Romeinse Limespad van Lienden naar Wageningen

Op woensdag 27 oktober 2021 vervolgden we met het Romeinse Limespad. Met de auto reden we naar Lienden en pakten daar de route op. De Rijnbandijk werd weer opgezocht. Grotendeels was dit nu fiets- en voetpad. Aanwonenden mochten hier wel met hun auto rijden. We zagen een bord van de bebouwde kom van Aalst. Van deze plaats hadden we nog niet eerder gehoord.

Nadat we de N320 hadden gekruist spraken we een dame, die de hond uitliet, en vroegen waar wij in Kesteren koffie konden drinken. Zij noemde twee adressen waaronder bakker de Greef. Toen ik bij deze bakker koffie ging kopen, vroeg Coos nog aan mij om hier te vragen naar een kaartje voor onze zelfgemaakte stempelkaart. Maar toen ik met de koffie naar buiten kwam was ik vergeten om een kaartje te vragen. Daarop besloot Coos de bakkerij zelf in te gaan. Maar ze moest wel even in de rij staan, want er mochten in de winkel maximaal 4 klanten tegelijk binnen mochten komen. Tijdens dit wachten raakte Coos in gesprek met een andere klant. En toen vernam Coos dat de vaccinatiegraad in Kesteren laag is. De bakker lag een halve km van de route. Daarna liepen we de halve km terug naar het punt waar wij de route hadden verlaten.

Parallel aan de Cunuraweg/N33 liepen we nu naar de verkeersbrug over de Rijn. Nadat we onder de brug waren doorgelopen sloegen we af over een steil paadje naar beneden. Voordat we de brug weer onderdoor liepen hadden we een prachtig uitzicht op de Rijn en Rhenen. Nu volgden we een mooi en droog graspad door uiterwaarden. Op een gegeven moment zagen we wandelaars op de winterdijk lopen. Het leek alsof zij jaloers waren dat zij niet op ons pad liepen, want zij liepen dezelfde wandeling maar volgden de oude route. De nieuwe route op dit traject staat nog alleen vermeld in de rubriek “wijzigingen”. De GPS-route is al wel aangepast.

Ons graspad ging verderop over in de Marsdijk. Deze half verharde weg was ook de oude route en op deze weg werden wij ingehaald door de eerdergenoemde wandelaars. Bij de Romeinse wachttoren De Speed kwamen we weer op de Rijnbandijk uit. Na een km sloegen we af over de Veerweg. Bij ’t Veerhuis vonden we dat we wel een koffie verdiend hadden. De bestelde Latte Macchiato was niet veel meer dan een doorsnee koffie verkeerd, helaas. Met het Opheusdense voeren we de Rijn over. Via de Blauwe Kamer kwamen we op de Grebbedijk en sloegen af over de Afweg. De weg was hier flink modderig. Er werd maďs gedorst. En dat werd door tractoren afgevoerd. Over de 1 km lange kaarsrechte Wageningse Afweg kwamen we op de Grebbedijk uitkwam.

Na de haven van Wageningen liepen we door de Wageningse uiterwaarden. Er was maar een klein traject modderig, gelukkig. We zagen hier veel hoefafdrukken en bij de zomerdijk langs de Rijn graasden paarden. Na de oude steenfabriek werd de uiterwaarden verlaten. Niet veel later verlieten wij de officiële route. Via het 5 mei Plein werd het busstation Wageningen bereikt. Met de doorgaande bus reden we terug naar Lienden. Het was de hele dag droog gebleven.