Terug naar de homepage van Henri Floor Spijkenisse en omgeving

Het Hartelpark in het noorden van Spijkenisse is een van de oudere parken van de stad. Grazers, de zogeheten Gallowayrunderen, zorgen voor de begrazing van het park. Er zijn diverse verharde en onverharde wandelpaden. Tijdens een wandeling is het mogelijk kleine zoogdieren te zien, zoals de egel of, als het donker wordt, de vleermuis. Verder is het mogelijk de groene specht te horen en te zien. En ook het bijzondere ijsvogeltje.

Allemansgriend en de Beerenplaatgrienden
De Allemansgriend en de Beerenplaatgrienden vormen een uniek stukje Spijkenisse dat nauwelijks bekend is. Het gebied strekt zich langs de Oude Maas uit, vanaf de Maasboulevard tot aan het spaarbekken van het drinkwaterleidingbedrijf De Beerenplaat. Al enige tijd is het mogelijk over een pad langs de Allemanshaven te wandelen en te fietsen. Dit pad loopt van de Maasboulevard, achter de zuiveringsinstallatie, naar de Maaswijkweg.

De Allemansgriend is een gebied met bijzondere planten en dieren. Sinds kort is het ook mogelijk met de fiets helemaal tot aan de Beerenplaat te rijden. Sinds 2000 kunnen belangstellenden halverwege het fietspad afstappen om te voet door het griend verder te gaan.
Blauwborst en bevers?
Wie geluk heeft, ziet er de blauwborst. En wie weet is het mogelijk in de toekomst ook bevers te zien zwemmen. Tijdens een regenachtige periode is voor een wandeling door het griend het gebruik van laarzen aan te raden. De wandeling loopt naar het uitkijkpunt bij de spaarbekkens, waar in de winter veel trekvogels te zien zijn.

Het Zuidrandpark
Het Zuidrandpark ligt tussen de wijk Waterland en het dorp Hekelingen. Het is een park waar natuur en recreatie goed samengaan. Het oostelijke deel van het park is in de oude staat gelaten, om er te kunnen recreëren. Het westelijke deel wordt meer aan de natuur overgegeven en is daarom een natuurpark met veel natuurlijke oevers.


Spijkenisserbrug
De Nieuwe Brielsche Courant van Zondag 17 juni 1900 meldde: ,,In onze anders zoo stille gemeente Spijkenisse is tegenwoordig een gezellige bedrijvigheid waar te nemen. De oorzaak is gelegen in de werkzaamheden, welke worden verricht ten behoeve van de trambaan Rotterdam-Hellevoetsluis. Zij bestaan vooralsnog in het maken van pijlers en dijkwerken. Zware, lange dennen verdwijnen in de bodem; groote massa's klei worden uitgegraven en weggevoerd, terwijl gaten met bagger worden volgespoten.'' De hier beschreven grondwerken werden uitgevoerd ten bate van de aanleg van de Spijkenisserbrug, die tussen 1900 en 1903 werd gebouwd om de Oude Maas te overspannen.

Na jarenlang aandringen werd namelijk eindelijk een betere verkeersverbinding op Voorne en Putten aangelegd: de stoomtram. Eeuwenlang waren de eilandbewoners afhankelijk geweest van veerdiensten, die bij mistig weer of ijsvorming niet konden varen. Door de geïsoleerde ligging konden de lokale economie en industrie zich niet ontwikkelen en diverse comités hadden zich reeds ingezet om een brug of spoorverbinding te realiseren. Uiteindelijk was het een plan van de Rotterdamsche Spoorwegmaatschappij dat goedkeuring kreeg van de Provincie en zodoende met een financiële impuls werd gesteund.

Op 1 november 1905 reed de eerste stoomtram over de lijn Spijkenisse-Hellevoetsluis. De lijn werd bijna geruisloos geopend. Dat was een jaar later bij de opening van de lijn Spijkenisse-Oostvoorne wel anders. Op 1 september 1906 werd de versierde tram feestelijk binnengehaald in Oostvoorne, waarna de hele dag volksspelen werden georganiseerd: fietsrijden met hindernissen, tonkruipen met hoeden, blaastrappen, zaklopen en ringrijden. De daaropvolgende jaren merkte iedereen het gemak van de tram: er werden speciale arrangementen naar het circus in Rotterdam georganiseerd, veehouders konden hun koeien voortaan probleemloos naar de markt vervoeren, en de badplaats Oostvoorne kon zich verheugen in een stijgend aantal dagjesmensen. De lokale economie werd inderdaad door de tram gestimuleerd.

In de jaren zestig werd de tram opgeheven. Rotterdam kocht de RTM op en zette de exploitatie ervan stil, omdat de tram niet langer voldeed als modern vervoermiddel en de overlast ervan te groot was. Bussen werden ingezet als flexibele vervanging. En de Spijkenisserbrug? Die werd in 1979 gesloopt nadat de nieuwe, bredere Spijkenisserbrug was aangelegd. Twee toegangspoorten markeren als stille getuigen de plek van de oude Spijkenisserbrug.




naar de top van deze pagina