Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6Naar het overzicht van de Nord Süd Weit Wanderweg 05

E6, trajekt Nord Sud Weit Wanderweg (NSWW 05)

datum maandag 27 augustus 1990
traject Arbesbach - Alt Melon - Schönbach - Traunstein - Ottenschlag
afstand 29,1 km
wandeltijd ± 8½ uur
weer hele dag droog, zonnig en warm
temperatuur °
overnachtingadres Schloßtaverne Hans Hofbauer, Ottenschlag
Overnachtingprijs DM

Arbesbach We hadden weer om 7 uur ontbijt. Rond acht uur vertrokken we. In een supermarkt kochten we blikjes fris. Langs het kerkhof verlieten we Arbesbach. Na een grintweg voerde ons pad tussen akkervelden, langs weilanden naar een bos (foto 7). Over smalle bospaadjes kwamen we op een weiland uit. Over grintwegen werd Alt-Melon (ansichtkaart 2) bereikt.
Het was zonnig weer en we hadden al weer dorst. Daarop kochten we in een winkel een liter sinaasappelsap. Na een km asfalt over een verkeersweg kwamen we weer op kleinere wegen. Nog steeds zagen we regelmatig rotspartijen midden in de velden liggen (foto 8). We deden de korte broek weer aan. Na de Münzberg daalde het pad steil af naar de Stieglitzmühle, een houtverwerkingsbedrijf. Er stond een sproeier aan om het hout nat te houden. Na een 3 km lange asfaltweg werd het leuke plaatsje Schönbach (ansichtkaart 3) bereikt. door een poort naast de kerk werd het eigenlijke dorp bereikt. Eerst kochten we ieder een fles perzikensap. Daarna gingen we bij Gasthof Zur Taverne Rössl naar binnen voor de kontrole stempel. We dronken er nog een flesje Almdudler en aten er Gemüse suppe. Ze hadden hier van het Gasthof een mooie grote stempel.
Buiten het dorp Schönbach ging het over een asfaltweg flink steil omhoog. Daarna verliep het parkoers gemoedelijk langzaam omlaag met mooie vergezichten. We kwamen nog twee wandelaars tegen die de weg naar Schönbach vroegen. Na de Fichtenhof en de Grübhof werd het pad heel smal. Bijna volgden we een verkeerde markering. Via Waid en het Zöllerhof kwamen we bij Anschaumühle. Hier begon weer een asfaltweg naar "de bewoonde wereld". Via Glashütten kwamen we op een verkeersweg naar Traunstein.
Nadat we deze even gevolgd hadden vervolgden we met een leuk bergpad naar Traunstein. Dit plaatsje was van de kant van waar wij het benaderden totaal niet van afstand te zien. Na de kerk daalden we omlaag om bij Gasthaus Viehhandel Reinhold Huber weer een kontrole stempel te bemachtigen (foto 9). Vervolgens daalden we door Traunstein omlaag. Vele huizen waren fraai versierd met bloeiende geraniums. Evenals de voorgaande dagen was het zicht, door de warmte heiig.
Toen we Traunstein verlieten konden we het dorp weliswaar mooi zien liggen. We keken daarbij tegen de zon in. Dit was dus niet mooi voor een foto. Bij een kapel stond een pikniktafel met de tekst:
"Lieber Wandrer,
machst Du hier Rast,
dann denke auch an Gott,
denn er hat diese Welt,
so wunderschön gemacht!
Voorbij Walterschlag liepen we weer door de velden. We liepen langs de Walterschlagerbach (foto 10). Dit voerde werkelijk over hele leuke smalle paden. We liepen onder een grote brug door, die het model had van een Romeins aquaduct. We staken een klein houten bruggetje over. Na een verkeersweg ging het verder geleidelijk aan naar Ottenschlag. Eénmaal was het pad echter vrijwel dichtgegroeid.
In Ottenschlag (ansichtkaart 4) liepen we naar Gasthaus Reumer voor een kontrole stempel, maar hier konden we niet overnachten. Daartoe werden we doorverwezen naar het Schloßtaverne Hans Hofbauer. Coos waste onze sokken en T-shirt. Na een rust op ons bed van 1½ uur aten we warm. Coos koos vis.