Vorig verslag Volgend verslagTerug naar de homepage van Henri FloorTerug naar het overzicht van de vakantieverslagen van de Europäischer Fernwanderweg E6

Europäischer Fernwanderweg E6

datum maandag 12 september 1988
traject Bad Sooden Allendorf - Schloss Rothestein - Hörne - Hitzelrode - Neuerode - Grebendorf - Eschwege
wandeltijd 8 uur
weer enkele buitjes, zwaar bewolkt.
overnachtingadres jeugdherberg
Overnachtingprijs DM110

eschwege Nadat we 's ochtends melk, orangensaft, een wandelkaart en een brief hadden gepost was het inmiddels half elf geworden (foto 28). Nadat we Bad Sooden-Allendorf waren uitgelopen, hebben we die dag geen wandelaars meer gezien. Eerst bestegen we de weg naar het Rothestein, een oud kasteel (foto 29). Daarna ging het verder door de bossen naar de Hörne op 522m hoogte (foto 30 en 31). Toen we op het hoogste punt waren en naar het punt met het uitzicht naar het zuiden liepen, zagen we restanten van een pad, waarlangs ijzeren paaltjes stonden waartussen ijzeren draden waren gespannen (Drahtseil) omdat het daar vrij steil was. Daarna liepen we door naar het Hohestein (foto 32).
Volgens de beschrijving hadden we nu twee mogelijkheden, maar het moeilijke stuk was niet meer gemarkeerd. De makkelijke roete was ook nog vrij pittig. Het pad voerde over een smal pad met een vrij steile helling. Even later was er een groot kontrast. Bovenop was onder andere een weiland ter grote van een half voetbalveld. Verder voerde het parkoers naar het Schönen Aussicht. Nu zagen we regelmatig de borden "Halt Grenze" (Metallgitterzaun). Dit was de grens met Oost-Duitsland. Op sommige plaatsen zagen we door de bomen heen dat in de DDR afrasteringen waren aangebracht.
We kwamen langs een oude kalkoven. Daarna voorbij Wolfstisch. Hier stond een grote steen in de vorm van een tafel. Tevens had je hier een mooi uitzicht op Hitzelrode. Daarna kwamen we nog bij de punten Pferdeloch en Salzfrau waar vanaf we nog fraaie uitzichten hadden. Toen we afdaalden naar Neuerode zette Coos, op een brede grintweg, haar voet verkeerd neer en gleed uit en bezeerde haar knie en er kwam een winkelhaak in haar trainingsbroek. Ik speelde voor EHBO'er en plakte een pleister op haar knie.
In Neuerode belde ik naar de jeugdherberg in Eschwege op waar we om kwart voor zes aankwamen na er al om 5 uur geweest te zijn. Omdat we er tussen half zes en zes uur terecht konden deden we nog wat boodschappen in de stad. 's-Avonds aten we in de stad warm. Dit werd de eerste nacht dat we gescheiden moesten slapen.