11-stedenpad van Leeuwarden naar Mantgum

Op maandag 9 juli 2018 begonnen wij met het Elfstedenpad. Op de voorgaande zondag waren we gearriveerd bij het Bed and Breakfast Margryt te Easterein/Oosterend. Met de auto reden we naar station Mantgum en vandaar met de trein in 8 minuten naar station Leeuwarden. Bij het station in Mantgum stapte ook een andere wandelaar in die ook het Elfstedenpad liep en voor deze dag dezelfde etappe had gepland. Hij kwam uit Lelystad. Hij zei dat hij rustig liep, maar toen wij na afloop bij onze auto kwamen, was zijn auto al weg.

Voor in het elfstedenboekje zit een controlekaart. Omdat wij het wandelboekje niet tijdens de wandeling zelf meenamen, hebben we de controlekaart gescand en vervolgens uitgeprint. Bij elke elfstedenplaats kon een stempel worden geplaatst. In Leeuwarden zijn 2 officiële stempelposten naar keuze. De ene is in een hotel, maar dat hotel ligt ruim buiten de route. De andere is de VVV, maar die ging pas om 10 uur open. Wij kwamen om 8.17 uur in Leeuwarden aan. Daarop besloten we te stempelen bij het Oranje hotel dat schuin tegenover het station ligt.

Van het station liepen we naar de Westerplantage en kwamen daarop uit bij de Vrouwenpoortsbrug. Hier was het officiële startpunt van de wandeling. Toen we bij het Westerpark aankwamen, was het al zo warm geworden dat we een kledinglaag konden uittrekken. Even liepen we langs de Harlingervaart. Deze werd even later verlaten voor een bezoek aan de elfstedenhal. Voor de hal stond een standbeeld van een schaatser. Op een plakkaat stonden de namen vermeld van de winnaars van de Elfstedentochten.

We kwamen weer bij de Harlingervaart. We volgden de Harlingervaart die snel daarna op een 3-sprong overging in de Bischopsrak en die op zijn beurt overging in Zijlsterrak. Net voorbij de tunnel onder de N31 was een parkoerswijziging vanwege een brug bij Ritsumasyl die voor alle verkeer gestremd was. Wel kregen we nog zicht op Ritsumasyl. Bij café Restaurant It Holt te Deinum hadden we op het terras een rust. Het café restaurant was dicht, maar we konden hier wel lekker uit de wind zitten. In Deinum kwamen we langs de fraaie Sint Johannes de Dooperkerk. Bij de plaatselijke supermarkt haalden we een stempel voor onze stempelkaart. Naast de controlekaart hadden we voor ons zelf een eigen stempelkaart gemaakt. Daarop wilden we, zo mogelijk, van elke doorkomstplaats een stempel hebben.

Over een paar leuke smalle paadjes werd koers gezet naar Blessum, maar in het zicht van het plaatsnaambord sloegen we af. Maar toch liepen we nog een paar meter door om een rust op een bankje te hebben. Verder voerde de route naar Boksum en liepen onder der N359 door. De Sint Margaretakerk werd nog op de foto gezet. Op weg naar Jellum zagen we een koe moeite doen om water uit een sloot te drinken. Toen we Jellum naderden begon het licht te regenen. Het zag er niet naar uit dat de motregen snel zou ophouden. Op ± 100 meter van onze route zagen we een bushokje. Het was ook weer tijd om wat te nuttigen, dus deze rust kwam goed uit.

Daarna zetten koers naar Bears. In een weiland zagen we eerst vier veulens en even verder nog drie veulens. In Bears kwamen we bij Uniastate. Hier was ik al eens geweest met een FLAL-tocht. Even later staken we een éénsporige spoorlijn over. Toen wij hier die FLAL tocht liepen, stond bij de spoorwegovergang een bestuurslid van de FLAL waarvan ik toen een foto van heb gemaakt. Het desbetreffende bestuurslid vond de foto zo mooi dat het een tijdlang zijn profielfoto op Facebook sierde.

Daarna kwamen we door Fûns. Jouwerd, de volgende doorkomstplaats, was een leuk klein plaatsje met de Sint Radboudkerk. Bij de ingang van de kerk was een stempelpost van het Jacobspad. Deze kerk konden we wel bezichtigen. Daarna werd Mantgum bereikt. Hier verlieten we de route. Na nog een bezoek aan de plaatselijke supermarkt, waar we ook een stempel haalden, liepen we naar het station waar onze auto stond. Daarna reden we terug naar ons overnachtingadres.

We waren best vermoeid geraakt. Na het douchen deden we nog een middagdutje. 1½ uur later begon ik met dit verslag. 's Avonds aten we in Hommels bij CR It Reade Hynder warm. Bij de koffie na afloop kregen we nog een fraai suikerzakje. Na het eten maakte ik het verslag in het restaurant af. In het restaurant zat een echtpaar te eten. Eén van de stamgasten vroeg aan de dame of ze zenuwachtig was. De dame wist niet waarom ze zenuwachtig zou zijn. De stamgast zei dat hij een auto met een Belgisch nummerbord had zien staan en die avond moest België in het WK tegen Engeland voetballen, vandaar.