De Wandel4daagse Luxemburg vanuit Berdorf

Op vrijdag 8 juli 2016 liepen we een eigen route.

Op www.w4dlux.nl stond voor deze dag vermeldt: De laatste dag voert de route onder- en bovenlangs de klimwanden bij het Berdorfer plateau. Via het Romeinse pad en de Zig Zag Schloeff op weg richting Beaufort, Dillingen en Grundhof, waar de Baron 500 zwarte koeien in de wei heeft staan. Op de terugweg passeert u eerst nog de voormalige zandsteengroeve Hollay.

Omdat we hier 20 jaar geleden ook al eens waren geweest hadden we van dit gebied een gedetailleerde wandelkaart. Daarmee konden we alternatieve routes lopen. Deze laatste wandeldag hielden we de officiële route voor gezien omdat we hadden gezien dat de route zeker drie keer over steile hellingen liep. We besloten een eigen route te lopen.

Eerst liepen we naar Kalkesbaach. Daar volgden we een fietspad dat naar Echternach voerde. Bij Echternach hadden we oorspronkelijk het plan om, om een meer heen te lopen. Bij het meer aangekomen zochten we eerst naar een café restaurant dat inmiddels afgebroken bleek te zijn. Daarna liepen we naar de jeugdherberg van Echternach om wat te eten en te drinken. Er waren hier heel veel jonge kinderen buiten bezig met activiteiten.

De wandeling om het meer lieten we schieten vanwege de warmte. Daarna liepen we naar het centrum van Echternach en bezichtigden de Sint Willibrordus basiliek. We zagen hier nog pijlen van de 4-daagse. De langere routes waren hier op 7 juli geweest. Daarna liepen we via buurtschap Melickshof en Heimbich terug naar Berdorf. We meldden ons af en we kregen zowaar nog de medaille mee. 's Avonds was er nog een blarenbal. We besloten daar even te kijken hoewel we geen grote aantallen bezoekers verwachten. Maar er waren toch meer dan 100 belangstellenden. Naast het optreden van een muziekgroep, was er een onverwachts optreden van een wandelaar uit Son die met zijn doedelzak enige nummers speelde.

Het bleef tijdens de vierdaagse tijdens onze wandelingen steeds droog. Alleen de late binnenkomers hebben de laatste wandeldag een paar lichte buitjes gehad. Op zaterdag 9 juli reden we met de bus huiswaarts. Voor ons is deze vierdaagse niet voor herhaling vatbaar. Mensen die geen last hebben van hoogtevrees, en dat waren de meeste andere wandelaars, die zullen een andere mening zijn toegedaan. Wel viel de markering dus duidelijk tegen. Het zou mooi zijn als de organisatie ook een route uitzet voor mensen met hoogtevrees.

Wij hebben nog enige verbetertips:
  1. We hebben het idee dat de routes op een platte kaart zijn uitgezet zonder dat rekening werd gehouden met het heuvelachtige parkoers en de zwaarte van het parkoers. Zo hoorden wij dat de derde wandeldag de 5 km route zwaarder was dat de 10 km route.
  2. Als routebeschrijving kregen we een gedetailleerde kaart mee waarop de route met een viltstift, wel doorschijnend, was ingetekend. We constateerden dat de meeste wandelaars hier niet op keken of dat ze niet konden kaartlezen en alleen de markeringen volgden. Een routebeschrijving zou duidelijker zijn en/of aanvullender.
  3. De routes waren met tape slecht en onduidelijk aangegeven.
  4. De voorinformatie door de organisatie was heel erg beperkt. Zo wisten we niet dat er helemaal geen winkels in Berdorf waren, alleen maar burgerhuizen, hotels en campings. Tijdens de busreis was er onderweg maar 1 stop.