22 23 24 25         22 23 24 25 22 23 24 25

Van 22 t/m 25 oktober 2018 organiseerde sportwandelschool Westfriesland/Hoorn de wandelvierdaagse "Schoorlse Duinen". Op zondag 21 oktober was ik naar Strandhotel-Camperduin gereden. Na overnachting was het 3½ km rijden naar de startlocatie bij sporthal/dorpshuis De Blinkerd te Schoorl.

Op maandag 22 oktober liep de eerste 10 km door open gebied. In Bergen was op 13 km de eerste binnenrust. Bergen stond deze periode in het teken van de kunst10daagse. Bij verschillende adressen bewonderden we de kunst in de tuinen. Eenmaal liepen we verkeerd en kwamen toen bij de Petrus en Paulus kerk uit. De rode loper volgend liepen we de kerk in en bewonderden daar een kunstcollectie. We maakten hier talrijke foto's. De beheerder vroeg of we het mooi vonden. Ik zei dat we hier bij toeval waren en daar verbaasde hij zich over omdat hij dacht dat we speciaal hier waren vanwege de kunst10daagse. We vertelden dat we de wandel4daagse vanuit Schoorl liepen en dat de route langs de kerk liep. Dat bleek later dus niet te kloppen, toen we er achter kwamen dat we verkeerd waren gelopen.

Op 18 km was een stempelpost bij Pannenkoekhuis Vrouwtje van Duin. Bij het tegenoverliggende restaurant Duinvermaak hadden we een rust en aten een pannenkoek en dronken Latte Macchiato. Na Skicentrum Il Primo kwamen we nog bij De Berenkuil. Nu was het niet ver meer naar de finish.

Na afloop van de wandeling reed ik met het openbaar vervoer naar NS station Amsterdam Sloterdijk. Hier liet ik een pastamaaltijd bij Julia's goed smaken. Daarna reisde ik verder naar Schiphol. Hier haalde ik mijn liefhebbende wederhelft op en reisden daarna huiswaarts.

Op dinsdag 23 oktober stond ik vroeg op en met het openbaar vervoer reed ik naar de start alwaar ik om kwart voor negen aankwam. Net als alle andere wandeldagen kwamen we bij De Berenkuil. Nu echter was dat de eerste stempelpost. De Berenkuil was dicht en de stempelaar zat buiten, wel onder een afdak. Daarna liepen we over de Schoorlse Zeeweg naar het strand. Net voor de strandovergang striemde de wind en het bijbehorende zand je tegemoet. Hier had ik eigenlijk helemaal geen zin in en besloot om te keren.

Ik wilde niet meteen terug keren naar de start en besloot zelf een alternatieve route te lopen met behulp van mijn GPS. In totaal liep ik die dag 22½ km. Bij de finish trof ik Coos. Zij was in het begin van de middag van huis uit naar Schoorl afgereisd. Samen reden we naar het Fletcher Hotel-Restaurant Jan van Scorel in Schoorl. We hadden hier een voordelig driedaags arrangement geboekt.

Op woensdag 24 oktober liepen we vanaf het hotel naar de start. Het was ongeveer 1 km lopen. Deze dag voerde de route veel over onverharde wegen en paden door de Schoorlse bossen en duinen. Ook deze dag was er een stempelpost bij De Berenkuil. De afgelegde afstand bedroeg hier 9 km. Daarna liepen we door De Kerf naar het strand . In Bergen aan Zee was bij hotel Meyer op 15½ km een stempelpost. Wij besloten te rusten in HCR Wilhelmina. Hier hebben ze nog een ouderwetse jukebox.

Na deze dag besloot Coos het verder voor gezien te houden. Ze had zich weliswaar voor twee wandeldagen ingeschreven, maar door vermoeidheid van een intensieve voorgaande week en een opkomende verkoudheid deed haar besluiten de laatste dag niet mee te wandelen. 's Avonds aten we in het centrum een pannenkoek.

Op donderdag 25 oktober was alweer de laatste dag van deze vierdaagse. We gingen nog wel samen naar de start. Daarna liep Coos na verloop van tijd naar het centrum van Schoorl en reisde daarna huiswaarts.

De wandelroute voerde de eerste 12 km door open gebied. Bij restaurant Duingroet in Groet was een stempelpost. We gingen in een hoekje van het restaurant zitten en aten er een aantal boterhammen op. Het was er behoorlijk druk. Zo druk dat we zonder een bestelling weer verder liepen. Daarna liepen we nog naar het strand en volgende dit zo'n 3 km in zuidelijke richting. Ook deze dag kwamen we nog langs De Berenkuil. Een km voor de finish was nog een laatste stempelpost.

Het waren mooie wandeldagen geworden in een schitterend gebied. Enkele keren hadden we wat lichte regen of motregen gehad. De markering van de wandelroutes was over het algemeen slecht. Er werd gemarkeerd met kleefband en smalle linten in de kleuren rood en geel. De smalle linten waren vaak slecht te zien als we is bosgebied liepen met rood en geel gekleurde herfstbladeren. Er was ook een GPS route beschikbaar. Maar deze week talrijke malen af van de gemarkeerde routes.