Trage Tocht Leersum-Doorn

Voor woensdag 17 mei 2017 was aanvankelijk een maximum temperatuur van 27 graden aangegeven volgens buienradar. Rond 12 uur zou het 24 graden zijn. Dat was voor ons net niet warm genoeg om deze dag een wandeltocht te lopen. Wel moesten we dan vroeg beginnen. Met de auto waren we naar recreatieterrein Doornse Gat gereden. Daar pakten we de route op. De officiële start is bij restaurant Darthuizen te Leersum. maar je bent natuurlijk vrij om elders de route te beginnen.

We staken de Leersumse straatweg over en bevonden ons nu in beschermd natuurgebied Sandenburg. Na de Buntlaan liepen we een tijdlang over de Postweg, Daarbij volgden we een traject van het Stichtse Dorpenpad dat van station Driebergen-Zeist naar station Rhenen loopt en ongeveer 52 km lang is. We kwamen op korte afstand langs buurtschap Darthuizen. Na landgoed La Licorne kwamen we op landgoed Broekhuizen. Hier kregen we meerdere keren zicht op kasteel Broekhuizen. Bij het verlaten van landgoed Broekhuizen zagen we nog een watertappunt.

Na het officiële startpunt beklommen we de 36 meter hoge Donderberg. Bovenop staat de Tombe van Nellesteyn dat tevens een uitkijktoren is. Nu daalden we de Donderberg steil af. We staken de Maarsbergseweg over en bevonden ons nu in beschermd natuurgebied Darthuizen. Nu ging het eerst langzaam omhoog. Maar naarmate de top van de Darthuizerberg naderden, werd het parkoers steiler. Nog voor de top hadden we op ongeveer 9 km een tweede korte rust. Na de 46,8 meter hoge Darthuizerberg liepen we over de voormalige gemeentegrens van Leersum en Maarn.

Na het voormalige revalidatiecentrum Hoogstraat werd camping De Bonte Vlucht bereikt. Het was alweer een hele tijd geleden dat we hier met een wandeling langsliepen, want op het terrein van de camping was ook het een en ander veranderd. Nu zetten we koers naar de 57,9 meter hoge De Ruiterberg. Maar nog voordat de top bereikt werd, hadden we op ongeveer 12 km een rust. We aten en dronken hier wat. Na de Ruiterberg kwamen we in de Kaapse bossen. Op de 52,9 meter hoge Doornse berg staat een hoge uitkijktoren. Er hing een touw naar beneden en op ongeveer driekwart hoogte was een rugzak aan het touw bevestigd.

Na de Doornse berg zagen we in een zijpad de Doornse Kei. De laatste berg/heuvel van enige betekenis was de 40,3 meter hoge Sint Helenaheuvel met daarop het gelijknamige café/restaurant. We daalden af en bij het Zonnehuis, aan de rand van Doorn, werd de Dorpsstraat overgestoken. We liepen naar de geasfalteerde Postweg die buiten de bebouwde kom overging in een onverharde weg. We kwamen weer in het beschermde natuurgebied Sandenburg en even later werd het eindpunt bereikt bij de parkeerplaats van het Doornse Gat. We hadden de tocht in vier uur en drie kwartier gelopen. Bij aankomst was het 25 graden. Het was een hele aardige tocht, die veel door bosgebied liep.