Op woensdag 16 september 1987 vervolgden we
langs het Amsterdam-Rijnkanaal ter hoogte van
Diemen. Een bord inzake een stremming van de weg
negeerden we. Toen we verder voornoemd kanaal
overstaken, stelden we vast dat dit het vervelendste
stuk is. Hoewel deze twee baans autoweg tijdens de
spits verboden is, hadden wij daar geen profijt van
omdat wij hier buiten de spits liepen. Een grote
aanstormende vrachtauto met aanhanger gaf ons niet
veel ruimte.
In Muiden dronken we een kop koffie in
café De Gooische Boer. Na een blik op het
Muiderslot geworpen te hebben liepen we door de
"Noordpolder beoosten Muiden " naar de
IJsselmeerdijk. In tegenstelling tot het (oude) Graaf
Floris V pad dat hier ook loopt, volgden wij over de
dijk naar Muiderberg. Na de Hakkelaarsbrug en de
molen van het Naardermeer kwamen we bij de
Vecht die we enige km's volgden.
Nu betraden we de
Dammerkade die door de Ankeveense plassen loopt.
Het tot de enkel hoge natte gras zorgde spoedig voor
natte schoenen en voeten, ondanks het droge weer.
Langs de Dammerkade stonden veel
bramenstruiken en de bramen smaakten goed. Na
Ankeveen ging het pad over in de geasfalteerde
Stichtse Kade. In Ankeveense Rade betraden we
landgoed Schaep en Burgh dat eigendom is van de
Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten en
welk landgoed alleen voor leden toegankelijk is
(Welke natuurliefhebber is trouwens geen lid van
deze vereniging). Voornoemd landgoed is een
voorbeeld van een Engelse
landschapstuin. Na landgoed Bantan en het Spanders
Woud beëindigden we bij de Crailose brug deze
etappe en reisden via NS-station Hilversum-NOS
huiswaarts.
|
Henri Floor & Coos Verburg
|