Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nord Süd Weit Wanderweg 05

E6, trajekt Nord Sud Weit Wanderweg (NSWW 05)

datum zaterdag 8 september 1990
traject Hafning - Trofaiach - Gausendorf - Am See - Whirtshaus Schollinger - Whirtshaus Rappold - Leoben - Gasthof Sebringen - Gasthaus Schmollhube - Mugel/Hans Prosl Haus
hoogtes 541 - 1630 meter
wandeltijd 9 3/4 uur
weer aanvankelijk licht tot zwaar bewolkt. Enkele keren lichte regen. In de namiddag opklaringen en licht bewolkt.
temperatuur 8° - 13°
overnachtingadres Hans Prosl Haus
Overnachtingprijs OSCH

hans_prosl_schutzhaus Het was een heel apart huis waar we hadden overnacht (foto 57). Het was een kast van een huis met grote kamers. Wij sliepen op de tweede verdieping. Op de gang was een douche en toilet. In onze kamer stond een groot twee persoons ledikant. Op een nachtkastje stond een wekkerradio. Die stelden we in op de tweede zender voor mooie volksmuziek. Het ontbijt was ook in een grote kamer met hele oude meubels en oude foto's op de begane grond. In een kamer ernaast stond een grote houten kast uit de 17e eeuw. Ze vertelde dat recentelijk twee kamers kaal waren gerenoveerd voor Osch 32.000,-. We hoorden ook van het vrouwtje dat de laatste tijd veel Polen uit Irak kwamen. Ook werd er de laatste tijd meer gestolen. Ze vertelde dat haar dochter de baas was, maar dat die momenteel op vakantie was. We hoorden ook dat er nogal wat NSWW'ers zijn die het trajekt Trofaiach-Leoben liever met de bus of trein deden.
Rond kwart voor acht vertrokken we. We zaten maar even van de roete af. Deze liep verder langs het spoor in Trofaiach. Langs huisjes bij volkstuinen verlieten we Trofaiach weer (foto 58). Even ging het pittig omhoog. Daarna hadden we mooie vergezichten (foto 59). Na Gausendorf liepen we wat door bossen en bereikten Am See.
Nu kwam er weer een steile klim dat ons menig zweetdruppeltje kostte. Dit ondanks het feit dat het van boven ook af en toe druppelde. Verder was het vrij fris. Vlak voor Bartelbauer stond een kapelletje met twee banken langs de kant. We lazen hier een stukje uit het bijbelrooster dat we de vorige dag vergeten waren te lezen. We zagen hier vlakbij een bordje dat een richting aangaf. Rechts onderin stond in welk jaar het gemaakt was. Hier stond het jaartal 1953. Even verderop kwamen we bij Gasthaus Suzanne Maurer, St. Peter-Freienstein. Hier dronken we wat.
Trofaiach Een eind verderop kwamen we bij Wirtshaus Rappold. Hier was niemand te bekennen. Even verderop kwamen we, op een dalend grintpad waar net een auto kon rijden, een vrachtauto, geladen met drank tegen. We kwamen bij "Bauer auf der Höhe", een paar boerderijen bij elkaar. Van afstand leek het mooi te liggen, maar toen we er kwamen zagen we dat ze uitzicht hadden op stinkfabrieken. Langs elektriciteitsmasten liepen we een eind omlaag. Coos zag een smal pad over het hoofd. Maar dat zag ik gelukkig wel. Een eind verderop liepen we op dit smalle pad langs wel 1000 blauwe klokjesbloemen (foto 60). Ook hadden we mooi uitzicht op Leoben (ansichtkaart 22).
In Leoben hadden we een kontrole stempel in Gasthof Restaurant Alois Sebinger. Na wat genuttigd te hebben hadden we moeite om af te rekenen. Toen we in Leoben een spoorlijn waren overgestoken stopte een automobilist en vroeg of we NSWW'ers waren. We begrepen dat hij ons een lift wilde geven maar we zeiden dat we alles te voet wilden doen.
Toen we Leoben verlieten ging het steil omhoog. Volgens de kaart zouden we over een snelweg gaan. Dit was niet middels een brug maar de snelweg ging via een lange tunnel door de berg. Het pad bleef steil omhoog gaan en dat kostte weer menig zweetdruppeltje. We kwamen langs Spitz Christi, een steen met inskriptie. Even verder kwamen we bij Gasthof Schmollhube (ansichtkaart 21 en 22) von Maria Troll. Hier dronken we wat en kochten een kaart.
Het pad ging weer verder omhoog en op een hoogte van ± 1400 m zagen we tussen kerstbomen koeien grazen. Dit vonden we wel wat vreemd. Vlak daarop ben ik me lens geschrokken want ik zag opeens een paard en nog een en nog een. Dus in totaal drie. We trokken ons terug tussen de dennenbomen en wachtten af. Een paard kwam naar ons toe en snuffelde aan mij. Later hoorde ik van Coos dat ik er lijkbleek had uitgezien. Na enige minuten liepen ze gelukkig weg. Erg geschrokken volgden we ons pad.
Af en toe keek ik op mijn hoogtemeter. We waren toch sneller bij de hut omdat de hoogtemeter 100 meter te laag aangaf. De hut (J.Hans Prosl Schutzhaus, (ansichtkaart 12, 22 23 en stikker 5) lag op de top van de Mugel en hier vandaan hadden we mooie vergezichten. Mede doordat de hut op de top van een berg ligt was er geen (stromend) water. 's-Avonds at Coos zwammengoulash en ik koolgroente met worst. Onze volgende etappe was 29 km zonder "aanlegposten" en daarvoor dienden we minsten 10 uur te rekenen.