaar bewolkt. 's Ochtends veel hoge sluierbewolking. Ook nog enige uren zon.
temperatuur 10° - 15°
overnachtingadres Salzstiegelhaus 1543 meter, Weißkirchen
Overnachtingprijs OSCH 120

oskar_schauer_haus De vorige avond deed de verlichting het wisselvallig. Rond 9 uur, toen de 4 dames uit Wenen ook al naar bed waren, kwam een dame met zwarte handen aangelopen, met de mededeling: de diesel is gemaakt en ze blies een kaarsje uit.
's Ochtends rond half negen vertrokken we van het Gleinalmhaus. Eerst hadden we trouwens het kerkje dat er vlak naast stond bekeken (foto 76). Nu ging het redelijk steil omhoog. Toen we bij het Gipfelkreuz van de Roßbachkogel waren, zagen we dat de officiële roete eigenlijk onderlangs liep. We schreven onze naam in het Gipfelbuch. Langzaam daalden we af naar de Zeißmannhütte (foto 77 en 78). Maar welke de hut precies was hebben we niet gezien.
salzstiegel We kwamen nog langs een hek dat afgezet was met schrikdraad. Er hingen bordjes in 6 talen met schrikdraad. Daarna liepen we een tijd over een landrover-weg naar het Oskar Schauer Haus (ansichtkaart 25), Sattelhaus, Ternbachalpe, Ortsgruppe Voitsberg. Hier troffen we de 4 personen uit Wenen. Na een soep en wat gedronken te hebben vervolgden we (foto 79) en kwamen bij het Stierkreuz, een pas. Over leuke smalle bospaden (foto 80 en 81), met af en toe een vergezicht, kwamen we in Gaberl uit.
De markering ging bij een huis naar rechts. Een man van een Gasthaus (Gasthof Sportpension Kurt u. Adi Maria Lipp, Gaberl, Salla) kwam met een poes op zijn arm naar ons toegelopen en vroeg of we NSWW'ers waren. Tegen zijn zoon zei hij: breng ze (wij dus) naar een kamer. Maar we zeiden dat we niet het plan hadden om in Gaberl te overnachten. Na een goulashsoep en Almdudler vervolgden we onze weg en kwamen even later bij het Altes Almhaus.
Hier kwamen twee mensen naar buiten gelopen met rugzak. Zij liepen dezelfde kant op als wij. Later bleek dat ze ook de NSWW liepen, echter alleen het laatste gedeelte (foto 82). Over landrover-wegen bereikten we het Salzstiegelhaus (ansichtkaart 26) . Hier konden we, sinds 6 dagen, weer echt een eigen menu uitkiezen. We sliepen in de oude hut er vlak naast. De twee andere NSWW'ers liepen de komende dagen hetzelfde parkoers.