Herfst5daagse

Op vrijdag 23 oktober 2015 was de start vanuit Sportcafé Egmond, Watertorenweg 36, 1931 BA Egmond aan Zee. De eerste 5 km voerde door het noordelijk van Egmond aan Zee gelegen duingebied alvorens in Egmond aan de Hoef aan te komen. Hier was bij 't Ruitertje de eerste stempelpost. Hier trof ik Jan Escher. Deze 83 jarige wandelaar liep ook nog de 25 km. Ik had voor hem een boodschap. Hij overnachtte in hetzelfde hotel. Ik was door het hotel gebeld omdat ze van Jan wilde weten of hij de komende nacht opnieuw zou overnachten. Volgens de informatie van het hotel was dat niet het geval. Omdat het gehoor van Jan slecht is, werd ik gebeld. Ook al omdat men dacht dat we samen liepen.

Daarna kwamen we langs de slotkapel, de slotruïne en de slotgracht waarin een standbeeld van de geharnaste ridder stond. Dat was tegenover het voormalige raadhuis van Egmond Binnen. Voor het voormalige raadhuis stond ook nog de buste van George Hitchcock. Nu werd koers gezet naar de Stayokay, de vroegere jeugdherberg. Hier hadden we een rust- en stempelpost. Over de Weg naar de Bleek liepen we het Noord Hollands Duin Reservaat in. Ik herinnerde mij dat hier weer een duintop te beklimmen was. Wel bleek dat de hoofdingang met een grote tak was dichtgegooid. Maar via een zij-ingang hebben we de top alsnog beklommen. Er stond hier geen bordje verboden toegang. Boven op de top hadden we een fraai uitzicht. Met de eerder genoemde tocht van de LAT in april is het zicht nog mooier met talrijke bloeiende bollenvelden.

We dwaalden nu een lange tijd door duingebied. Uiteindelijk werd camping Bakkum bereikt. Hier was in Snackcorner De Duynen een rust- en stempelpost. Deze rustpost lag trouwens vrij dicht bij Johanna's Hof, de startlocatie voor de laatste wandeldag. We liepen naar het strand en volgden deze nu noordwaarts over ruim 5 km. In Egmond aan Zee was nog een laatste rust- en stempelpost bij Croissanterie De Pompadour. Wij hadden even daarvoor bij café restaurant De Tijdklok al gerust en een lekkere Latte Macchiato gedronken.

Deze wandeldag waren we om 9 uur gestart en even voor 4 uur gefinisht.