Tocht naar de Achelse Kluis

Op dinsdag 10 oktober liep ik met OLAT Wandelen op Dinsdag een tocht vanuit Boxtel. Ik had die tocht uitgezet. Na afloop van de tocht waren de medewandelaars erg enthousiast over het geboden parkoers. Ik raakte zelf hierdoor extra enthousiast en besloot om opnieuw een tocht uit te zetten. Elk jaar ga ik samen met Coos een midweek naar bungalowcentrum De Kempervennen van Center Parcs. Dat ligt niet zo ver van de Achelse Kluis. Nu wilde ik een tocht uitzetten, waarbij we dan een grote rust bij de Achelse Kluis hebben. Na zoekwerk voor een geschikte startlocatie kwam ik uit op Fietscafé De Hospes te Leenderstrijp. Op afstandmeten.nl zette ik thuis een ongeveer 20 km lange route uit en zette die op mijn GPS.

Op zaterdag 14 oktober 2017 besloten we de tocht te lopen. Ik had nog een goedkoop treinkaartje dat voor 31 oktober verzilverd moest worden. Omdat op het traject 's-Hertogenbosch- Eindhoven werkzaamheden waren tot negen uur besloot ik een zodanige trein uit Utrecht te nemen, die niet voor negen uur uit 's-Hertogenbosch vertrok. In Eindhoven nam ik de bus naar Leenderstrijp. Omdat het snelweggedeelte van de door de bus te volgen busroute afgesloten was, ontstonden veel files en moest de bus over Valkenswaard omrijden. De extra reistijd bedroeg een half uur zodat de totale busrit 50 minuten duurde. Vanaf de bushalte nabij Leenderstrijp was het nog ongeveer 10 minuten lopen naar fietscafé De Hospes.

Na een kop koffie begaven we ons op pad. We zetten de GPS aan en namen de route ook op. Want de vooraf ingevoerde route was natuurlijk nog niet de definitieve route. Over de Kapelstraat en de Heerstraat werd de bebouwde kom verlaten. Als we een leuker pad zagen, dan namen we dat pad. Sommige paden konden dichtgegroeid zijn. Vooral in de tweede helft van de wandeling waren paden geheel afgesloten. Het eerste deel van de route liep grotendeels door het Leenderbos. Daarbij kwamen we langs het Klein Hasselsven, het Dorven en het Biesven. Ook kwamen we door een afgerasterd gebied waar runderen en Schotse Hooglanders graasden. Hier was ook een uitkijkplatform. De grote rust lag op 9 km en was in de herberg van de Achelse Kluis. Buiten op het terras was het flink druk vanwege het zonnige en warme weer, Deze dag liepen de temperatuur op naar 21 graden en was zeer warm voor de tijd van het jaar.

De Sint-Benedictusabdij, beter bekend als de 'Achelse Kluis', ligt op de grens tussen Noord-Brabant (Nederland) en Noord-Limburg (België), in een ruim natuurgebied van akkers, bossen en heide, aan de oevers van de Warmbeek (B) / Tongelreep (NL).
De plek is al eeuwenlang een oord van gebed en spiritualiteit, en blijft ook vandaag een aantrekkingspool voor mensen die op zoek zijn naar rust en verinnerlijking. De abdij staat open voor wie zich op individuele basis of in groep wil terugtrekken voor een dagje stilte en bezinning in het gastenhuis.
De herberg is gevestigd in de omgebouwde voormalige stallen. Nu zijn er ruime zalen en een uitgebreid zonneterras, dat aansluit op de ingangen van de voedingswinkel, de galerie-boekhandel en een tentoonstellingsruimte. Bovendien is er de bijzonderheid, dat de herbergzaal uitzicht biedt op de brouwketels van de brouwerij.
De herberg biedt een keur aan warme dranken en frisdranken, diverse broodjes, abdijsoep, gebak, eigengemaakt trappisten-ijs (zonder alcohol) en niet te vergeten: de eigen Achel Trappist.

Omdat ik al veel in de zon had gelopen, besloten we binnen in de schaduw te rusten. We lieten ons een kop groentesoep goed smaken. Na deze rust liepen we België verder in. Even volgden we de Kluizerdijk. Na een bruggetje volgden we de Warmbeek, die in Nederland bekend is onder de naam Tongelreep. We staken de Warmbeek over. Het grondgebied van Achel werd gewisseld voor die van Hamont. We bleven wel in dezelfde gemeente Hamont-Achel lopen. Na 2½ km in België te hebben gelopen, kwamen we weer in Nederland. Nu kwamen de problemen met afgesloten wegen en paden. Bij het uitproberen van alternatieve routes liepen we meerdere keren dood. Nu liep de route over de Groote Heide later overgaand in het Leenderbos.

Rond kwart voor zes werd de finish bereikt. Omdat het ongeveer 10 minuten lopen was naar de bushalte besloten we meteen naar de bushalte door te lopen. De vermelde vertraging met de bus op de heenreis bleek, in mindere mate, ook voor de terugreis te gelden. De bus van 18:17 vertrok nu met een vertraging van een kwartier.

Voor woensdag 18 oktober 2017 wilde Coos aanvankelijk een traject van het Marskramerpad lopen. Bovendien wilde ze een goedkoop treinkaartje kopen dat voor 31 oktober gebruikt moest worden. Maar de te lopen route was niet geschikt voor één dag. En twee dagen, met een overnachting, schikte niet met het oog op de te lopen afstand van 40 km op 21 oktober. Daarop stelde ik voor om de Tocht naar de Achelse Kluis voor te lopen en dat vond ze een goed idee. Bij de NS was een actie dat ik voor € 2,50 kon meereizen. Ook deze dag was het mooi en zonnig weer met een maximumtemperatuur van 20 graden. De geplande datum, dat deze tocht wordt georganiseerd is dinsdag 9 oktober 2018.