Foto's na afloop van de tocht alle foto's in het klein van de tocht diavoorstelling foto's nabestellen de ingetekende route zoals deze op www.afstandmeten.nl staat Terug naar de homepage van Henri Floor Utrechtse Heuvelrug en Gelderse Vallei tocht

Vrijdag 13 mei 2016 was de laatste dag van een periode met warm weer met temperaturen van 25 graden en meer. Deze dag werd het met 22 graden nog een hele mooie dag. Ik had het plan opgevat om deze dag eens te kijken hoe ver ik op 1 dag kon wandelen. De basisroute daarvoor was de 75 km lange Euraudax tocht, die ik mede heb georganiseerd op 20 april 1996. Omdat er nu geen verzorgingsposten waren, liet ik de route een paar maal langs supermarkten lopen.

's Ochtends om 5:26 uur begaven we ons op pad. We liepen naar de spoorwegovergang van de Arnhemse Bovenweg te Driebergen. Daar is een ingang van beschermd natuurgebied Bornia. Bij de Traayweg verlieten we Bornia. Na kruising met de spoorlijn en de A12 snelweg liepen we naar camping Het Grote Bos. Verder liepen we noordelijk langs Doorn naar het verpleeg- en woonzorgcentrum het Zonnehuis aan de oostkant van Doorn. We staken de doorgaande weg van Doorn naar Leersum over en volgden een kleine 3 km de Postweg. Deze zandweg is een deel van de oude hoofdweg van Utrecht naar Arnhem. Via Darthuizen kwamen we in Leersum. Door de noordkant van Leersum werd de supermarkt van Albert Heijn bereikt. Het was hier behoorlijk druk. Aan twee mensen met een vol af te rekenen boodschappen kar vroegen we of we voor mochten omdat we maar 1 artikel hoefden af te rekenen en dat lukte wonderwel. We lieten ons een liter drinkyoghurt van Optimel met een lekker smaakje goed smaken.

Aan de rand van Leersum kwamen we achtereenvolgens langs een schaapskooi en kasteel Zuylestein. De schapen bij de schaapskooi verwachten kennelijk de schaapherder, want ze kwamen bijna allemaal naar ons toegelopen. Bij HCR Buitenlust te Amerongen lieten we ons een Latte Macchiato, die meer op koffie verkeerd leek, goed smaken. Buienradar.nl gaf aan dat het 16 graden was. Maar in het zonnetje leek de temperatuur wel rond de 20 te zijn. Over een fraai pad door de Amerongse Bovenpolder werd Amerongen verlaten.

Nu kwamen we bij Elst. Hier liepen langs door de noordkant. We staken de doorgaande weg van Elst naar Veenendaal over en dwaalden nu mooi door beschermd natuurgebied Plantage Willem III. Verderop kregen we nog mooi uitzicht op Veenendaal. Over een lang pad, waarbij we langs een huisje van Politiehonden Rhenen kwamen, werd Rhenen bereikt. Bij een supermarkt kochten we opnieuw een liter drinkyoghurt van Optimel met een lekker smaakje. Hier was dat pak 1 cent goedkoper. Dit pak namen we mee naar het centrum van Rhenen en dronken het op een bankje, dat enigszins in de schadusw stond, op.

Over de zomerdijk van de Rijn werd Rhenen verlaten. We liepen onder de brug van de doorgaande weg van Rhenen naar Kesteren door. Nu liepen we ruim 2 km over een fietspad dat aan de voet van de Grebbeberg lag. Bij de Grebbesluis hadden we een rust op een bankje. Even vervolgden we de Grebbedijk, de winterdijk langs de Rijn. Maar spoedig werd deze over de Afweg verlaten. Wageningen werd bereikt en we kwamen ook weer op de Grebbedijk uit. Voorbij de haven van Wageningen ging de Grebbedijk over in een fietspad. Het centrum van Wageningen werd opgezocht voor een bezoek aan een supermarkt. Opnieuw kochten we hier een literpark drinkyoghurt van Optimal met een lekker smaakje. Het was inmiddeks 15:30 uur geweest met een afgelegde afstand van 46 km. Deze supermarkt lag vlak bij het busstation van Wageningen. Op een bankje dronken we de drinkyoghurt op. Er kwam een wandelaar naast ons zitten. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en hoever we al hadden gelopen. Nadat we hadden gezegd dat we 46 km hadden gelopen, zei hij dat hij echt respect voor ons had, zo'n enorme afstand, in zijn ogen, alsdat wij hadden afgelegd.

Wageningen werd verlaten over het Bergpad. Na kruising met de Holleweg liepen we verder op het asfaltfietspad dat onder langs de Wageningse Berg liep. De doorgaande weg van Wageningen naar Renkum werd overgestoken. Nu werd landgoed Oranje Nassau Oord betreden. We kwamen bij restaurant Nol in 't Bosch. We besloten deze rustmogelijkheid over te slaan en 5 km verderop te rusten. Door het beekdal van de Renkumse beek en landgoed Quadenoord werd eethuis Airborne bereikt te Heelsum. We besloten hier wat warms te eten. Het werd een kippenschnitzel met friet en sla. We hadden deze cafetaria ontdekt met de Edese vierdaagse. Hier is dan een rust- en controlepost.

Verder liepen we langs de terreinen van de golfclub Heelsum. We liepen onder de A50 snelweg door. Langs een beekje met stromend water en zelfs drie kleine watervallen werd boerderij Kabeljauw bereikt. Hiernaar is ook een parkeerplaats langs de A50-snelweg genoemd. We staken de doorgaande weg van Renkum naar Oosterbeek over. Na de tennisclub Duno volgden we een andere route als oorspronkelijk gepland. Oorspronkelijk zouden we langs kasteel Doorwerth lopen. Maar dit gebied is erg heuvelachtig. Het zou op dat moment een te grote aanslag op onze nog aanwezige conditie doen. En we hadden een bepaalde plek is Oosterbeek in ons hoofd om de wandeling te beëindigen om die nog zondsondergang te bereiken.

Nu liepen we onder Doorwerth door. Na landgoed Duno kwamen we in Heveadorp. Hier wapperden talrijke vlaggen in de kleuren blauw-wit-groen. Aan een buurtbewoner vroegen we naar de betekenis van deze vlaggen. Het waren speciale vlaggen ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van Heveadorp.

Vrijdag 15 april 2016 is het eerste Heveabier uitgereikt aan de voorzitter van de Jubileumcommissie Heveadorp100, Dick van den Berg. Het Heveabier is speciaal in het kader van het honderdjarige jubileum gebrouwen door de Heidebrouwerij in Ede. Daartoe is een uniek biertje gebrouwen met een uniek etiket op het flesje, aldus Wim Schoonderbeek die samen met Minke Pieters de organisatie in handen heeft. De eerste batch van 500 liter was binnen de kortste keren uitverkocht. Gelukkig is er goed nieuws voor de mensen die te laat waren met hun bestelling, Wim Schoonderbeek: "Er zal door de brouwerij een tweede batch van 1000 liter worden gebrouwen. Waarschijnlijk wordt die binnen twee maanden geleverd. Ruimschoots op tijd voor de zomerfestiviteiten in Heveadorp". Lees meer over de festiviteiten ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van Heveadorp op www.hevea100.nl

Buiten Heveadorp kwamen we in een bospassage bij een Y-splitsing zonder markering. Hier was namelijk een wit/rode markering en de markering van het Airbornepad. We besloten rechts aan te houden. Later bleek dat we volgens de route links hadden moeten aanhouden. Nu kwamen we eerder op een asfaltweg uit. We hadden geen zin om terug te lopen.

We kwamen in Oosterbeek bij een oud kerkje. Iets verderop liep onze route door de uiterwaarden. Het bleek dat er een camping was aangelegd. Die was er in 1996 nog niet. Maar onze route volgde hier de wit/rode markering. Na de camping kregen we uitzicht op de spoorrijnbrug. Voor het spoor boog ons pad naar het noorden. Bij de doorgaande weg van Oosterbeek naar Rhenen eindigde onze wandeling. Het was inmiddels 21:35 uur en dat was 10 minuten na zonsondergang. De GPS noteerde een afstand van 68,79 km. Met de bus reden we naar station Oosterbeek. Hier bleek dat de trein naar Ede-Wageningen over ongeveer drie kwartier zou vertrekken en de trein naar Arnhem nog later. Daarop besloten we, met dezelfde bos, naar station Arnhem te reizen en vandaar verder huiswaarts. Op station Arnhem hadden we nog voldoende tijd om een lekkere latte macchiato te drinken bij Starbucks.

Het was een hele aardige tocht geworden. Na 19:00 uur werd het geleidelijk wel frisser met daling van temperatuur richting de 12 graden, Maar dat was wel voorspeld.