De Drie Egmondentocht
Op zaterdag 11 november 2017 organiseerde WS78 een 20 en 40 km wandeltocht vanuit Heiloo. De start was vanuit Het Trefpunt. Omdat het, ook volgens de organisatie, een zware tocht was, mochten we om 8:45 uur starten in plaats van 9 uur. De Vice Voorzitter hield een toespraakje vooraf, waarin onder andere melding werd gemaakt dat WS78 voor de 401e keer een tocht organiseerde.

Heiloo werd in noordelijke tot noordwestelijke richting verlaten. We liepen langs de Egmonder Binnenvaart over een smal pad. Daarbij werden meerdere bruggetjes overgestoken. Nadat we de Hoevervaart waren overgestoken moesten we meerdere keren over hekjes klimmen. Voordat we weer een verharde weg onder de voeten kregen, werd de Hoevervaart nog eenmaal overgestoken.

We kwamen in Egmond aan de Hoef aan bij het standbeeld van Graaf Lamoraal van Egmont, Bedijker van de Egmondermeer. Daarachter lagen de fundamenten van het voormalige kasteel.

Van het kasteel van Egmond te Egmond aan den Hoef is niet veel meer over. Gelukkig heeft men de oorspronkelijke fundamenten in het midden van de vorige eeuw opgemetseld en van een beschermende laag voorzien, waardoor we een goed beeld kunnen krijgen van de vorm van een middeleeuws kasteel.

Het slot van Egmond werd in 1573 met de grond gelijk gemaakt. Niet door de Spanjaarden, maar in opdracht van Willem van Oranje, die bang was dat het kasteel anders in handen van de Spanjaarden zou vallen

Na de bebouwde kom van Egmond aan de Hoef werd koers gezet naar Egmond aan Zee. Maar voordat de soeppost werd bereikt voerde de route nog fraai over een duintop met een wijds panorama. Op 9 km was dan de soeppost te Egmond aan Zee. Over een traject dat elk jaar door de Egmond Wandelmarathon wordt gebruikt, maar dan in tegengestelde richting, werd de bebouwde kom van Egmond aan Zee verlaten. Nu dwaalden we een tijdlang door een duingebeid dat lange tijd niet toegankelijk was en eigendom was van de Jonkheer Six van Wimmenum. We liepen hier op korte afstand langs buurtschap Wimmenum. Mijn broer heeft hier een tweede huis en heeft een website van Wimmenum gemaakt .

Langs de Woudweg graasden enkele Schotse Hooglanders. We kwamen uit op de Zeeweg die naar Bergen Aan Zee voerde. Even volgden we deze, maar spoedig werd deze ook weer verlaten. Even voor Natuurvriendenhuis Het Zeehuis sloegen we af en liepen nog langs het fraai in de natuur gelegen Hotel Landgoed Huize Glory. Na het Vredeskerkje werd de grote rust bereikt bij hotel restaurant Victoria. Vanwege het gevorderde uur, het was half twee, besloten we deze rust over te slaan.

Na nog een slinger door Bergen aan Zee werd via een duinovergang nabij het afgebroken Strandpaviljoen Blooming Beach het strand bereikt. We volgden het strand ongeveer een km. Daarna dwaalden we weer heel mooi door het Noord Hollands Duin Reservaat naar Egmond aan Zee. Op 28 km werd de koffiepost bereikt. Deze was dezelfde als de soeppost.

Meteen na deze rust werd weer een duintop beklommen. Bovenop stond een uitkijktoren. Waarschijnlijk door zonneschijn werd hier een pijl gemist. We daalden het duin over een steile trap af en onderaan zagen we geen pijl zitten. We hadden geen zin om de steile trap weer naar boven te lopen. Over een alternatieve route vervolgden we ons pad waardoor we het Vissersmonument misten. In het centrum van Egmond aan Zee kwamen we langs het witte gebouw van de Stichting Prins Hendrik.

Een imponerend wit gebouw, midden in de Voorstraat. De Prins Hendrik Stichting in Egmond aan Zee ofwel ‘de Stichting’ is het voormalig tehuis voor oud-zeelieden en hun partners. Tegenwoordig is het een modern seniorencomplex. Het monumentale hoofdgebouw, de maritieme sfeer en het scheepvaartmuseum zijn behouden. En nog altijd een bezoek waard! Het kleine maar fraaie scheepvaartmuseum vindt u in het hoofdgebouw van het voormalige tehuis voor oud-zeelieden. Prins Hendrik de Zeevaarder was de broer van koning Willem III en beschermheer van het zeemanshuis. In 1874 legde prins Hendrik de symbolische eerste steen van het huis. Pronkstukken van het museum zijn de scheepsmodellen van formaat, de maritieme schilderijen, antiquiteiten en andere curiosa. Echte blikvanger is de gebrandschilderde raampartij in de hal van het zorgcentrum. Hierop is het leven van de zeeman van de wieg tot het graf prachtig weergegeven. Op het Sloependek bevinden zich prachtige scheepsmodellen, maritieme schilderijen en kaarten. Sinds kort is het beheer van deze collectie in handen van het Museum van Egmond.

Egmond aan Zee werd verlaten. Snel achter elkaar kwamen we over twee duintoppen waar vandaan we een wijds panorama op Egmond aan Zee hadden. Nu liepen we naar een duintop nabij buurtschap Rinnegom. Tegen het duin was een trap. Op een afslag naar rechts zagen we een afgezakte pijl over het hoofd. Acht wandelaars voor ons liepen hier ook rechtdoor. Mij kwam deze duintop bekend voor. In het verleden liep de route van de bos-, duin- en strandtocht van de LAT hier overheen. Maar een aantal jaren terug is de afdaling aan de andere zijde van het duin afgesloten. Hoewel we wisten, dat we het duin over dezelfde trap weer terug moesten lopen, besloten we de duintop toch te beklimmen vanwege het mooie uitzicht.

Opnieuw dwaalden we verder door het Noord Hollands Duin Reservaat. Op 24 km was de rustpost, die speciaal voor de 20 km lopers was. Deze was gelegen bij Restaurant Nieuw Westert te Egmond Binnen. Egmond Binnen was de derde Egmondplaats waar wij door heen kwamen en nu ook duidelijker wordt hoe de naam van deze wandeltocht is gekozen. Het begon al iets te schemeren. We besloten de reflectievesten aan te doen en later, op de Heilooër Zeeweg, ook een rood achterlacht. Wij liepen de bebouwde kom van Egmond Binnen aan de westkant in en verlieten deze aan de oostkant. Daar was op 36 km ook nog de fruitpost. Wij kregen hier een appel. In andere wandelverslagen lazen we dat anderen een mandarijn kregen of enkelen een banaan.

Opnieuw liepen we langs de Egmonder Binnenvaart. En nu wel zo'n 2½ km. Wat ons betreft hadden we hier een meer verharde weg willen lopen, dit vanwege de donkerte en een glad hoog bruggetje. Om 17:40 uur werd de finish bereikt. De Vice voorzitter stond hier in de deuropening en zei dat hij wandelaars met reflectievesten aan, graag ziet op dit tijdstip van de dag. We vonden het een prachtige tocht en we danken de organisatie dan ook hartelijk voor deze tocht. Het IVV-nummer was 11823.