Pelgrimspad 2 van Voerendaal naar Schin op Geul
Op dinsdag 18 februari 2020 reden we met de auto naar Station Schin op Geul. Deze dag liepen we van Voerendaal naar Schin op Geul. Met de trein reden we naar station Voerendaal. Hier liepen we naar het punt waar we de voorgaande dag de route hadden afgebroken. Hoewel het pas kwart voor tien was en De Koffiemuučle officieel om 10 uur opengaat, besloten we de gok te wagen en liepen naar De Koffiemuučle. We hadden goed gegokt. Het was deze dag kouder dan de voorgaande dag en in het begin van de route konden we derhalve een warm opkikkertje goed gebruiken. Voerendaal werd verlaten langs kasteel Cortenbach. Bij Kunrade liepen we onder de A79 snelweg door. Nu bleef ons pad een tijdlang stijgen. Daarbij liepen we over de Kunderberg, het Kriekedellepad en de Breedeweg.

Uiteindelijk kwamen we in Ubachsberg. Bij Hotel Restaurant De Leuf sloegen we de Dalstraat in. Bij De Leuf bewonderden we wel eerst de beelden in de tuin. Toen we Ubachsberg verlieten, liep er voor ons een echtpaar hetzelfde pad de Vrouwenheide op als wij dat deden. Boven gekomen liepen zij een andere kant op. Maar later kwamen we hen nogmaals tegen. Langs molen "Op de Vrouwenheide" werd de Hubertushoeve bereikt te Mingersborg. We lieten ons een Latte Macchiato goed smaken.

Mingersborg werd over een veldweg verlaten. Bij een gele paal moesten we RA slaan. Coos, die steeds voorop liep, liep de afslag voorbij waarop ik haar terugriep. De GPS geeft steeds duidelijk aan hoe de route loopt en zo ook hier. We kwamen in het centrum van Trintelen. Vlak voordat we van een oud huis een foto wilde maken, kwam een groep wielrenners aangereden en stopten net voor dat huis. Ik zei tegen hen dat ik een foto van dat huis wilde maken, maar eventueel wil ik jullie ook wel op de foto zetten. Een fietser reageerde met "kom jongens, even aan de kant, meneer wil een foto van dat huis maken". Centraal in Trintelen ligt een oude waterput. Trintelen werd spoedig verlaten over veldweg De Gats.

De uit 1687 stammende waterput met een diepte van ongeveer 72 meter is een van de diepste waterputten in het Mergelland. Het is voorts één van de hoogstgelegen waterputten van Nederland.

Daarna kwamen we door Eyserheide. Over de Kruisprocessieweg, een veldweg, werd Eyserheide verlaten. Nabij de Eyserbosweg kwamen we het echtpaar tegen dat we eerder in Ubachsberg zagen. Nu betraden we het Eyserbos. Bosarbeiders waren hier druk geweest met het rooien van bomen en het bijknotten. Vlak voordat ons pad het Eyserbos zou verlaten was het pad officieel afgezet. Gelukkig waren er op dat moment geen bosarbeiders in de directe buurt waardoor we ongestoord maar met veel moeite ons pad konden vervolgen.

Nu werd koers gezet naar het miljoenen spoorlijntje dat middels een brug gekruist werd. Over het Voetpad naar Kartiels werd koers gezet naar Cartils waarbij ook nog de Eyserbeek werd overgestoken. Daar waar de Eyserbeek in de Geul stroomt, staken we de Geul over. Ook de Gulp mondt hier vlakbij in de Geul. Langs de Gulp werd het centrum van Gulpen bereikt. We waren hier even van de doorgaande route afgegaan voor een bezoek aan een café. Hier lieten we een Latte Macchiato goed smaken.

Buiten Gulpen kwamen we snel door buurtschap Gracht Burggraaf. Daar werd de doorgaande weg van Gulpen naar Wijlre verlaten en volgden nu de Weg over de Dolsberg, een veldweg. In Beertsenhove kregen we zicht op een prachtig vakwerkhuis. Na kasteel Wijlre liepen we over een smal pad langs bierbrouwerij Brand naar de Geul. Nu volgden we de sterk meanderende Geul met zijn talrijke steile oevers in bochten. Fraai was de watermolen te Wijlre ook op afstand en de weerspiegelende Sint Gertrudiskerk in de Geul. Voordat het graspad door de weilanden werd verlaten, troffen we nog enkele Schotse Hooglanders op ons pad. Voordat Engwegen werd bereikt kwamen we nog langs camping de gele anemoon en camping Gronselenput. Bij het plaatsnaambord van Engwegen hield een schotse hooglander, achter prikkeldraad, de wacht. Na Engwegen werd Schin op Geul bereikt. Hier stond nog een mooi standbeeld van Frater Venantius uit 1964. Met de auto reden we terug naar ons overnachtingadres.