Pronkjewailpad: Hornhuizen-Lauwersoog

Op dinsdag 19 juni 2018 konden we al om 6 uur ontbijten. Na het ontbijt reden we naar Lauwersoog, bushalte Strandweg. Deze lag bij strandpaviljoen Meerzicht. De naastliggende parkeerplaats was middels een slagboom afgesloten. Daarop besloten we de auto langs de weg te parkeren. We hadden nog maar 8 minuten over voordat de bus kwam. Dus tijd om een alternatieve parkeerplaats te vinden was er niet. Deze bus reed maar om de 3 uur. Met de bus reden we naar Leens en stapten daar over op de bus naar Hornhuizen. Hier pakten we de route weer op.

De eerste 2 km volgden we de Ommelanderweg, een rustige weg met af en toe een boerderij. Daarna sloegen we af en volgden een betonweg die vol lag met koeienpoep. We kwamen bij de dijk langs de Waddenzee uit en volgden deze een kleine 2 km. Er liepen hier talrijke schapen. Daarna werd militair terrein bereikt en overgestoken. We kwamen op een brede zandweg uit en werden even later door 4 pantservoertuigen gepasseerd, gevolgd door een personenauto. Na het Marnebos liepen we parallel aan de N561 naar Lauwersoog.

Bij het Vissers-Vis restaurant en het Informatiepaviljoen haalden we een stempel. In het Vissers-Vis restaurant hadden we een rust en dronken wat. Het Informatiepaviljoen was gesloten en stempelden daarom digitaal. Ook bezichtigden we de haven van Lauwersoog. Daarna liepen we naar en langs het Nieuwe Robbengat. Bij café restaurant Het Booze Wijf hadden we nog een rust. We lieten ons hier twee Latte Macchiato's goed smaken. Ook kregen we een stempel op alleen onze eigen stempelkaart omdat dit geen officiële Pronkjewailpadstempelpost was. Op weg naar ons eindpunt van de dag, strandpaviljoen Meerzicht voerde de route een klein stukje over een mountainbikepad. Zo'n traject hoort naar onze mening niet in dit pad te zitten mede omdat hier een alternatief goed voor handen was.

Bij strandpaviljoen Meerzicht kregen we nog een pronkje, namelijk een vel papier op A3-formaat. Boven het vel stond de tekst: "Welke vogels van de Groningse Waddenkust heb je gezien?". Op het vel stonden de afbeelding van de vogels. Voor ons was dit het eindpunt van de dag. Maar voor wandelaars die op doortocht zijn, kan zo'n vel papier niet kreukvrij worden meegenomen. Met de auto reden we naar ons nieuwe overnachtingadres in Winsum. Hier kwamen we rond 16:15 uur aan. We besloten eerst naar het centrum van Winsum te lopen. Daardoor vonden we ook een geschiktere plaats om de auto te parkeren. In Winsum aten we warm bij De Gouden Karper.

Daarna gingen we naar ons overnachtingadres. Wij waren hier de eerste overnachters die het Pronkjewailpad liepen. De eigenaresse was nieuwsgierig hoe het Pronjewailpad precies liep. Ze was ook verbaasd dat er zoveel stempelpostmogelijkheden in Winsum waren. We besloten het Pronjewailpad te stoppen bij Lauwersoog en verder te gaan vanaf Delfzijl. Dit vanwege het feit dat tussen Delfzijl en Groningen op een traject op zondags geen openbaar vervoer beschikbaar is. Bovendien waren er stakingsactie in het OV aangekondigd voor met name de bussen.