Pronkjewailpad: Ter Apel - Musselkanaal

Met de auto reden we op donderdag 22 augustus 2019 naar de parkeerplaats aan de Havenstraat te Ter Apel. Daar pakten we de route op. Na een km kwamen we bij hotel Boschhuis. Hier dronken we koffie (Latte Macchiato en cappuccino) Daarna liepen we langs Klooster Ter  Apel.  Omdat het nog geen 10 uur was, was het klooster nog niet open. Bij een parkje nabij een winkelcentrum en de Nederveen Cappelstraat maakten we een foto van een mooi bankje.

Bij het Moeskesgat, meer en camping, zag een man ons lopen en zei Pronkjewailpadlopers? We waren deze stempelpost op dat moment vergeten dus het kwam goed uit dat hij ons als zodanig herkende. Als pronkje kregen Pronkjewailpadwandelaars standaard een ijsje uit de automaat. Maar het apparaat was nog niet aangezet. Bovendien gingen zij om 11 uur officieel open en het was nog geen 10 uur. Toen we later met de bus terug naar de auto reden en langs het Moerkesgat kwamen zei een medepassagier dat hier een waterpolowedstrijd werd georganiseerd.

Over de Hogeweg werd Ter Apel verlaten. Daarna liepen we langs de AVEBE in Jipsingboermussel. Toen we Jipsingboermussel inliepen en bij het plaatsnaambord achterom keken werd gewaarschuwd voor een agressieve roofvogel. Onwetend van dit gevaar waren we hier toch rustig naar toe gelopen. In Jipsingboermussel werden we nog geïnterviewd door TV Noord. Maar toen we 's avonds naar TV Noord keken, kwamen we maar 2 seconden in beeld.

De buurtschappen Jipsingboermussel, Hongerige Wolf, Valom en De Poffert zijn genomineerd voor de verkiezing van 'Schierste Ploatsnoam' van Groningen. Op vrijdag 23 augustus 2019 werd bekendgemaakt dat Hongerige Wolf de Schierste Ploatsnoam van Groningen is geworden.

Jipsingboermussel, dat in 1856 is ontstaan, is een kanaalstreek en een veenkoloniaal buurtschap vlakbij de Drentse grens. Het is ontstaan nadat het Stadskanaal in 1856 voorbij het Musselkanaal richting Ter Apel werd doorgetrokken. Het kanaal werd aanvankelijk Stads Ter Apelkanaal genoemd.

Het is een vrij korte veenkolonie van anderhalve kilometer lang. De streek veranderde langzaam in een agrarische buurtschap en kreeg een impuls toen hier in 1904 de aardappelmeelfabriek AVEBE werd gesticht. De aardappelen werden via het kanaal vervoerd. Waar komt de naam Jipsingboermussel vandaan? Er gaan verschillende verhalen over rond, maar het blijft mysterieus. Er is een inventaris gevonden uit 1474 waar Jipsinghuizen wordt genoemd. Het zou om een familienaam gaan: Luessinge Erve to Gipsingehuisen. Jipsinghuizen ook wel genoemd als Gipsinghuizen komt van de familienaam Jipsing of Gipsing. Jipsing of Gipsing betekent de huizen van de zoon van Jib of Gib. Deze namen zijn weer afgeleid van Geb(be), wat gastvrij betekent in het Oudsaksisch.

Volgens een ander verhaal zou de naam van de boeren komen. Boeren moesten hun grond seizoensgebonden verbouwen en deze manier van verbouwen blijkt gipsy te heten in het Engels.

De stempelpost Rolfessports in Musselkanaal hebben we niet aangetroffen. Dat kwam mede doordat op https://www.tochtomdenoord.nl/wandeltochten/het-pronkjewailpad/stempelposten-zuidroute als adres Markstraat 4 staat terwijl dit Marktstraat 43 had moeten staan dat wel goed in de Pronkejwail-app staat. Nu liepen we naar Marktstraat 4 en troffen de post dus niet aan. Bij camping Musselkanaal konden we wel een stempel halen en ook digitaal stempelen. Net hiervoor troffen we een achteropkomende Pronkjewailpadwandelaar. Met haar praatte we gezellig. Later troffen we haar nog even omdat ze even verkeerd was gelopen.

Om 15.50 uur werd bushalte 4e sluis bereikt. Vandaar reden we met de bus naar auto en met auto naar ons overnachtingadres. Het was weer een mooie etappe geweest.