Lauwersmeer wandeltocht

Op zaterdag 4 maart 2017 organiseerde de FLAL de Lauwersmeer tocht. De start was vanuit restaurant Het Booze Wijf te Lauwersoog. Met de eerste bus uit Leeuwarden reden we naar de start. Toen we met de bus Lauwersoog naderden zagen we de pijlophalers van de 60 km route over een trap de dijk aflopen. Ze vielen goed op met hun geel gekleurde reflectievesten. Even verderop zagen we een grote groep 40 km wandelaars. Verschillende van hen zwaaide naar ons in de bus. Om 9:15 uur kwamen we met de bus aan en een kwartier later begaven wij ons op pad.

De eerste 10 km van de route liepen we door Nationaal Park Lauwersmeer. Eerst liepen we langs een camping aan onze linkerhand en het Nieuwe Robbengat aan onze rechterhand. Daarna liepen we een tijdlang (4 km) parallel aan de Marneweg/N361(Lauwersoog-Winsum). Daarbij hadden we wel fraaie uitzichten. Later liepen langs het Oude Robbengat, de Vlinderbalg en het Jaaps Deengat. Na de Willem Lodewijk Van Nassaukazerne sloegen we af en volgden een heel modderig pad. In de hoop dat het in het naastliggende weiland beter lopen was, liepen we daar door, maar we zakten er wel enigszins in weg. Later bleek dat weiland geen echt weiland te zijn maar een grondgebied dat door de boer recentelijk was ingezaaid. Daar was de boer niet blij mee.

Een paar km ten noorden van Zoutkamp sloegen we af en zetten koers naar het plaatsje Vierhuizen. Hier was de grote rust op 12˝ km. in Herberg Het Lachende Paard. Achter de herberg hadden we een plaatsje gevonden. De rij bij de koffie-uitdeling was behoorlijk lang. We besloten daarop eerst maar wat meegenomen boterhammen op de eten. Toen Coos even later koffie en thee haalde begon het licht te regenen. Daarop gingen we onder een afdakje staan. Helaas gingen daar ook een paar rokers staan. Na deze rust liep Coos al even vooruit. Daardoor kon ik haar niet meer melden dat ik toch even naar de plaatselijk kerk wilde lopen. De kerk was opengesteld en bezichtigden deze van binnen. Na molen De Onderneming werd Vierhuizen weer verlaten.

Vroeger lag Vierhuizen pal aan zee. Door de eeuwen heen leefde het volk van Vierhuizen, voornamelijk boeren en landarbeiders, en een handjevol vissers, een hard en sober bestaan, immers, de grootste bedreiging was de zee. Vreemd genoeg had Vierhuizen geen haven en leefde men hier voornamelijk van de landbouw. Uiteindelijk duurde het bijna 2000 jaar voordat Vierhuizen de strijd tegen de waterwolf gewonnen had.

Vierhuizen wordt voor het eerst genoemd tijdens de Romeinse tijd in het jaar 195. Vermoedelijk is de naam Vierhuizen afgeleid van Veerhuysen vanwege een veer-verbinding met het Friese waddendorp Ezonstad, een verdronken dorp aan de lauwerszee nabij Ezumazijl.

Het verhaal gaat dat, na het jaar 800, Vierhuizen een echt zeeroversnest was. In het boek Groninger Volksleven noemt K. Ter Laan twee piraten: Störtenbeker en Geuchien Mechail

We liepen weer naar de Willem Lodewijk Van Nassaukazerne. Maar nu liepen we er langs de andere kant. Daarop werd koers gezet naar Marnehuizen. Grappig was onder andere de spoorweg overgang in Marnehuizen te zien, waarbij bedacht moet worden dat er helemaal geen trein door Marnehuizen loopt. Alles moet allemaal zo echt mogelijk lijken. Tweemaal zagen we een doorgaande weg met een breed water er tussen. Hier moest geoefend worden met amfibie voertuigen.

De gemeente De Marne heeft eigenlijk niet 21 maar 22 dorpen. Op het grondgebied van De Marne ligt namelijk ook het grootste oefendorp van Europa, Marnehuizen. Generaal-majoor Seijn, waarnemend Bevelhebber van de Koninklijke Landmacht, heeft op 19 april 2002 onder grote belangstelling het oefendorp Marnehuizen officieel geopend. In Marnehuizen worden militairen opgeleid en getraind voor vredesmissies in verstedelijkte gebieden.

Het oefendorp bestaat uit 122 objecten, waaronder tientallen huizen en verscheidene schuren en winkels. Om het zo realistisch mogelijk te maken heeft het dorp een gemeentehuis, een treinstation met spoorwegovergang, een bank, een school, een benzinestation, een industrieterrein en een rioolstelsel. De straten zijn voorzien van telefooncellen, afvalcontainers en verkeers- en straatnaamborden. De huizen hebben elektriciteit. In het dorp staan auto's.

Oefendorp Marnehuizen ligt in het grootste oefenterrein van Nederland, de Marnewaard. Het dorp behoort tot de Willem Lodewijk van Nassaukazerne. Jaarlijks komen zo’n zes- tot achtduizend militairen naar het oefenterrein om te trainen en zich voor te bereiden op optreden in verstedelijkt gebied.

Door het Lauwersoogbos liepen we weer terug naar de finish. Daarbij konden we nog naar wens een rust nemen bij strandpaviljoen Meerzicht. Wij besloten daarvan af te zien omdat we beslist met de bus van kwart over drie terug naar Leeuwarden wilden reizen en verder huiswaarts. Vlak voor de finish kwamen we nog langs een haven met talrijke boten. Het was een hele aardige tocht geworden. Er deden 630 wandelaars mee. Wij danken de organisatie hartelijk voor deze tocht.