Maas-NiederRhein Pad, traject Boisheim-Wachtendonk

Op dinsdag 4 oktober 2016 was het bij het vertrek somber weer. Even volgden we de L29 maar spoedig sloegen we af en liepen langs de Breyeller See. Na de onderdoorgang onder de A62 snelweg bleven we langs de Breyeller See lopen. Later liepen we langs de Nettebruch, ook een meer. Bij Lobberich liepen we even van de route af voor een bezoek aan een supermarkt. Nadat we weer op de route zaten liepen we langs de Windmühlenbruch en de Ferkensbruch. Bij de Wittsee was een gelijknamig café restaurant, maar helaas nog dicht en het duurde te lang om te wachten totdat het openging. Iets verder was bij een camping iets dat op een café leek. Maar we besloten door te lopen en verderop iets te vinden. Maar dat duurde heel erg lang.

Daarna kwamen we bij de Rohrdommelflache, een uniek natuurreservaat. Dit was voor deze dag wel het hoogtepunt. In een vogelhut stonden drie mannen aandachtig te turen naar de bijzondere vogels en merkten haast niet dat wij binnenkwamen. Nabij de vogelhut hing een overzicht van alle vogels en eenden die je daar kon zien.

Das auf vier Jahre angelegte Projekt an der Nette ist nahezu beendet. Für die Biologen ist die Umwandlung eines öden Waldes in eine von Schilf gesäumte Wasserfläche ein Erfolg. Viele seltene Vögel haben das Gebiet erobert.

Nein, die Rohrdommel brütet noch nicht im Pietjesbruch an der Leuther Nette. Aber der Vogel ist wieder da. Und die Hoffnung, dass demnächst erstmals seit 1963 Rohrdommeln im Schilf an der Nette brüten und Jungtiere aufziehen, gibt die Biologische Station nicht auf. Das Projekt ist aber auch ohne die brütende Rohrdommel ein Gewinn. Viele seltene Vögel sind zurückgekehrt, stark dezimierte Arten haben sich stabilisiert, und es gibt Arten, die erstmals seit langer Zeit hier Raum zur Aufzucht ihres Nachwuchses gefunden haben.

We bleven langs of door het Nationale Park Krickenbecker Seen und Kleiner De Wittsee lopen. Verderop kwamen we langs het Krickenbeck kasteel. Daarna hadden we aan onze rechterhand de Hinsbecker Bruch en aan onze linkerhand de Glabbacher Bruch. We liepen naar Hotel restaurant Krickenbecker See, maar helaas, ze waren gesloten.

Uiteindelijk kwamen we bij de jeugdherberg te Hinsbeck. Hier konden we dan eindelijk koffie drinken. Nu liepen we naar het Nordkanal waarlangs een 100 km lang fietspad is gerealiseerd. Op sommige gedeelte vindt de markering plaats door wit/rood/gestreepte palen langs de route. En wij troffen deze palen meerdere malen. De rivier de Nette werd inmiddels al een tijdlang gevolgd. Bij café restaurant Fitscheshof hadden we weer een rust. Hier konden we weer eens Latte Macchiato drinken. Verder liepen we onder de A40 door. Deze onderdoorgang was alleen voor wandelaars en fietsers. Daarna staken we het Hauptentwasserungskanal over.

Nu werd Wachtendonk bereikt. In deze plaats hadden we geen overnachting gevonden. Een hotel was dicht en een ander lokaal was volgeboekt. Maar in Kempen, ongeveer 20 minuten rijden met een bus, konden we in hotel het Kolpinghaus overnachten. In Kempen was in het centrum een rondweg met éénrichtingsverkeer. Toen we naar Kempen reden konden we dicht bij het hotel uitstappen. Maar de volgende dag moesten we eerst naar het station lopen. Maar daardoor zagen we nog wel wat van de binnenstad van Kempen.