Romeinse Limespad: NS Woerden-NS Utrecht

Op woensdag 29 juli 2020 reden we met de trein naar station Woerden. Na een bekertje koffie bij de Kiosk vervolgden we met het Romeinse Limespad. We liepen naar de Snellerbrug over de Oude Rijn en pakten daar de route op. Naast de wit/rode stikker van het Romeinse Limespad zat hier ook een wit/rode stikker van het Graaf Floris V pad en een stikker van de Nederlandse Wandelsportbond (die opgegaan is in de KWBN) en een geel/blauwe stikker van de Roman-Route-Holland-Rumania-fietsroute. We bleven nu een tijdlang de Oude Rijn volgen. Al snel na de start kwamen we langs een gebouw met openstaande deuren en zagen daar binnen talrijke kazen op elkaar gestapeld.

De zon scheen deze dag volop en langs de route bloeiden talrijke bloemen. Bij een bankje stond op een ingegroeid bordje "Rustpunt aangeboden door de overkant". Vervolgens kwamen we langs een stenen zuil van de grens van het Romeinse Rijk. Nabij Harmelen staken we langs de spoorlijn de Oude Rijn over. Daarop kwamen we langs een monument ter nagedachtenis aan de treinramp in 1962. Alle namen van de verongelukten staan op de maquette. De jongste overledene was van 7 mei 1957. De oudste was van 17 augustus 1888.

In de ochtend van 8 januari 1962 reden in de dichte mist om 09.19 uur twee passagierstreinen op elkaar in bij de Putkop, een buurtschap in de buurt van Harmelen. Bij deze treinramp kwamen 93 mensen om het leven. Daarnaast raakten 52 mensen gewond. De Treinramp bij Harmelen is de grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis. Het ongeluk werd aangemerkt als nationale ramp. Vrijdag 12 januari 1962 werd als dag van nationale rouw afgekondigd.

Na de ramp werd er uitvoerig onderzoek gedaan naar de oorzaken. Er kwam onder meer naar voren dat een van de machinisten een geel sein had gemist. De ramp bij Harmelen leidde tot een versnelde invoering van het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB). Dit systeem zorgt er voor dat een trein automatisch vaart minder en uiteindelijk stopt, wanneer een machinist niet op een sein reageert.

In 2012 werd bij Harmelen, vlakbij de rails waar de treinen op elkaar botsten, een monument onthuld ter nagedachtenis aan de ramp. Het kunstwerk is gemaakt door Taeke de Jong en bestaat uit twee iets achter over hellende zwarte platen, die schuin ten opzichte van elkaar staan. Op het monument staan de namen van de slachtoffers.


In het centrum van Harmelen hadden we bij het Wapen van Harmelen een rust. Iets verderop hadden we op een bankje een rust en aten wat boterhammen. Hier in Harmelen gaat de benaming van de Oude Rijn over in Leidse Rijn. We staken de Molenbrug over en liepen nu langs de noordkant van de rivier verder. Een informatiebordje gaf aan dat we het Romeinse Castellum Laurium(=Woerden) naderden. Voor ons gold nu echter dat we Castellum Laurium verlieten.

In De Meern hadden we bij BraZZerie & Bakkerij Abrona een rust. In deze voormalige boerderij Nyevelt werken medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door o.a. het Mauritspark liepen we fraai om de bebouwing van De Meern heen. Bij Castellum Hoge Woerd hadden we nog een rust. We lieten ons een patatje-zonder goed smaken. We staken de A2-snelweg ongemerkt over. Ongemerkt omdat de snelweg hier door een tunnel loopt. Meteen daarna kruisten we het Amsterdam Rijn kanaal. Een totaal lege boot voer onder ons door bij de Daphne Schippersbrug. De Leidse Rijn werd tot aan het treinstation van Utrecht gevolgd. Met de trein reden we huiswaarts.

Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven aan dit verslag staan.

Henri Floor