De Gooise Dreventocht met WS78 vanuit Laren (NH)

De foto's in dit verslag zijn gemaakt door Ineke Gerritsjans.
De link naar haar hele fotoreportage staat op https://ineke.gerritsjans.com/

Op 19 januari 2019 organiseerde WS78 de Gooise Dreven tocht. De start was bij Sportvereniging Laren '99 te Laren (NH). Het had de voorgaande nacht gevroren en velen waren daarom goed en warm aangekleed. Na een kort openingswoord door de voorzitter werd de start rond 9 uur verlaten. Vrij snel na de start werd de A1 snelweg overgestoken. Daarop kwamen we op de Zuiderheide, Aan de zuidzijde van de Zuiderheide was een aantal jaren geleden nieuwe natuur ingericht.

We kwamen in Hilversum bij Anna's Berg. Dit is een oude vuilnishoop waar nu een asfaltpad naar de top leidde. Van de top had je een prachtig uitzicht. Daarna liepen we naar en door natuurgebied Anna's Hoeve. We liepen onder de A27 snelweg door en even later staken we de spoorlijn Baarn-Hilversum over.

Nu dwaalden we ruim drie km door bosgebied de Hooge Vuursche. Opnieuw staken we dezelfde spoorlijn over. Meteen na de spoorwegovergang was de splitsing met de 20 km. Wij liepen nu de kortste weg naar de soeppost, die op 10 km lag. Voor de 20 km lopers lag dezelfde post op 12 km. Zij maakten nog een lus langs kasteel Groeneveld. Diezelfde lus zouden wij na de grote rust ook krijgen. De soeppost was in Baarn gelegen in een schuur bij pannenkoekenboerderij De Wildenburg.

Na de soeppost liepen we ruim een km dezelfde route weer terug. Opnieuw dwaalden we fraai door bosgebied de Hooge Vuursche. Tijdens deze wandeling zagen we meerdere keren bekende trajecten van de Gooise 4-daagse. Ook zagen we geel/rode markeringen van het Utrechtpad, rood/witte markeringen van het Trekvogelpad en markeringen van het 25 km lange voetstappenpad, een rondwandeling om Hilversum uit 1940.

Bij het Hilversums Wasmeer was een witte pijl op een witte berk naar links geplaatst en prompt liepen we hier rechtdoor. Hoewel we ver in de achterhoede zaten, liep op dat moment een wandelaar achter ons die ons op het verkeerd lopen attendeerde. Nu zetten we koers naar Lage Vuursche. Na huize Klein Drakensteyn werd het centrum van Lage Vuursche bereikt waar de grote rust was. Vanwege het gevorderde uur besloten we door te lopen.

Na de Stulpkerk en de achterzijde van kasteel Drakensteyn liepen we naar de 300 Roedenlaan. Nu werd natuurgebied De Stulp opgezocht en doorkruist. Wat genoten we opnieuw van de prachtige paadjes die de uitzetter voor ons had gevonden. Het weer speelde ook goed mee, onbewolkt weer met temperaturen rond het vriespunt.

Bosgebied de Hooge Vuursche werd weer opgezocht. Bij de spoorwegovergang waar 's-ochtends de splitsing met de 20 km was, maakten we nu de lus. Van de info had ik begrepen dat de route langs de voorkant van kasteel Groenendaal kwam, maar dat bleek niet het geval. Wel kwamen we langs een zijkant van het kasteel. Langs fraaie vijverpartijen werd de koffiepost bereikt. Deze was dezelfde als de soeppost.

Nu werd koersgezet naar het Laarder Waschmeer. Maar nadat we onder de A27-snelweg waren gelopen sloegen we af en volgden opnieuw leuke smalle bospaadjes. In Eemnes was nog de fruitpost. Hier kregen we een mandarijn. Bij Hotel de Witte Bergen werd de A1-snelweg overgestoken. Nu volgde nog een fraaie zandverstuiving bij natuurgebied de Postiljon. Om 16.52 uur werd de finish bereikt.

Er waren 545 deelnemers (40 km: 269, 20 km: 276). Het was een prachtige tocht geworden en we danken de organisatie hartelijk voor deze tocht. Wij hadden het plan om twee dagen later, op maandag 21 januari, de route van de 20 km na te lopen. Dan konden we ook rustig foto's maken. Er was zonnig weer voorspeld. Maar op maandagochtend bleek code geel van kracht vanwege ijzel. Het IVV nummer was 16840.