Land van Cuijktocht met WS78 vanuit Cuijk

Op zaterdag 7 oktober 2017 organiseerde WS78 een 20 en 40 km wandeltocht vanuit Cuijk. De start was vanuit cafépartycentrum De Bond gelegen op ongeveer 250 meter van het NS-station. Het was de tweede keer dat WS78 vanuit dezelfde plaats en locatie startte. Eerder was dat op 9 november 2002. Het was deze dag niet mogelijk om station Cuijk per trein te bereiken. Door een aanrijding was er vanuit Nijmegen geen treinverkeer naar Cuijk mogelijk. Een bus reed ook niet op dit traject. Met een taxibusje met 7 man zijn we toen naar Cuijk gereden. De ritprijs bedroeg officieel Euro 71,40 maar werd naar 70 euro afgerond zodat ieder 10 euro moest betalen. Er waren een aantal wandelaars die van Nijmegen naar Cuijk zijn gewandeld. De afstand bedroeg 16 km. Rond half twaalf konden zij nog op de 20 km route starten.

De start van de wandeling was wat chaotisch. Na het toespraakje van Johan liepen de 20 en 40 km lopers naar de parkoersuitdelers die ongeveer 100 meter verderop stonden. Maar hier was alleen de 40 km routebeschrijving te verkrijgen. Toen liepen de 20 km lopers weer terug naar de start om daar alsnog de routebeschrijving van de 20 km route in ontvangst te nemen.

De eerste km van de tocht liepen we min of meer parallel aan de spoorlijn om vervolgens de Hapsebaan te volgen naar de Maas. Daar liepen we door de uiterwaarden over een grasparkoers. Vrij snel kwamen we bij een overstapje waar een lange rij wandelaars ongeduldig stonden te wachten om hierover heen te gaan. Verschillende wandelaars zochten een alternatieve route om verder te lopen. Een aantal wandelaars liep vlak langs de Maas om over een afrastering te klimmen. Wij besloten geduldig te wachten en namen het overstapje.

Bij Sint Agaath, ter hoogte van buurtschap De Rijtjes, werd het pad langs de Maas verlaten, maar twee km verderop liepen we opnieuw door de uiterwaarden tot aan de autobrug nabij Gennep. Over een fietspad, parallel aan de N264 liepen we verder, waarbij de verkeersweg niet zichtbaar was. Op 11 km was de soep- annex koffiepost. Na een bekertje tomatensoep en een bekertje koffie namen we afscheid van de pijlophalers van de 40 km route, en ervolgden wij met de 20 km route. Na deze rust liepen we door Portaal de Vilt.

Prinses Máxima heeft op 21 maart 2012 een bijzondere herdenkingsboom gepoot ter gelegenheid van de Boomfeestdag 2012 en ter herdenking van de slachtoffers van het busongeluk in Zwitserland op 13 maart 2012, waarbij 28 mensen, waaronder 22 kinderen, om het leven kwamen. Máxima plantte de laatste van 28 bomen op de plantlocatie “Portaal de Vilt” in Oeffelt in de gemeente Boxmeer. De boom die Máxima plantte is een bijzondere meidoorn die resistent is tegen de ziekte bacterievuur en ontwikkeld is door Praktijkonderzoek Plant & Omgeving (PPO), onderdeel van de universiteit van Wageningen.

De boom die Prinses Máxima plantte is een bijzondere meidoornsoort: Crataegus succulenta ´Jubilee´. Deze soort is het resultaat van jarenlang onderzoek van PPO. Dat onderzoek was gericht op de ontwikkeling van een meidoornboom met resistentie tegen de gevreesde bacterievuur-ziekte. De nieuwe meidoornsoort zal naar verwachting steeds meer in de belangstelling komen door zijn positieve eigenschappen qua gezondheid en mooie uitstraling in alle jaargetijden.

Daarna liepen we langs de verkeersweg Beugenseweg gevolgd door een traject over het tracé van de oude spoorlijn Boxtel-Wesel, ook wel het Duitse Lijntje genaamd.

Het Duits Lijntje is van oorsprong een unieke verbinding tussen Oost en West. De spoorlijn is in 1873 geopend door de Noord-Brabantsch-Duitse Spoorwegmaatschappij (NBDS). Het doel van deze lijn was het tot stand brengen van een rechtstreekse korte verbinding tussen de zeehavens Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam en het Duitse achterland.

Het goederen- en personenvervoer zijn tot omstreeks 1910 van betekenis geweest als onderdeel van de internationale verbinding tussen Londen en Berlijn en verder oostwaarts richting Vladivostok. Na faillissement van de NBDS werd de lijn door de NS uitgebaat. In 1950 werd de lijn voor personenvervoer gesloten. En in 2004 beëindigde de NS het goederenvervoer op het laatst overgebleven stuk van Boxtel tot Veghel.

Na de buurtschappen Krolhoek en Heide werd de fruitpost bereikt. Hier kregen we een mandarijn. Later zouden de 40 km lopers een banaan krijgen. Bij de finish bleek er nog een volle doos met appels over te zijn. Daarmee werd bij diverse wandelaars geleurd. Vier appels voor een euro was beslist niet duur.

Na de fruitpost kwamen we nog door buurtschap Zevenhutten. Daarna was het niet ver meer naar de finish. De totale afstand bedroeg ruim 21 km. Het IVV-nummer was 11807. Er was voor deze dag regenachtig weer voorspeld. Er was zelfs zoveel regen voorspeld, dat ik besloot om geen fototoestel mee te nemen. Het viel allemaal erg mee. Een paar lichte buitjes. De 40 km lopers hadden het echter zwaarder. Zij hebben in het tweede deel van de route wel regen gehad. Daaronder was mijn liefhebbende echtgenoot. De foto's zijn van Margriet die mij de foto's heeft toegestuurd.

Klik HIER voor de betekenis van de buttons die boven aan dit verslag staan.

Henri Floor