● | het gedeelte waar jeugd en jongeren bij zijn, aanpassen;
| |
● | er is veel tekst en veel te luisteren: het beeld wekt betrokkenheid. Of zelf iets meenemen op stick;
| |
● | kinderen aanspreken bij het terugkomen;
| |
● | voor kinderen soms spannend om voorin iets te doen/zeggen;
| |
● | gemeente moet ook wennen/opgevoed worden;
| |
● | laat enthousiasme het woord zijn dat richting geeft;
| |
● | de ouders hebben een belangrijke rol (aldus jongere);
| |
● | zondagmorgen: in een druk bestaan willen ze soms gewoon even niet;
| |
● | terugkomen van kinderen: vaak lastig om ze dan nog in het gareel te houden;
| |
● | bezinning begint bij jezelf: waarom zou je jeugd en jongeren in de dienst willen hebben? Kan het ook op eigen momenten;
| |
● | terugkomen in de dienst: lukt niet met beide Mezzo’s;
| |
● | 12/13-jaar geeft aan gelijk naar achteren te willen;
| |
● | oudere jongeren willen niet zoveel anders;
| |
● | nadeel van alternatieve bijeenkomsten voor jongeren: er komt een moment van overgang naar de reguliere dienst: dat wordt een cultuurclash (aldus een jongere);
| |
● | het begint met sociale samenhang;
| |
● | je moet ze enthousiast maken voor de kerk;
| |
● | voorwaardenscheppend bezig zijn, bijv. jeugdhonk;
| |
● | maar dan is de overgang naar zondagmorgen nog niet vanzelfsprekend;
| |
● | eigen GB-ervaring: saai, maar zeer actief;
| |
● | GB heeft verweving met leefpatroon; wij kennen dat minder;
| |
● | investeren in samenhang, ontmoeting, activiteiten buiten kerkdienst om;
| |
● | structuur dienst is OK, maar invulling kan jonger;
| |
● | voorbereiding dienst in bijv. catechesegroepen;
| |
● | ouders vaak zo weinig betrokken;
| |
● | betrekken bij dienst (inhoudelijk of in persoon);
| |
● | veel jonge jongeren willen gewoon lekker bezig zijn in hun ruimte (aldus jongere);
| |
● | dat er zijn is genoeg (aldus jongere);
| |
● | onderschatten we niet wat jongeren kunnen?
| |
● | 12-14: een kwetsbare groep;
| |
● | waarom moeten kinderen van alles: volwassenen doen ook niks;
| |
● | aangepaste diensten uitbouwen naar dialoogdiensten;
| |
● | wat zit erin voor jongeren en kinderen?
| |
● | belang van inter-generatieve ontmoeting;
| |
● | in grote kerkzaal vindt geen ontmoeting plaats;
| |
● | elkaar vrede wensen bevordert de ontmoeting;
| |
● | belang van elkaar (leren) kennen;
| |
● | korter in de kerk, langer in de kindernevendienst (aldus een 11-jarige);
| |
● | bankjes vooraan terug;
| |
● | lied na kindermoment: vaak hebben ze niets aan tekst bij zich!
| |