Foto's na afloop van de tocht alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar de homepage van Henri Floor Loonse- en Drunense Duinen tocht met OLAT vanuit Biezenmortel

Op dinsdag 20 december 2016 organiseerde OLAT - Wandelen op Dinsdag de Loonse- en Drunense Duinen tocht. De start was vanuit café restaurant de Rustende Jager te Biezenmortel. Met de trein was ik naar station Den Bosch gereden. Daar kon ik met een medewandelaar meerijden naar de start.

Om 10 uur liepen we vanuit de Rustende Jager naar buiten. Hier vertelde de parkoersbouwer wat over de tocht en huishoudelijke mededelingen voor bij de grote rust. Met nog 60 wandelaars begaven we ons op pad. De route voerde vrijwel geheel door het Nationaal Park de Loonse- en Drunense Duinen. Het was licht tot onbewolkt en dat zorgde voor een prachtige tocht, naast ook het mooie parkoers dat dwars door bos en duingebied voerde. Het zag nog wit van de nachtvorst. En dat bleef het in de schaduw de hele dag.

Op 10 km was de grote rust in het gehucht Giersbergen in de gemeente Drunen. Deze was gelegen in hotel herberg manege D'n Dries. Hoewel wij in eerste instantie alleen in de serre ons eigen meegenomen brood mochten opeten, mochten we, waarschijnlijk vanwege de grotere opkomst dan verwacht, ook in de rest van het restaurant ons brood opeten. Uiteraard werd wel van je verwacht dat je een consumptie nuttigde

Na de rust liepen we door het centrum van Giersbergen. In een holle boom hadden zich acht kabouters verstoppen. Wij konden ze gelukkig wel op de foto vastleggen. We troffen hier ook een standbeeld dat hier was opgericht ter gelegenheid van het 750 jarig bestaan van Giersbergen in 1994, nu dus 773 jaar. Bij kampeerboerderij de Maaihoeve was een mooie afbeelding aan een muur aangebracht.

Globaal ter hoogte van Nieuwkuijk liepen we een kleine km langs het Afwateringskanaal 's-Hertogenbosch-Drongelen. Langs de Giersbergse Baan was nog een verzorgingspost. We kregen hier een bekertje warme chocolademelk en een koek. Er bleek meer dan voldoende warme chocolademelk gemaakt te zijn en datzelfde gold ook voor de koeken. Ik heb mijn best gedaan, maar na het vierde bekertje en koek vond ik het meer dan voldoende. Daarna kwamen we nog langs een oorlogsmonument. Het was op dat moment niet duidelijk waar het precies om ging. Maar met Google kwam ik er later wel achter.

Dit herdenkingskruis in het Nationale Park Loonse en Drunense Duinen herdenkt de gesneuvelde Britse soldaat Ivor Calvert (51e Highland Division), die op 27 oktober 1944 hier in de omgeving sneuvelde en voor de Helvoirtse 16-jarige jongen Kees van Iersel, die op 2 april 1945 op deze plek door een explosie om het leven kwam. het monument is ingericht door de Stichting Pheasant Waalwijk.

Rond half vier werd de finish bereikt. De parkoersbouwers werden gehuldigd voor de prachtige route. Nadat de chauffeur nog een kop koffie had gedronken, reden we weer terug naar station Den Bosch alwaar ik werd afgezet. Vandaar reisde ik verder met het openbaar vervoer huiswaarts.