1 2 Sporen bij een vliegbasis tocht
Op zaterdag 10 februari 2018 organiseerde WS78 de Sporen bij een vliegbasis tocht. De start was vanuit Verkeerstuin te Amersfoort. In het openingstoespraakje maakte de voorzitter de wandelaars attent op het feit dat tweemaal een drukke 80 km weg werd overgestoken. Zoals we uit de praktijk weten wordt op een 80 km weg ook wel harder gereden.

De start werd over de Soesterweg in westelijke richting verlaten. Na Sportpark Bokkeduinen werd de Barchman Wuytierslaan overgestoken en liepen we het bos in. Het eerste hoogtepunt van deze tocht werd bereikt, namelijk het Pinetum. Ik was gezellig met een wandelaar aan het praatte, dus hier geen foto's gemaakt. Verder liepen we onder langs camping 't Monnickenbos, waar 's middags de fruitpost was met een mandarijn. Het wandelen ging vooralsnog niet zo lekker. Met de gedachte dat ik misschien op de 20 km zou overstappen, besloot ik ook vooralsnog geen foto's te maken. Bovendien was het somber weer.

We liepen onder de spoorlijn Utrecht-Amersfoort door. Nu volgde een lange betonweg langs natuurgebied De Vlasakkers. Op De Vlasakkers werd in het verleden door militairen met tanks gereden, zo hoorden we later van een passerende wandelaar. Doordat we nog verhard liepen, kon ik al lopend mijn eerste boterhamzakje te voorschijn halen en al lopend de boterhammen op eten.

Na natuurgebied De Vlasakkers dwaalden we door natuurgebied De Stompert. Bij de pashoogte De Soesterberg stond café restaurant 't Hoogt. Hier was voor de 20 km lopers een rustmogelijkheid. Hier was het nog drukker als bij de start. We kregen de indruk dat het restaurant niet geďnformeerd was over de komst van zoveel wandelaars. Er liepen maar liefst 365 wandelaars de 20 km route en ook 40 km lopers konden hier hun eerste rust nemen.

Nu werd alras Park Vliegbasis Soesterberg bereikt dat sinds kort eigendom is van het Utrechts Landschap. Eerst liepen we langs een monument. Daarna werd het museum bereikt. Met Coos was ik hier in 2017 binnen geweest. Zie desgewenst mijn fotoreportage(http://www.henrifloor.nl/plaatjes/2017/09/12/foto01.htm). van toen. Daarna liepen we over een lange en brede landingsbaan. Ik had nog niet eerder over zo'n brede asfaltweg gelopen. 45 meter breed hoorde ik iemand zeggen. Er wordt altijd aanbevolen om links van de weg te lopen. Maar toen wij dat deden, bleken we de enige te zijn die dat deden.

Opnieuw staken we een spoorlijn over. Ditmaal betrof dit het spoor van zowel Utrecht-Amersfoort als Utrecht-Baarn. Door bosgebied nabij de Willem-Arntz Hoeve werd Den Dolder bereikt. In Den Dolder was de grote rust in de achterste ruimte in het paviljoen van DOSC. Na de rust werd het gebied rond de Willem Arntz Hoeve weer betreden. Nu liepen we langs talloze oude gebouwen, die niet meer voor de oorspronkelijke doeleinden gebruikt werden.

Op natuurgebied De Zoom voerde de route heel mooi over een hobbelige duinenrij. Vooral in de jaren 90 heb ik in dit gebied tochten uitgezet voor Euraudax en WS78. En dan zat dit traject er ook altijd in. We stakende spoorlijn van Utrecht naar Baarn weer over en even later gevolgd door de spoorlijn van Utrecht naar Amersfoort. Daarop werd opnieuw Park Vliegbasis Soesterberg bereikt. Want naast het park lag de koffiepost. Deze post was trouwens dezelfde als de soeppost.

Daarna volgde nog een schitterend stuk. We doorkruisten namelijk de Lange Duinen gevolgd door de Korte Duinen. Wat ons betreft was dit wel het hoogtepunt van de tocht (naast al die andere hoogtepunten). Even voor de finish, namelijk bij punt 145, heeft de parkoersarchitect iets moois laten liggen, namelijk Uitzichtheuvel Birkheuvel. Deze heuvel is, voor degene die hier onbekend is, te beklimmen zonder dat je kan zien dat maar een paar meter verder je weer van de heuvel af kan lopen. Na de Bosvijver werd de bebouwde kom weer bereikt. Over de Soesterweg liepen we weer terug naar de finish. Het was weer een hele mooie tocht geworden en we danken allen die aan deze tocht hebben geholpen heel hartelijk. Het IVV-nummer was 16632.

Boven in dit verslag staan dit keer twee buttons van de gedetailleerde route. De eerste is van de start naar de grote rust en de tweede is van de grote rust naar de finish. De route liep een aantal malen hetzelfde of tegengestelde en dan is het niet meer overzichtelijk als de hele route op 1 afbeelding staat.

Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven aan dit verslag staan.

Henri Floor